Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle superior) i Secundària

    El vídeo mostra un experiment social que posa de manifest la facilitat d'emetre judicis i menysprear les persones a través de les xarxes socials. Ens pot ajudar a reflexionar sobre les conseqüències d'aquesta conducta i a pensar-ho dues vegades abans d'enviar un comentari pejoratiu. 

    Preguntes pel debat:

    • Que en penseu d'aquest experiment social? Es podria donar una situació semblant?
    • Com us sentiríeu si fóssiu la víctima? I si fóssiu les persones que escriuen?
    • Heu viscut una situació similar? La voleu compartir?
    • Què penseu que podríeu fer com a grup per evitar aquest tipus de situacions?
  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària

    El vídeo mostra la conversa entre un superheroi de videojocs, un príncep blau i un pirata. Posa de relleu com des de molt petits els nens reben missatges sobre com adquirir el poder i exercir-lo, a través dels relats que dibuixen una idea dels homes com a persones violentes. Així doncs, és fonamental promoure el pensament crític envers aquestes masculinitats i difondre nous models que permetin avançar cap a una cultura més igualitària i respectuosa.  

    PREGUNTES PEL DEBAT

    • S'assemblen els tres personatges? En què? 
    • Què pensen els tres personatges de les dones?
    • Sabeu que és el masclisme? Penseu que és una cosa del passat?
    • Quan el príncep diu que li agrada donar petons a les princeses dormides, en què us fa pensar? Sabeu que és el consentiment? *
    • Se us acut algun altre conte infantil que parli de violències masclistes? Penseu que això influex als nens? I a les nenes? 
    • Les converses dels personatges us recorden a les d'algun conegut? Per què penseu que ho fan? 
    • Podeu pensar en algun noi o home que representi un altre tipus de masculinitat (respectuosa i empàtica)?

    * Podeu ampliar el tema a través del recurs La tassa de té.  
    .

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo mostra de forma clara i senzilla els possibles efectes negatius del consum de drogues. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les característiques, els riscos i les conseqüències d'aquestes substàncies i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. També ens pot servir per introduir conceptes com la dependència o la tolerància

    CAL TENIR EN COMPTE QUE:

    1. A mesura els consums es van fent més freqüents es produeixen conseqüències sobre les que cal reflexionar: dificultats amb les relacions a casa (discussions i preocupació per part de la família), situacions desagradables amb les amistats i la festa (perdre i/o trencar mòbil, diners...), ser un/a "pesat/da" per la resta de la colla; haver de deixar la festa per acompanyar algú a casa; deixar-se gent o que et deixin penjat/da sense que la colla se'n adoni; haver de trucar 061... 
    2. Hi ha situacions que et poden afectar i condicionar la vida durant els consums i abans de desenvolupar una addicció: accidents de trànsit; cops de calor; comes etílics; baralles; relacions sexuals sense protecció; abús sexual...

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    Possibles preguntes de debat:

    • Penseu que s'ho passa bé el protagonista de la història? Canvia alguna cosa a mesura que avança la història? Quina? Per què penseu que passa?
    • Què és una droga? Quins efectes provoca? Per què penseu que hi ha gent que pren drogues?
    • Després de cada "vol" hi ha una caiguda que inicialment és suau i que cada vegada és "més forçosa". Quines creieu que són les conseqüències dels primers consums? I a mesura que es fan més freqüents?  Són les mateixes en funció de la substància?
    • Quines situacions greus poden aparèixer en qualsevol consum? Quan de temps penseu que passa des dels primers aterratges més "lleus" fins els més greus?
    • Penseu que l'alcohol i el tabac són drogues? Per quuè?
    • Què és la dependència a una droga? I la tolerància?
    • Com ajudaríeu a algú que us expliqués que és addicte/a a una droga? 

    Definicions (Font Optimot):

    Droga: Substància, terapèutica o no, que en ser introduïda en un organisme és capaç d'actuar sobre el sistema nerviós central i provocar-li una alteració física o psíquica, l'experimentació de noves sensacions o la modificació de l'estat d'ànim, de manera que predisposa al seu ús reiterat.

    Dependència: Necessitat de consumir de manera continuada que sent una persona addicta a una droga.

    Tolerància: Disminució de l'efecte de la dosi constant d'una droga com a conseqüència de l'administració repetida o de l'habituació a l'ús continuat o creixent. És a dir que cada vegada necessitarà una dosi més alta per obtenir el mateix efecte.

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle superior) i Secundària (1r i 2n ESO)

    El vídeo mostra la història d'una nena de 10 anys que comparteix fotografies i informació persones a les xarxes socials. Ens adverteix del perill que pot suposar aquesta conducta. Ens pot ajudar a reflexionar sobre els riscos de les xarxes socials, el ciberassetjament i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Es pot canviar per amor? Després de tants anys intentant canviar el caràcter tancat i malhumorat de la Bèstia, la Bella es cansa i decideix sortir del conte.

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Anatomía del Cactus", "BHM Producciones" i l'Institut Català de les Dones. El seu objectiu és prendre consciència sobre els mites de l'amor romàntic que hem anat interioritzant durant la nostra infància, i com aquests poden influir les futures relacions afectives i sexuals que establim. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre els estereotips de gènere i els discursos que reforcen la normalització de la violència de gènere.

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest curt mostra amb sentit de l'humor la dificultat de relacionar-se amb les persones quan estàs pendent del mòbil...

