Aquesta dinàmica té els objectius d'ajudar l’alumnat a diferenciar entre sexualitat i violències, a promoure les cures i el plaer i a reflexionar sobre els estereotips de gènere i el consentiment.
Aquesta dinàmica té els objectius d'ajudar l’alumnat a diferenciar entre sexualitat i violències, a promoure les cures i el plaer i a reflexionar sobre els estereotips de gènere i el consentiment.
El vídeo mostra la història de la Megan. Ella li envia una foto íntima a un noi i a partir d'aquí la seva fotografia va arribant a gairebé tota les persones de la seva classe. Ens pot ajudar a reflexionar sobre la diferència entre sexting i sexpreading* i analitzar de qui és la responsabilitat en aquest cas. També a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres.
DESPRÉS DEL VISIONAT:
En primer lloc demanem a l'alumnat si poden descriure el que han vist al vídeo sense entrar en interpretacions. Per exemple, no sabem si el noi és la seva parella ni quin tipus d’història tenen, tampoc si és la primera vegada o és una costum entre elles...
A partir d'aquí podem formular alguna pregunta oberta per dinamitzar el debat:
*sexpreading o pornodifusió no consentida és un tipus de ciberassetjament que consisteix en l'enviament de fotos o vídeos sexuals sense el consentiment de la persona que hi apareix. Es tracta d'un acte violent i denunciable. Cal no confondre'l amb el sexting, que és una pràctica sexual consistent en enviar fotos o vídeos amb contingut sexual de forma consetida sobre si mateix/a una altra persona. En aquest document de l'Associació Candela i Edpac trobareu una explicació ampliada sobre aquests conceptes.
En aquest enllaç trobareu diferents propostes, de l'entitat SIDA STUDI, per treballar la sexualitat a l'aula. Les dinàmiques tenen l’objectiu d’oferir als i les joves una visió amplia i holística de la sexualitat que vagi més enllà de les pràctiques sexuals. Un visió que contempli la sexualitat com un àmbit de la vida humana que ens acompanya des de que naixem fins que morim i que es relaciona amb el cos, les emocions, els sentiments i els vincles que establim amb nosaltres mateixos/as i amb les altres persones. Totes les dinàmiques treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius, plantejant temàtiques com el coneixement del cos, la construcció de gènere i la diversitat sexual.
En aquest vídeo podeu trobar un resum dels canvis físics més importants que es produeixen a l'adolescència, és a dir la pubertat. Hi apareixen imatges explícites dels òrgans genitals des d'una perspectiva binària i sense mencionar les intersexualitats. Per complementar aquesta mirada i tenint en compte que existeixen altres realitats més enllà del model normatiu, podeu consultar aquest vídeo.
Abans de veure el vídeo, podeu fer un recull de preguntes de l'alumnat sobre els canvis físics i preguntar-los si creuen que estan passant per la pubertat. Després del visionat, veurem si els queda algun dubte o si algú canviaria la pregunta que ha fet inicialment. Tambe podeu obrir un espai per compartir sensacions a partir d'aquestes preguntes o algunes similars:
Si ha quedat algun dubte sobre aquest tema o teniu algun suggeriment, ens podeu escriure a info@siguestu.cat
La Psico Woman és el nom d'un canal de Youtube que va començar el 2015 la psicologa i sexòloga Isa Duque. Aquest canal juntament amb les xarxes socials d'Instagram i Facebook li serveixen per estar més aprop de la població jove i generar continguts en format de vídeo a partir dels dubtes i les preguntes que sorgeixen. El 2016 el projecte Psico Woman va ser premiat a la categoria de Comunicació en els premis d'emprenedoria a nivell d'Andalusia. Al 2018 rep el premi Clara Campoamor.
Aquest vídeo parla de "la primera vegada" i dels falsos mites relacionats. Ens permet introduir l'eix temàtic d'afectivitat-sexualitat i treballar les habilitats de pensament crític i maneig de les emocions i sentiments.
Preguntes pel debat:
Creieu que la vostra primera relació sexual serà pensada i planificada?
Com i què us imagineu que passarà en la vostra primera relació sexual?
La Psico Woman és el nom d'un canal de Youtube que va començar el 2015 la psicologa i sexòloga Isa Duque. Aquest canal juntament amb les xarxes socials d'Instagram i Facebook li serveixen per estar més aprop de la població jove i generar continguts en format de vídeo a partir dels dubtes i les preguntes que sorgeixen. El 2016 el projecte Psico Woman va ser premiat a la categoria de Comunicació en els premis d'emprenedoria a nivell d'Andalusia. Al 2018 rep el premi Clara Campoamor.
Aquest vídeo parla de mites relacionats amb l'Afectivitat-Sexualitat a partir de consultes reals d'adolescents. Ens pot servir per introduir el tema i treballar habilitats com l'autoestima i el control intern, el maneig de les emocions i els sentiments, l'empatia, la presa de decisions o el pensament crític.
Preguntes pel debat:
En acabar de veure’l podem preguntar què en pensen, si hi estan d’acord o no. Podem preguntar si han viscut alguna experiència on hagi passat el què diuen els següents mites:
“L’amor verdader pot amb tot?”
“La gelosia, amb mesura, és una mostra d’amor”
“Quan tenim una relació de parella, cal renunciar a determinades amistats”
“L’amor és cec i no pots escollir de qui t’enamores”
Aquesta dinàmica proposa a l'alumnat que es qüestionin com a certs o falsos un seguit de mites sobre sexualitat. A partir d'aquí es duu a terme un debat amb l'objectiu que reflexionin sobre la seva capacitat de posar en dubte, preguntar i investigar la informació que els arriba sobre sexualitat.
Dinàmica pautada en què es treballa l'habilitat de maneig dels sentiments i les emocions amb el material del Som-hi corresponent a l'eix de addiccions.
Cada vegada que la Rosa veu un arbre recorda aquell noi que no pot oblidar, però del qual no sap ni el nom. Només recorda que comença per A: Alberto? Alfredo? Les seves amigues i amics l’ajuden a buscar-lo i a trobar una solució per al futur, perquè una cosa és estar ebri d’amor i una altra, ben diferent, tenir un amor ebri.
Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat
Per conversar en clau SOC
A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).
Aquesta dinàmica treballa les primeres relacions sexuals i els mites sobre sexualitat. Repartim dos o tres relats en què s’exposen dubtes reals de persones de la seva edat. S’han d’imaginar que és un dubte que els explica un amic o amiga: què li
respondrien?, quin consell li donarien? Els donem 10 minuts perquè responguin i després compartim les respostes amb tota la
classe, fet que generarà més debat sobre el tema. Aquí sí que podem anar introduint consells i informació important, sobretot si detectem que hi ha mites i expectatives falses o sobrevalorades.