Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo mostra de forma clara i senzilla els possibles efectes negatius del consum de drogues. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les característiques, els riscos i les conseqüències d'aquestes substàncies i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. També ens pot servir per introduir conceptes com la dependència o la tolerància

    CAL TENIR EN COMPTE QUE:

    1. A mesura els consums es van fent més freqüents es produeixen conseqüències sobre les que cal reflexionar: dificultats amb les relacions a casa (discussions i preocupació per part de la família), situacions desagradables amb les amistats i la festa (perdre i/o trencar mòbil, diners...), ser un/a "pesat/da" per la resta de la colla; haver de deixar la festa per acompanyar algú a casa; deixar-se gent o que et deixin penjat/da sense que la colla se'n adoni; haver de trucar 061... 
    2. Hi ha situacions que et poden afectar i condicionar la vida durant els consums i abans de desenvolupar una addicció: accidents de trànsit; cops de calor; comes etílics; baralles; relacions sexuals sense protecció; abús sexual...

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    Possibles preguntes de debat:

    • Penseu que s'ho passa bé el protagonista de la història? Canvia alguna cosa a mesura que avança la història? Quina? Per què penseu que passa?
    • Què és una droga? Quins efectes provoca? Per què penseu que hi ha gent que pren drogues?
    • Després de cada "vol" hi ha una caiguda que inicialment és suau i que cada vegada és "més forçosa". Quines creieu que són les conseqüències dels primers consums? I a mesura que es fan més freqüents?  Són les mateixes en funció de la substància?
    • Quines situacions greus poden aparèixer en qualsevol consum? Quan de temps penseu que passa des dels primers aterratges més "lleus" fins els més greus?
    • Penseu que l'alcohol i el tabac són drogues? Per quuè?
    • Què és la dependència a una droga? I la tolerància?
    • Com ajudaríeu a algú que us expliqués que és addicte/a a una droga? 

    Definicions (Font Optimot):

    Droga: Substància, terapèutica o no, que en ser introduïda en un organisme és capaç d'actuar sobre el sistema nerviós central i provocar-li una alteració física o psíquica, l'experimentació de noves sensacions o la modificació de l'estat d'ànim, de manera que predisposa al seu ús reiterat.

    Dependència: Necessitat de consumir de manera continuada que sent una persona addicta a una droga.

    Tolerància: Disminució de l'efecte de la dosi constant d'una droga com a conseqüència de l'administració repetida o de l'habituació a l'ús continuat o creixent. És a dir que cada vegada necessitarà una dosi més alta per obtenir el mateix efecte.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curt ens mostra com les nostres decisions poden tenir conseqüències imprevistes. Ens pot servir per treballar l'habilitat de presa de decions i solució de problemes. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En aquest curtmetratge es mosrtra una situació en la que un jove experimenta amb el consum d'alcohol i cànnabis. També s'expliquen els canvis més importants a l'adolescència.

    Ens pot servir per introduir el tema de les addiccions i treballar habilitats com l'autoestima, el pensament crític, la presa de decisions i el maneig de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat després de veure el vídeo:

    Com es deu sentir el noi nou?

    Perquè decideix quedar-se amb ells al banc?

    Hi ha pressió de grup perquè provi la cervesa?

    Com podem dir que no en aquests casos?

    És una forma de conèixer gent i integrar-te?

    Què li passa?

    Us heu trobat en situacions així?

    Us sentiu identificats/des en alguna de les característiques de l’adolescència que apareixen al final del vídeo?