    Ens permet treballar el bon ús de les teconologies i les relacions interpersonals. 

    El Phubbing és la paraula que defineix l’addicció als telèfons intel·ligents i el fet d'ignorar al que tenim davant per estar pendent del mòbil. Aquesta paraula sorgeix de la combinació dels termes anglesos phone (telèfon) i snubbing (ignorar). Podria definir-se com l'acció de desatendre a les persones que ens envolten i al nostre propi entorn per estar utilitzant el mòbil.

    Possibles preguntes de debat:

    • Quan li demana la sal, que li dona el noi? Per què penseu que s'equivoca?
    • Per què penseu que el pare comença a teclejar amb la màquina d'escriure? N'heu vist alguna vegada alguna a casa vostra? El fill li pregunta al pare què està fent i ell li contesta que potser està una mica distret, penseu que és comparable al que ell feia amb el mòbil? Per què sí o per què no?
    • Finalment els nois guarden el mòbil, penseu que el sentit de l'humor és una bona manera de comunicar-se i arribar a un acord?
    • Us ha passat alguna cosa semblant alguna vegada? Ho voleu compartir?
    • Sabeu que és el Phubbing? Ho heu experimentat alguna vegada?
    • Penseu que afavoreix la comunicació familiar sopar amb el mòbil a taula? Heu deixat de fer alguna cosa interessant a causa de les pantalles?
  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest vídeo mostra el dia a dia d'un noi adolescent i la diferència entre viure amb el mòbil o per el mòbil.

    Ens permet treballar l'ús responsable de les pantalles i promoure el pensament crític i la presa de decisions.

    El Phubbing és la paraula que defineix l’addicció als telèfons intel·ligents i el fet d'ignorar al que tenim davant per estar pendent del mòbil. Aquesta paraula sorgeix de la combinació dels termes anglesos phone (telèfon) i snubbing (ignorar). Podria definir-se com l'acció de desatendre a les persones que ens envolten i al nostre propi entorn per estar utilitzant el mòbil.

    Possibles preguntes pel debat:

    • Vius amb el mòbil o per el mòbil? 
    • Creieu que està equilibrat el temps que dediqueu a les pantalles respecte al temps d’estudi, extraescolars, esport, col·laboració en les tasques domèstiques, trobades amb amics i amigues presencials  ... ?
    • Creieu que l’exposició i l’ús de pantalles us afecta a la salut d’alguna manera? Vista? Postura? Mal d’esquena? Oïda? Cervell?...
    • Heu vist a vegades continguts que no us han semblat apropiats? Us heu sentit saturats d’informació?
    • Quantes coses pots arribar a fer alhora mentre ets amb una pantalla? Ets un/una multitasques? Sabries dir alguna cosa que fas de manera única i amb consciència (ex: dutxar-te, menjar, llegir, jugar a bàsquet...)? Saps estar quiet o quieta i  sense fer res a banda de quan dorms?
  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest vídeo animat ens mostra els 10 premisses bàsiques per relacionar-nos de forma respectuosa a Internet:

    1. Exerceix la teva llibertat d'expressió de forma respectuosa (reflexiona com afecta als drets d'altres persones)
    2. Abans de fer una crítica, assegurat que tens la informació suficient i veraç que ho justifiqui
    3. Utilitza un to i un llenguatge respectuós
    4. Insultar, calumniar o difamar no és fer ús de la llibertat d'expressió i fins i tot pot tenir conseqüències legals.
    5. No contribueixis a agressions col·lectives i posa-hi de part teva per evitar-les
    6. Respecta a qui no pensa com tu. La diversitat és una oportunitat per aprendre i disfrutar
    7. Talla les cadenes o "memes" que ridiculitzen idees o col·lectius discriminats (per ètnia, diversitat de gènere...)
    8. Rebutja comentaris que siguin una amenaça o incitin a la violència contra un grup social
    9. Intenta mostrar el teu suport a qui consideris que està essent víctima d'un tracte injust
    10. Posa en valor el to positiu i respectuós

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre com ens comuniquen a dins i fora de les xarxes socials. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    El detectiu Hopper està a l’oficina tocant música amb un acordió, quan de sobte li arriba una carta anònima amb una notícia sobre les centrals elèctriques. Ell no acaba de saber si el que diu la carta és cert, per tant, buscarà la manera de treure les pròpies conclusions.

    Cal tenir en compte que les informacions que apareixen al vídeo no sempre han de ser certes. En la història es busca crear confusió per tal que el detectiu posi en joc el pensament crític fent recerca, qüestionant el que li arriba i buscant fonts fiables.

    Pertany a la sèrie de vídeos Investiguem habilitats i ODS amb en Hopper, que tenen dos objectius principals:

    Aquest concretament us permetrà treballar l'habilitat de PENSAMENT CRÍTIC i els ODS 7 (Energia assequibles i no contaminant) i 14 (Vida submarina).

     A la fitxa adjunta trobareu diferents propostes per fer a l'aula. Dipsalut posa de disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre El cas del Dr Hopper. Està adreçat a l'alumnat de cinquè de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Atrapades en el gènere és una versió de la nadala Fum, fum, fum que va dur a terme la Comissió de gènere de l'AFA de l'Escola Fructuós Gelabert i que s'ha fet viral durant les Festes de Nadal de 2019.

    Ens pot servir per reflexionar amb l'alumnat sobre els estereotips de gènere i treballar habilitats com l'empatia i el pensament crític.