-
- Antiracisme
- Pensament crític
Aquesta guia té com a objectiu donar resposta a una falta d'interculturalitat crítica i perspectiva antiracista, per tal de generar noves narratives sobre la migració i la diversitat cultural i ètnico-racial a l'àmbit educatiu.
El contingut de la guia es divideix en:
- Conceptes clau respecte les migracions i la diversitat
- Exercicis d'autoavaluació per revisar la nostra perspectiva com a persones educadores
- Eines pràctiques per abordar les migracions i la diversitat recial, cultural o religiosa amb joves.
- Decàleg de verificació per dissenyar activitats educatives amb joves amb una mirada intercultural crítica i antirracista.
- Bibliografia per aprofundir en els temes plantejats.
-
- Autoconeixement
- Cohesió de grup
- Convivència
- Diversitat
- Estereotips
- Etiquetes
- Antiracisme
- Pensament crític
- Prejudicis
- Valors
Aquesta sessió proposa com dinamitzar el conte «Color carn» on els protagonistes de la història són els llapis de colors, concretament el color carn. El primer dia d’escola tots els colors estan molt il·lusionats: per fi sortiran de la capsa i podran pintar els dibuixos dels infants! En Color Groc pintarà el sol de l’estiu, en Color Blau el mar i les onades, en Color Vermell un cotxe rapidíssim... I en Color Carn?
Aquesta entranyable història us ajudarà a reflexionar amb l'alumnat sobre l'existència de mil i un tons de pell i sobre la diversitat.
-
- Secundària
- Eix Convivència ESO
- Diversitat
- Empatia
- Prejudicis
Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)
Aquesta sessió té l'objectiu de promoure una mirada antiracista a partir de l'entrenament de l'habilitat de l'empatia. Ho farem a través de l'anàlisi crítica d'alguns prejudicis, l'autoqüestionament i l'assumpció de responsabilitats.
Si no es disposa del temps suficient, les dinàmiques es poden distribuir al llarg de dues sessions.
-
- Afectivitat-sexualitat
- Antiracisme
En aquest document trobareu els elements essencials per dur a terme una educació sexual amb mirada interseccional.
-
- Primària
- Secundària
- Infantil
- Advocació i compromís social
- Convivència
- Diversitat
- Dol i pèrdues
- Antiracisme
- Pensament crític
Nivell: Infantil, Primària i ESO
En aquest recull podeu trobar diferents referències de contes per treballar les temàtiques de migració, refugi i convivència, que posa el focus en la reflexió sobre el fet migratori i els reptes que suposa viure en una societat cada cop més diversa i pluricultural. Les trobareu separades segons les diferents edats dels infants destinataris.
-
- Afrontar els desafiaments
- Cooperació i treball en equip
- Comunicació interpersonal
- Convivència
- Creativitat
- Empatia
- Antiracisme
Nivell: Educació Infantil
Aquest conte explica la història del petit Quadrat. Ell vol jugar a casa dels seus amics, però no passa per la porta perquè ells són rodons i la seva porta també
«Hauríem de retallar-te les cantonades!», diuen els Petits Rodons. «Oh, no! diu el Petit Quadrat Això em faria massa mal!» Com ho farem? El Petit Quadrat és diferent. Mai no serà rodó.
Us pot ajudar a treballar a l'aula valors com l'amistat, la solidaritat i el respecte a la diferència. També promoure l'entrenament de les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i pensament creatiu, entre d'altres.
-
- Secundària
- Eix Convivència ESO
- Advocació i compromís social
- Convivència
- Diversitat
- Empatia
- Pensament crític
- Prejudicis
- Presa de decisions i resolució de problemes
- Antiracisme
En aquest vídeo podem veure les reaccions de les persones davant una actitud clarament racista i de rebuig. Com reaccionaríem nosaltres davant aquesta situació? Tindríem la capacitat d'actuar, una actitud pasiva o de rebuig? Ens permet treballar els prejudicis, la discriminació i les habilitats d'advocació i defensa, d'empatia, de pensament crític i de presa de decisions i solució de problemes.
Com deia Eduardo Galeano: desde el punto de vista del buho o el murcielago, el crepúsculo és la hora del desayuno. Tanmateix moltes vegades veiem "normal" només allò que s'assembla a nosaltres i algunes persones són menystingudes o excloses per la seva nacionalitat, pel seu gènere o orientació sexual, per la seva capacitat intel·lectual, etc.
Podeu proposar a l'alumnat que busqui informació als mitjans de comunicació sobre alguna notícia relacionada amb la immigració i que analitzin si es reflecteixen o no estereotips relacionats amb algunes cultures o nacionalitats. Poden fer un escrit en el qual refelxionin sobre això: La informació és objectiva? Quina visió es dona de les persones immigrants? Positiva o negativa? Per què? Poseu exemples del text que donin suport a les vostres afirmacions.