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica proposa a l'alumnat posar en dubte una sèrie de mites sobre l'alcohol, amb l'ajuda de l'aplicació gratuïta Kahoot o bé manualment. També es proposen una sèrie de preguntes de debat a partir del visionat de la història del Som-hi "Només sé, que no sé res". 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    L’Isa escull en Beto com a confident. Vol compartir amb ell els dubtes i les pors que l’assalten davant la idea de ficar-se al llit amb el seu xicot. D’entrada, en Beto no se’n surt. La talla, li dóna consells i la interroga. De mica en mica, però, aconsegueix posar-se al lloc de l’Isa, guardar silenci i prestar atenció al que li explica. Quan l’Isa se sent escoltada, s’adona que, si decideix ficar-se al llit amb el seu xicot, serà una decisió presa amb calma, sense pressions i sense alcohol pel mig.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), Gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què creieu que l’Isa considera la «primera vegada» una cosa important per a la seva vida? I per a vosaltres, creieu que serà important.
    • (C) Com penseu que us sentireu el dia que decidiu fer-ho per primera vegada? Creieu que podríeu confiar en algú per parlar de la vostra intimitat.
    • (S) Heu tingut mai la sensació que el que us explicava algun amic o amiga no us interessava? Penseu que escoltar algú atentament pot ajudar-vos a entendre’l i trobar sentit al que us explica?
    • (G) I a l’inrevés, com us heu sentit si alguna vegada un amic o amiga amb qui comptàveu no us ha escoltat o no us ha entès?  Per què creieu que ha passat.
    • (C) Per què trobeu que és important conèixer bé les persones que teniu al voltant?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En Darío està content perquè el seu cosí gran ha vingut de vacances. Una nit surten de festa i els ofereixen pastilles, porros, alcohol i altres substàncies. El cosí, que té clar com s’ha d’afrontar aquesta situació, gaudeix de la nit; mentrestant, en Darío s’adorm al sofà. L’endemà, en Darío demana al seu cosí que li expliqui el truc per gaudir de les festes i llevar-se «com si res»... perquè ell s’ha aixecat amb una ressaca tremenda i amb moltes llacunes.

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Segons la vostra opinió, quines són les coses importants de la festa? Creieu que en Darío presta atenció a les coses importants de la festa? Per què? I a quines?
    • (S) En quina circumstància, si us ha passat alguna vegada, heu perdut el control de vosaltres mateixos? Què va passar i per què vàreu perdre el control? De quina altra manera penseu que hauríeu pogut reaccionar?
    • (C) Quin dels dos personatges ha pres les millors decisions per allargar al màxim la festa? Per què penseu que ha passat?
    • (C) A en Darío l’ha sorprès com l’Hugo ha gestionat la festa. Us ha passat mai que una persona molt propera us hagi sorprès? Ho voleu explicar? Algú pot o vol explicar alguna cosa que creu que sorprendrà els companys de classe?
    • (G) Què ha après en Darío amb la seva experiència? Què creieu que farà en Darío a la propera festa?
  • Vídeo
    Edat: Secundària (a partir de 3r d'ESO)

    En el vídeo es relata la història d’una noia que surt de festa, beu molt i acaba patint una agressió sexual. Hi ha una segona versió, en la qual persones que estan al seu voltant eviten l’agressió fent una petita acció. El missatge clau és que una petita acció de les persones de l’entorn pot evitar una violació. A més, mostra un cas allunyat de l’imaginari de la majoria de persones sobre una agressió sexual típica, que pretén posar èmfasi sobre el paper dels observadors i com el suport dels uns cap als altres pot evitar situacions tràgiques.    

    A Catalunya es calcula que aproximadament el 80% de les agressions sexuals les efectuen persones conegudes de la víctima. 

    PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT

    Es tracta d’un vídeo impactant, de manera que serveix de punt de partida d’un debat amb els i les estudiants respecte de la situació. Què penseu de la situació? Què creieu que pensa l’agressor? Si vosaltres fóssiu els amics, com hauríeu actuat? I si fóssiu el cambrer o la persona estranya? Si fóssiu la persona agredida ho denunciaríeu? Ho explicaríeu a algú? A qui demanaríeu ajuda?

    Si el debat obert resulta complicat, es poden organitzar en grups de quatre per debatre entre ells. Posteriorment un portaveu pot exposar les conclusions. Aquesta metodologia també permet comparar les reflexions dels diferents grups.

    Podeu trobar més recursos educatius en anglès al web Who are you