Recursos

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Consum d'alcohol
    • Drogues
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Seguretat
    • Ús dels medicaments
    Nivell: Secundària

    Aquesta sessió té l'objectiu de contribuir a sensibilitzar l'alumnat en relació als perills de conduir sota l'efecte de les drogues a través de l'entrenament de l'habilitat de presa de decisions i solució de problemes.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Consum d'alcohol
    • Negociació i refús
    • Oci nocturn
    Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectius reflexionar amb l’alumnat sobre els efectes de l’alcohol a través de l’habilitat de negociació i rebuig, així com promoure les cures entre iguals i l’oci saludable en les persones joves.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Consum d'alcohol
    • Drogues
    • Empatia
    Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectiu reflexionar amb l’alumnat sobre els consums problemàtics a través de l’habilitat d’empatia.

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Addiccions
    • Consum d'alcohol
    • Drogues
    • Oci nocturn
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Seguretat
    • Tabac
    • Ús dels medicaments
    Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo mostra de forma clara i senzilla els possibles efectes negatius del consum de drogues. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les característiques, els riscos i les conseqüències d'aquestes substàncies i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. També ens pot servir per introduir conceptes com la dependència o la tolerància

    CAL TENIR EN COMPTE QUE:

    1. A mesura els consums es van fent més freqüents es produeixen conseqüències sobre les que cal reflexionar: dificultats amb les relacions a casa (discussions i preocupació per part de la família), situacions desagradables amb les amistats i la festa (perdre i/o trencar mòbil, diners...), ser un/a "pesat/da" per la resta de la colla; haver de deixar la festa per acompanyar algú a casa; deixar-se gent o que et deixin penjat/da sense que la colla se'n adoni; haver de trucar 061... 
    2. Hi ha situacions que et poden afectar i condicionar la vida durant els consums i abans de desenvolupar una addicció: accidents de trànsit; cops de calor; comes etílics; baralles; relacions sexuals sense protecció; abús sexual...

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    Possibles preguntes de debat:

    • Penseu que s'ho passa bé el protagonista de la història? Canvia alguna cosa a mesura que avança la història? Quina? Per què penseu que passa?
    • Què és una droga? Quins efectes provoca? Per què penseu que hi ha gent que pren drogues?
    • Després de cada "vol" hi ha una caiguda que inicialment és suau i que cada vegada és "més forçosa". Quines creieu que són les conseqüències dels primers consums? I a mesura que es fan més freqüents?  Són les mateixes en funció de la substància?
    • Quines situacions greus poden aparèixer en qualsevol consum? Quan de temps penseu que passa des dels primers aterratges més "lleus" fins els més greus?
    • Penseu que l'alcohol i el tabac són drogues? Per quuè?
    • Què és la dependència a una droga? I la tolerància?
    • Com ajudaríeu a algú que us expliqués que és addicte/a a una droga? 

    Definicions (Font Optimot):

    Droga: Substància, terapèutica o no, que en ser introduïda en un organisme és capaç d'actuar sobre el sistema nerviós central i provocar-li una alteració física o psíquica, l'experimentació de noves sensacions o la modificació de l'estat d'ànim, de manera que predisposa al seu ús reiterat.

    Dependència: Necessitat de consumir de manera continuada que sent una persona addicta a una droga.

    Tolerància: Disminució de l'efecte de la dosi constant d'una droga com a conseqüència de l'administració repetida o de l'habituació a l'ús continuat o creixent. És a dir que cada vegada necessitarà una dosi més alta per obtenir el mateix efecte.

  • Vídeo
    • Secundària
    • Addiccions
    • Consum d'alcohol
    • Drogues
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Valors
    Nivell: Secundària

    Aquest curt ens mostra com les nostres decisions poden tenir conseqüències imprevistes. Ens pot servir per treballar l'habilitat de presa de decions i solució de problemes. 

  • Vídeo
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Addiccions
    • Autoconeixement
    • Consum d'alcohol
    • Gestió de les emocions
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Respecte per un mateix
    Nivell: Secundària

    En aquest curtmetratge es mosrtra una situació en la que un jove experimenta amb el consum d'alcohol i cànnabis. També s'expliquen els canvis més importants a l'adolescència.

    Ens pot servir per introduir el tema de les addiccions i treballar habilitats com l'autoestima, el pensament crític, la presa de decisions i el maneig de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat després de veure el vídeo:

    Com es deu sentir el noi nou?

    Perquè decideix quedar-se amb ells al banc?

    Hi ha pressió de grup perquè provi la cervesa?

    Com podem dir que no en aquests casos?

    És una forma de conèixer gent i integrar-te?

    Què li passa?

    Us heu trobat en situacions així?

    Us sentiu identificats/des en alguna de les característiques de l’adolescència que apareixen al final del vídeo?

  • Vídeo
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Afectivitat-sexualitat
    • Violència masclista
    • Pensament crític
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Consum d'alcohol
    • Gènere
    • Abusos sexuals
    • Agressions sexuals
    • Oci nocturn
    Nivell: Secundària (a partir de 3r d'ESO)

    En el vídeo es relata la història d’una noia que surt de festa, beu molt i acaba patint una agressió sexual. Hi ha una segona versió, en la qual persones que estan al seu voltant eviten l’agressió fent una petita acció. El missatge clau és que una petita acció de les persones de l’entorn pot evitar una violació. A més, mostra un cas allunyat de l’imaginari de la majoria de persones sobre una agressió sexual típica, que pretén posar èmfasi sobre el paper dels observadors i com el suport dels uns cap als altres pot evitar situacions tràgiques.    

    A Catalunya es calcula que aproximadament el 80% de les agressions sexuals les efectuen persones conegudes de la víctima. 

    PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT

    Es tracta d’un vídeo impactant, de manera que serveix de punt de partida d’un debat amb els i les estudiants respecte de la situació. Què penseu de la situació? Què creieu que pensa l’agressor? Si vosaltres fóssiu els amics, com hauríeu actuat? I si fóssiu el cambrer o la persona estranya? Si fóssiu la persona agredida ho denunciaríeu? Ho explicaríeu a algú? A qui demanaríeu ajuda?

    Si el debat obert resulta complicat, es poden organitzar en grups de quatre per debatre entre ells. Posteriorment un portaveu pot exposar les conclusions. Aquesta metodologia també permet comparar les reflexions dels diferents grups.

    Podeu trobar més recursos educatius en anglès al web Who are you

  • Àudio
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Drogues
    • Negociació i refús
    • Pensament crític
    • Tabac
    • Consum d'alcohol
    Nivell: Primària

    Completar la informació que ometen els missatges publicitaris no només és divertit, sinó que també és necessari per descobrir les veritats que amaguen. 

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest àudio aquí.

  • Vídeo
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Autoconeixement
    • Gestió de l'estrès
    • Gestió de les emocions
    • Consum d'alcohol
    Nivell: Primària

    Per brindar per la vida, més val fer-ho sense alcohol. 

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest vídeo aquí

  • Àudio
    • L'Aventura de la vida
    • Contes per conversar
    • Primària
    • Advocació i compromís social
    • Gestió de les emocions
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Consum d'alcohol
    Nivell: Primària

    Una ciutat que estima els seus infants ha de prohibir la venda de licor als menors d'edat. 

    Es pot descarregar la transcripció d'aquest àudio aquí

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i compromís social  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  assertivitat  assetjament  autoconeixement  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  cooperació i treball en equip  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gestió de l'estrès  gestió de les emocions  gènere  habilitats per a la vida  higiene  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i refús  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i resolució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments