Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El cantautor Lo Pau de Ponts, en una nova col·laboració amb el “youtuber” Miquel Montoro, ha creat una cançó que comparteix títol amb el nostre programa "Sigues Tu". A la lletra s'hi reivindiquen les diferències, l’autenticitat i el fugir de la homogeneïtzació. Amb fragments com “en aquest gran ramat que en diuen societat, falta gent que sigui de veritat” o “endavant sigues tu, per la resta no et deixis endur”, es posa en valor la personalitat de cadascú i s’apel·la a fugir de la por de ser diferent i del rebuig que a vegades comporta per part d’algunes persones.

    En Miquel ara té 15 anys i és un famós Youtuber que relata amb orgull les excel·lències de la vida a pagès, però va patir assetjament quan estava a primària. Com ell mateix explica, el suport de dues docents i de la seva família el va ajudar a superar-ho i a no canviar la seva forma de veure el món, només per agradar els altres. En definitiva va continuar essent "Ell mateix".

    Us pot ajudar a reflexionar amb el vostre alumnat sobre la riquesa de les diferències i els valors de respecte i solidariat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres. 

    Possibles preguntes de reflexió:

    • Coneixeu el protagonista del vídeo? Sabeu per què es va fer famós?
    • Sabíeu que va rebre assetjament per part d'alguns companys quan fèia primària? Per què penseu que va passar?
    • Com creieu que se sentia en Miquel davant aquesta situació?
    • Si vosaltres us trobéssiu en aquesta situació, com us sentiríeu? A qui demanaríeu ajuda?
    • I si veiessiu que estan assetjant a un/a company/a?
    • Quines consenqüències creieu que pot tenir l'assetjament per a la persona que el pateix? I pels que ho fan?
    • Us ha passat alguna vegada alguna cosa semblant directament o heu estat testimoni? Ho voleu compartir?

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    De vegades ens costa dir allò que sentim als altres tot i que ens agradaria fer-ho. El vídeo ens mostra com algunes persones manifesten el seu amor pel algun èsser estimat. Ens permet reflexionar sobre la importància de mostrar els nostres sentiments i les reaccions que es produeixen quan això passa. 

    Us permetrà treballar el vincle emocional, la comunicació interpersonal, l'autoestima i el control intern i el maneig d'emocions i sentiments.

    Podeu proposar a l'alumnat fer a casa la següent ACTIVITAT, que pot ser complementària a les assignatures de llengua o valors ètics. És important fer els passos per ordre i no avançar-se:

    1. Mirar el vídeo
    2. Agafar un full de paper, dibuixar-hi un cor o alguna altra forma inspiradora i anotar-hi dins, de la manera que cadascú vulgui, el nom de les persones estimades.
    3. A continuació, en un altre full, escriure què els hi dirien a aquestes persones. Poden triar a una persona o un parell o fer un escrit en conjunt. 
    4. Posteriorment han de llegir el que han escrit a la persona o persones destinatàries
    5. Finalment han de fer un recull per escrit sobre el que han sentit. Es poden basar en les següents preguntes: Com t’has sentit un cop feta l’activitat? T’ha estat fàcil fer-la? Per què? Estàs acostumada/at a dir coses positives a les persones del teu voltant? Per què si o per què no? Quines reaccions han tingut les persones que els hi has llegit la carta? T’han donat algun tipus de resposta? Quina? T'has inclòs a dins de la llista de persones estimades? Com et sents quan et diuen coses positives? Com creus que et tractes a tu mateix/a? Per què? Et diries més coses positives? ...
  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo mostra, en format de conte, la història d'en Lorenzo, que es veu obligat a portar sempre amb ell un pot de color vermell. Aquesta metàfora ens permet reflexionar i prendre consciència dels sentiments i les emocions de les persones que pateixen alguna discriminació o discapacitat. També ens pot servir per treballar les habilitats d'empatia, pensament crític i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penseu que se sent en Lorenzo amb aquesta situació? Com us sentiríeu vosaltres?

    Què penseu que representa el pot vermell? 

    Què passaria si tothom portes un pot vermell a sobre? En Lorenzo sentiria el mateix? Per què?

    Què és el qué més ajuda en Lorenzo? Per què penseu que passa això? I vosaltres com l'ajudaríeu?

    Les persones són totes iguals o diferents? Per què? Tot i que no totes les persones som iguals,penseu que hem de tenir les mateixes oportunitats? Per què? 

    Nota: Aquest recurs es pot utilitzar a partir dels 6 anys, en funció de les edats dels infants participants haurem d'adequar les preguntes de debat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    El vídeo mostra com es pot respectar o discriminar a través del llenguatge. Ens permet reflexionar sobre el que considerem "normal" o no i com les paraules que utilitzem són molt importants.

    Ens pot ajudar a treballar la diversitat i les habilitats d'advocació i defensa, l'empatia i la comunicació interpersonal.

    Preguntes pel debat:​ ​Us havíeu plantejat alguna vegada la diferència entre "discapacitats" i "persones amb una discapacitat"? Penseu que és important aquesta distinció? Per què? Creieu que vosaltres us comuniqueu amb respecte? Heu après alguna cosa nova per millorar? 

