Recursos

  • Dinàmica
    • Primària
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Primària (Cicle inicial i mitjà)

    Aquesta sessió és la segona de l'itinerari «És el meu cos» amb l'objectiu de contribuir a la prevenció del maltractament i les violències sexuals infantils. Es tracta d'una sessió que aborda la consciència corporal i emocial dels infants a través del diàleg, partint del conte «Corre a explicar-ho»

  • Dinàmica
    • Primària
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Primària (Cicle inicial i mitjà)

    Aquesta sessió és la tercera de l'itinerari «És el meu cos» amb l'objectiu de contribuir a la prevenció del maltractament i les violències sexuals infantils. Es tracta d'una sessió que té l'objectiu d'ajudar els infants a detectar el que els hi agrada i el que no els hi agrada. 

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Abusos sexuals
    • Agressions sexuals
    • Gènere
    • Negociació i rebuig
    Nivell: Secundària (1er i 2n d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectiu sensibilitzar l’alumnat envers el consentiment i promoure el respecte dels límits propis i de les altres persones a través de l’habilitat de negociació i rebuig.

  • Dinàmica
    • Primària
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Primària (Cicle inicial i mitjà)

    Aquesta sessió és la quarta de l'itinerari «És el meu cos» amb l'objectiu de contribuir a la prevenció del maltractament i les violències sexuals infantils. Es tracta d'una sessió que té com a objectiu que els infants puguin reconeixer situacions de violència i demanar ajuda. 

  • Bibliografia
    • Fonamentació teòrica
    • Eix Sexualitats ESO
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    Nivell: Secundària

    En aquesta guia titulada "El soroll del silenci", hi trobaràs fonamentació teòrica i recursos pràctics per entendre les violències sexuals, les seves manifestacions entre les persones joves, les causes i conseqüències, i què podem fer com a acompanyants per prevenir-les i abordar-les. 

  • Bibliografia
    • Primària
    • Infantil
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Autoestima i control intern
    • Diversitat
    • Gènere
    • LGBTI
    Nivell: Infantil i Primària

    En aquest document trobareu un llistat de contes per treballar diferents aspectes de la sexualitat (diversitat, coneixement del propì cos, consentiment...) amb l'alumnat d'infantil i cicle inicial i mitjà de primària. 

  • Dinàmica
    • Primària
    • Secundària
    • Infantil
    • Eix Convivència ESO
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Comunicació interpersonal
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Negociació i rebuig
    Nivell: Primària i secundària

    En aquest document trobareu una dinàmica en la que proposem que els infants es puguin abraçar de manera respectuosa. Ens pot ajudar a treballar la cohesió de grup i el consentiment. 

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Abusos sexuals
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Violència masclista
    • Masculinitats
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària

    El vídeo mostra la conversa entre un superheroi de videojocs, un príncep blau i un pirata. Posa de relleu com des de molt petits els nens reben missatges sobre com adquirir el poder i exercir-lo, a través dels relats que dibuixen una idea dels homes com a persones violentes. Així doncs, és fonamental promoure el pensament crític envers aquestes masculinitats i difondre nous models que permetin avançar cap a una cultura més igualitària i respectuosa.  

    PREGUNTES PEL DEBAT

    • S'assemblen els tres personatges? En què? 
    • Què pensen els tres personatges de les dones?
    • Sabeu que és el masclisme? Penseu que és una cosa del passat?
    • Quan el príncep diu que li agrada donar petons a les princeses dormides, en què us fa pensar? Sabeu que és el consentiment? *
    • Se us acut algun altre conte infantil que parli de violències masclistes? Penseu que això influex als nens? I a les nenes? 
    • Les converses dels personatges us recorden a les d'algun conegut? Per què penseu que ho fan? 
    • Podeu pensar en algun noi o home que representi un altre tipus de masculinitat (respectuosa i empàtica)?

    * Podeu ampliar el tema a través del recurs La tassa de té.  
    .

  • Vídeo
    • Secundària
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Agressions sexuals
    • Gelosia
    • Gènere
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària

    El vídeo ens mostra la història de la Carla. Una noia adolescent que relata una relació abusiva que es va iniciar quan ella tenia només 12 anys. Explica que al principi no ho va saber detectar, ja que es pensava que la violència masclista era quelcom que només patien les dones adultes. Finalment ho va explicar a una persona de confiança i, amb el suport de la seva família, van denunciar-ho. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre la violència masclista entre persones adolescents i ajudar a detectar els primers indicis d'una relació de parella abusiva. 

    PREGUNTES PEL DEBAT

    Abans del visionat

    • Sabeu que és la violència masclista? Penseu que només es produeix en l'àmbit de la parella? Coneixeu els diferents tipus de violència masclista? *
    • Quins elements ens podrien fer pensar que existeix una relació d'abús?
    • Penseu que aquest tipus de violència només es dona entre persones adultes?  

    Després del visionat

    • Què en penseu del que relata la Carla?
    • Se n'adona al principi del que li està passant? Per què?
    • Com aconsegueix sortir d'aquesta situació d'abús?
    • Si la Carla fos amiga vostra i us ho hagués explicat, què li diríeu? Què faríeu?

    Us podeu descarregar el cartell amb el telèfon 900 900 120 d'atenció a les víctimes de violència masclista. Us suggerim que el pengeu en algun espai visible del centre. 

    *La Llei 5/2008, de 24 d'abril, defineix la violència masclista com "la violació dels drets humans a través de la violència que s'exerceix contra les dones com a manifestació de la discriminació i de la situació de desigualtat en el marc d'un sistema de relacions de poder dels homes sobre les dones i que, produïda per mitjans físics, econòmics o psicològics, incloses les amenaces, les intimidacions i les coaccions, té com a resultat un dany o un patiment físic, sexual o psicològic, tant si es produeix en l'àmbit públic com en el privat”. Es pot donar en diferents àmbits:

    • La parella. És la violència perpetrada contra una dona per un home, que n’és o ha estat el cònjuge, o hi ha tingut relacions similars d’afectivitat.
    • Familiar. És la violència exercida contra una dona perpetrada per membres de la mateixa família.
    • Laboral. És la violència que es pot produir en el centre de treball i durant la jornada laboral o fora d’aquest entorn si té relació amb la feina, i que pot adoptar dues tipologies: l’assetjament per raó de sexe i l‘assetjament sexual.
    • Social o comunitari. Comprèn les agressions sexuals, el tràfic i explotació sexual de dones i nenes, la mutilació genital femenina o risc de patir-la, els matrimonis forçats, la violència derivada de conflictes armats i la violència contra els drets sexuals i reproductius.
  • Vídeo
    • Secundària
    • Violència masclista
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Empatia
    • Gelosia
    • Gènere
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    Nivell: Secundària

    Aquest curt explica la història entre un noi i una noia. Al principi tot sembla idílic, però poc a poc, primer amb petits detalls i més endavant amb actes de violència explícita, es mostra clarament una relació d'abús. 

    Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les violències masclistes i treballar habililitats per a la vida com autoestima, gestió d'emocions i sentiments, pensament crític i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes pel debat:

    • Què en penseu d'aquesta relació?
    • Penseu que és una història d'amor? Per què sí o perquè no?
    • El noi sempre es comporta igual amb ella? Com canvia al llarg de la història?
    • Què penseu que representa la imatge on ella és a dins del cotxe i es comença a omplir d'aigua?
    • Quins sentiments penseu que té ella? I ell?
    • Si fóssiu les amigues o els amics d'ella, què li diríeu? 

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments