Recursos

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Abusos sexuals
    • Agressions sexuals
    • Gènere
    • Negociació i refús
    Nivell: Secundària (1er i 2n d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectiu sensibilitzar l’alumnat envers el consentiment i promoure el respecte dels límits propis i de les altres persones a través de l’habilitat de negociació i rebuig.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Agressions sexuals
    • Violència masclista
    • Gestió de les emocions
    Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectiu acompanyar l’alumnat en el reconeixement i gestió de les emocions relacionades amb la sexualitat i l’afectivitat.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Agressions sexuals
    • Mites sexualitat
    • Oci nocturn
    • Presa de decisions i resolució de problemes
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària (a partir de 3r d'ESO)

    Aquesta dinàmica té els objectius d'ajudar l’alumnat a diferenciar entre sexualitat i violències, a promoure les cures i el plaer i a reflexionar sobre els estereotips de gènere i el consentiment. 

  • Dinàmica
    • Primària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Agressions sexuals
    • Violència masclista
    Nivell: Primària (Cicle inicial i mitjà)

    Aquesta sessió és la primera de l'itinerari «És el meu cos» amb l'objectiu de contribuir a la prevenció del maltractament i les violències sexuals infantils. Es tracta d'una sessió introductòria que es desenvolupa a través d'un pretext dramàtic basat en el conte «Corre a explicar-ho»

  • Vídeo
    • Secundària
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Agressions sexuals
    • Gelosia
    • Gènere
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària

    El vídeo ens mostra la història de la Carla. Una noia adolescent que relata una relació abusiva que es va iniciar quan ella tenia només 12 anys. Explica que al principi no ho va saber detectar, ja que es pensava que la violència masclista era quelcom que només patien les dones adultes. Finalment ho va explicar a una persona de confiança i, amb el suport de la seva família, van denunciar-ho. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre la violència masclista entre persones adolescents i ajudar a detectar els primers indicis d'una relació de parella abusiva. 

    PREGUNTES PEL DEBAT

    Abans del visionat

    • Sabeu que és la violència masclista? Penseu que només es produeix en l'àmbit de la parella? Coneixeu els diferents tipus de violència masclista? *
    • Quins elements ens podrien fer pensar que existeix una relació d'abús?
    • Penseu que aquest tipus de violència només es dona entre persones adultes?  

    Després del visionat

    • Què en penseu del que relata la Carla?
    • Se n'adona al principi del que li està passant? Per què?
    • Com aconsegueix sortir d'aquesta situació d'abús?
    • Si la Carla fos amiga vostra i us ho hagués explicat, què li diríeu? Què faríeu?

    Us podeu descarregar el cartell amb el telèfon 900 900 120 d'atenció a les víctimes de violència masclista. Us suggerim que el pengeu en algun espai visible del centre. 

    *La Llei 5/2008, de 24 d'abril, defineix la violència masclista com "la violació dels drets humans a través de la violència que s'exerceix contra les dones com a manifestació de la discriminació i de la situació de desigualtat en el marc d'un sistema de relacions de poder dels homes sobre les dones i que, produïda per mitjans físics, econòmics o psicològics, incloses les amenaces, les intimidacions i les coaccions, té com a resultat un dany o un patiment físic, sexual o psicològic, tant si es produeix en l'àmbit públic com en el privat”. Es pot donar en diferents àmbits:

    • La parella. És la violència perpetrada contra una dona per un home, que n’és o ha estat el cònjuge, o hi ha tingut relacions similars d’afectivitat.
    • Familiar. És la violència exercida contra una dona perpetrada per membres de la mateixa família.
    • Laboral. És la violència que es pot produir en el centre de treball i durant la jornada laboral o fora d’aquest entorn si té relació amb la feina, i que pot adoptar dues tipologies: l’assetjament per raó de sexe i l‘assetjament sexual.
    • Social o comunitari. Comprèn les agressions sexuals, el tràfic i explotació sexual de dones i nenes, la mutilació genital femenina o risc de patir-la, els matrimonis forçats, la violència derivada de conflictes armats i la violència contra els drets sexuals i reproductius.
  • Fitxer
    • Fonamentació teòrica
    • Afectivitat-sexualitat
    • Abusos sexuals
    • Agressions sexuals
    Nivell: Professorat

    Aquesta guia descriu les pautes més importants a tenir en compte a l'hora de detectar violència sexual envers els infants. Està adreçada a tots els i les profesionals que treballen amb infants i adolescents. 