    Podeu proposar l'alumnat que investiguin sobre el concepte de normalitat i facin un escrit o reflexió. Podeu proposar-los algunes preguntes-guia: Què vol dir ser una persona "normal"? Vosaltres sou persones "normals"? Per què sí o per què no? La diversitat és positiva o negativa? Penseu que tots estem capacitats per tot? Penseu que hi ha persones que tenen més dificultats o facilitat per fer algunes coses? Per què succeix? S'hi podria fer alguna cosa? Feu alguna proposta...

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Aquest curtmetratge ens mostra la història d'un nen i un gos i ens ensenya la importància de tenir una actitud positiva davant les dificultats.

    Ens permet introduir la temàtica de la diversitat funcional i treballar les habilitats d'autoestima i control intern, empatia i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat: 

    Per què penseu que el noi rebutja inicialment al gos? Què penseu que sent? 

    Com reacciona el gos davant això? Es dona per vençut? 

    Finalment el noi canvia d'actitud, per què penseu que ho fa? Com penseu que reaccionaríeu vosaltres davant aquesta situació?

    Sabeu que vol dir resiliència? Quines característiques penseu que ha de tenir una persona resilient? Penseu que es pot aplicar a aquesta història? Per què si o per què no?

    Nota: La Resiliència és la capacitat de l'individu per a afrontar amb èxit una situació desfavorable o de risc, i per a recuperar-se, adaptar-se i desenvolupar-se positivament davant les circumstàncies adverses. Existeixen determinades característiques que fan que una persona sigui resilient: control de les emocions i dels impulsos, autonomia, sentit de l’humor, concepció positiva de si mateixa, empatia, capacitat de comprensió i d’anàlisi de les situacions, competència cognitiva i capacitat de comprensió i concentració. Tanmateix, no només són importants els factors individuals,sinó que per desenvolupar la resiliència també és fonamental tenir suport social, ser acceptada i la presencia de persones properes que puguin ser models positius de conducta. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curt ens mostra com les nostres decisions poden tenir conseqüències imprevistes. Ens pot servir per treballar l'habilitat de presa de decions i solució de problemes. 

  • Enllaç
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    Universo de Emociones és un projecte impulsat per Eduard Punset i Rafael Bisquerra. Hi podem trobar un mapa gràfic sobre les emocions humanes. Hi trobem representades 307 emocions, estructurades en 4 nivells segons el seu grau d'importància. 

    Pot ser una eina útil per treballar el maneig de les emocions i els sentiments amb l'alumnat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    El vídeo mostra la història d'una dona gran i un noi jove que tenen un petit conflicte per un paquet de galetes. Ens permet reflexionar sobre els prejudicis i les falses aparences i treballar habilitats i valors com l'empatia i la generositat. 

    Preguntes pel debat abans de veure el vídeo:

    Sabeu que és un prejudici? I un esterotip? Per què penseu que les persones tenim prejudicis? (Es poden fer aclariments al grup) 

    Sabeu què és l'empatia? Quan tens empatia amb algú vol dir que hi estàs d'acord? Per què? 

    Qui penseu que son més generoses, les persones grans o les més joves? Per què?

    Hi ha algunes persones que pensen que les persones joves són maleducades, penseu que és veritat? Per què penseu que ho diuen? 

    Preguntes pel debat després de veure el vídeo:

    Per què penses que ha succeit el malentès?

    Com reaccionen els dos personatges davant la situació? Hi ha diferències? A què creus que són degudes aquestes diferències?

    Com creus que se sent la dona gran quan se n'adona del que ha passat?  Penses que s'hagués disculpat amb el jove en cas de tenir ocasió? Per què sí o per què no? 

    Us ha passat alguna vegada una situació semblant? En cas afirmatiu, us heu disculpat? 

    Heu discutit alguna vegada pensant que teníeu la raó i llavors us n'heu adonat que estaveu equivocats/equivocades? Què heu fet? 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Es tracta d'un curtmetratge que va guanyar el premi Goya l'any 2014. 

     La pel·lícula explica la història d'amistat entre un nen i una nena molt especials. Pot ajudar-nos a reflexionar sobre la importància d'apreciar la diversitat dels éssers humans.

    A més a més ens permet treballar el valor de l'amistat, la comunicació  i les habilitats d'empatia i col·laboració i treball en equip.

    Preguntes guia pel debat:

    • Què t'ha trasmès el curt? 
    • Com creus que actuaries tu si vingués a classe un nen nou com el de la pel·lícula?
    • Per què creus que la pel·lícula es diu "Cuerdas"? 
    • Quina escena és la que més t'ha agradat? Per què?
    • Coneixes alguna persona que tingui una discapacitat física? Com és la seva vida? Creus que té alguna dificultat?
  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Aquest vídeo mostra en poques imatges el que és l'empatia. Ens pot servir per reflexionar sobre el tema o com a tancament de les dinàmiques per treballar aquesta habilitat i d'altres com el treball en equip.