    Per tal d'indagar en els detalls d'una violència sexual infantil, cal ser un/a professional expert/a. Tanmateix, totes les persones que treballen amb infants i adolescents poden posar el seu granet de sorra a través de l'escolta activa i el suport i, si escau, derivant el cas. Tal com afirmen els autors: Tot infant sense informació i sense consell especialitzat és una víctima més accessible per als agressors. Dels missatges més valuosos que pots donar a un infant és que els secrets sempre es poden explicar i que s’ha de sentir lliure per parlar del que vulgui: ningú no li pot demanar que no expliqui una situació.

  • Vídeo
    • Secundària
    • Violència masclista
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Agressions sexuals
    • Assetjament
    • Empatia
    • Gènere
    • Gestió de les emocions
    • Pensament crític
    Nivell: Secundària

    Aquest vídeo mostra les vivències de quatre dones, que expliquen que van ser víctimes de violència masclista a diferents entorns laborals. L'assetjament laboral és una realitat que pateixen moltes dones encara avui en dia. Els passa a dones de totes les classes socials, tot i que en especial aquelles sotmeses a situacions més vulnerades. Es tracta d'un tipus de violència que té la finalitat de treure a la persona que ho pateix tot el poder i fins i tot fer-la dubtar sobre les seves capacitats.

    Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre aquestes situacions i treballar les habilitats de pensament crític, empatia i gestió de les emocions i els sentiments en el marc de la prevenció de la violència de gènere. 

    Possibles preguntes pel debat:

    • Què us sembla el que expliquen aquestes dones? Penseu que això passa sovint o és una anècdota? Coneixeu algú que li hagi passat una cosa semblant?
    • Què penseu que tenien en comú els homes que les van assetjar? Penseu que se n'adonaven que estaven exercint violència? Penseu que ho feien quan hi havia altra gent davant? Per què?
    • Penseu que en general les dones tenen les mateixes pors que els homes? Per què creieu que passa això? Podeu identificar les vostres pors? Ho voleu compartir?
    • Les noies sovint han estat educades per evitar els conflictes més que els nois. Penseu que això és sempre així? Us ha passat alguna vegada que per evitar un conflicte heu fet alguna cosa que no volíeu o no us venia de gust? Voleu compartir-ho?
    • Us heu plantejat alguna vegada quins són els vostres privilegis? Quines persones tenen poder sobre vosaltres, i al revés, per quines persones el poder el teniu vosaltres? 
    • Us han fet callar en algun lloc? La persona que us ha fet callar tenia el poder? Com us heu sentit? És important ser conscient del poder que tenim i com impacta en les altres persones?
    • Sovint hi ha faltes de respecte entre les persones, i el grup fa de “cor” i no fa res per tallar-les. Què en penseu? Hem de fer alguna cosa si no ens afecta directament? Per què sí o per què no? 
  • Vídeo
    • Primària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Abusos sexuals
    • Agressions sexuals
    • Autoconeixement
    • Gestió de les emocions
    Nivell: Primària

    En aquest vídeo trobareu una cançó que ens pot ajudar a explicar als infants que hi ha secrets que no s'han de guardar. Ens permet treballar la prevenció dels abusos sexuals infantils. 

  • Vídeo
    • Primària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Abusos sexuals
    • Advocació i compromís social
    • Agressions sexuals
    • Gestió de l'estrès
    • Gestió de les emocions
    Nivell: Primària

    Aquest vídeo mostra com de vegades hi ha secrets que no és convenient guardar. Pot servir per ajudar els infants a protegir-se envers a un possible abús o violència sexual, ja que segons xifres del Consell d'Europa, un de cada cinc infants és víctima de violència sexual, inclosos els abusos sexuals.

  • Vídeo
    • Primària
    • Infantil
    • Afectivitat-sexualitat
    • Agressions sexuals
    • Abusos sexuals
    • Comunicació interpersonal
    • Gestió de les emocions
    Nivell: Primària

    Segons xifres del Consell d'Europa, un de cada cinc infants és víctima de violència sexual, inclosos els abusos sexuals. En aquest vídeo apareix "La Regla d'en Kiko", que permet explicar de forma senzilla als infants com evitar el contacte físic inadequat, saber reaccionar en cas necessari i demanar ajuda.  

    També podeu consultar el conte Kiko y la mano

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i compromís social  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  assertivitat  assetjament  autoconeixement  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  cooperació i treball en equip  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gestió de l'estrès  gestió de les emocions  gènere  habilitats per a la vida  higiene  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i refús  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i resolució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments