Recursos

  • Vídeo
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Convivència
    • Diversitat
    • Empatia
    • Gènere
    • LGBTI
    • Orientació sexual
    Nivell: Secundària

    Aquest videoclip mostra la història d'amor entre l'Eva i la Jana, que comença quan tenen 16 anys i va avançant fins que decideixen tenin descendència i es van fent grans juntes. Ens permet treballar la diversitat sexual a l'aula i les habilitats de gestió de les emocions i sentiments i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes guia per al debat: 

    • Penseu que hi ha moltes cançons que parlin de l'amor entre dues noies? Per què penseu que passa?
    • El vídeo mostre dues mares i sovint es parla en general que els infants tenen «pares», penseu que això és discriminatori? Totes les famílies són iguals?  Per què? 
    • Sabríeu diferenciar entre identitat sexual i orientació sexual?  
    • Penseu que a una persona homosexual «se li nota»? Per què?
    • Penseu que les persones lesbianes han de fer sempre «activisme» en relació a la seva orientació sexual? 
    • Penseu que les persones LGBTI pateixen més violència a causa de la seva identitat de gènere i/o orientació sexual? 
    • Penseu que una persona homosexual pot tenir més dificultats que una heterosexual? En quins aspectes? Per què?
  • Vídeo
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Diversitat
    • Empatia
    • Gènere
    • LGBTI
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Orientació sexual
    Nivell: Secundària

    La cançó explica la història d'amor entre dues noies a l'institut. Ens permet treballar la diversitat sexual a l'aula i les habilitats de gestió de les emocions i sentiments i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes guia per al debat:

    • Per què penseu que la cançó es diu Es compten les pigues?
    • Penseu que hi ha moltes cançons que parlin de l'amor entre dues noies? Per què penseu que passa?
    • Penseu que la lletra podria ser la mateixa si aquesta noia s'enamorés d'un noi, enlloc que d'una noia? 
    • Sabríeu diferenciar entre identitat sexual i orientació sexual?  
    • Penseu que a una persona homosexual «se li nota»? Per què?
    • Penseu que una persona homosexual pot tenir més dificultats que una heterosexual? I una persona bisexual? En quins aspectes? Per què?

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Empatia
    • LGBTI
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    Nivell: Primària i Secundària

    El videoclip mostra els sentiments d'una noia que s'enamora d'una altra noia. Ens permet treballar la diversitat sexual a l'aula i les habilitats de gestió de les emocions i sentiments i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes guia per al debat 

    • Per què penseu que la cançó es diu papallones?
    • Penseu que hi ha moltes cançons que parlin de l'amor entre dues noies? Per què penseu que passa?
    • Penseu que la lletra podria ser la mateixa si aquesta noia s'enamorés d'un noi, enlloc que d'una noia? 
    • Sabríeu diferenciar entre identitat sexual i orientació sexual?  
    • Penseu que a una persona homosexual "se li nota"? Per què?
    • Penseu que una persona homosexual pot tenir més dificultats que una heterosexual? En quins aspectes? Per què?
    • El 26 d'abril és el dia de la de visibilitat lèsbica. Penseu que és necessari que existeixi? Per què?

     En funció de l'edat de l'alumnat es poden reorientar les preguntes o fer-ne unes altres. 

  • Vídeo
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Diversitat
    • Empatia
    • LGBTI
    • Pensament crític
    Nivell: Secundària

    El que es coneix popularment com a ploma són un conjunt de manifestacions o gestos característics d'una persona que socialment es consideren propis de l'altre sexe. La plumofòbia seria l'aversió a la ploma o a les persones amb ploma. De vegades diem que a un noi gai "no se li nota" o bé que una noia masculina no té perquè ser lesbiana, en realitat això és una forma d'encobrir la LGBTI fòbia. 

    En aquest vídeo curt es poden veure les dificultats que té un noi per expressar-se tal com és. Ens pot ajudar a treballar la prevenció de la LGBTI fòbia i les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres.

    Preguntes pel debat

    Abans del visionat:

    • Saps que vol dir l'expressió de gènere*? Consideres que la societat marca com ens hem d'expressar en funció de si som nois o noies? Per exemple en la manera de vestir, parlar, en les aficions...?
    • Penseu que una persona que és gai se li nota? Per què? I a una heterosexual?
    • Penseu que de vegades les persones gais o lesbianes volen cridar l'atenció? Per què? Què en penseu?
    • Sabeu que vol dir tenir ploma? Què en penseu? 

    Després del visionat:

    • Què en penseu de la situació que es produeix? 
    • Us hi heu trobat alguna vegada? Heu pressuposat alguna vegada que algú estava simulant o exagerant la seva manera de parlar o moure's? 
    • El vídeo explica que és la plumofòbia. Havieu sentit mai abans aquesta paraula? Què us sembla? Coneixxeu algun tipus més de fòbies relacionades amb l'orientació sexual o la identitat de gènere?

    *Expressió de gènere: Manera en què una persona manifesta exteriorment elements que tenen a veure amb el gènere, sigui a través de la roba o de l'aparença en general, del comportament, les afinitats, etc. 

    Nota: les definicions estan extretes del Diccionari LGBT del Termcat.

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Advocació i defensa
    • Empatia
    • Assetjament
    • Diversitat
    • Gènere
    • LGBTI
    Nivell: Primària (Cicle Superior) i Secundària

    Aquest vídeoclip mostra com la decisió d'un infant de posar-se un vestit provoca tot una sèrie de reaccions a la família i l'escola. Es tracta d'una història emotiva i amb final feliç. Mostra la realitat que han de patir moltes vegades els i les joves trans o que no segueixen la norma i que no sempre acaba tan bé.

    El vídeo promou la reflexió envers la dicotomia autoestima i protecció, ja que tot sovint sota el pretext de defensar els infants amaguem la realitat i no els permetem desenvolupar-se de forma plena.  En aquest sentit, és destacable la diferència entre les figures de la professora i la mare; mentre la primera exerceix una forma de discriminació negant i invisibilitzant el que li passa al nostre protagonista, l'altra li dona suport des del principi, afavorint que s'expressi com vulgui.

    Ens permet treballar les habilitats de l'autoestima, l'empatia i l'advocacó i defensa en el marc de la diversitat de gènere. 

    Possibles preguntes pel debat:

    • Què pensaríeu o què faríeu si un noi de la vostra escola anés vestit amb faldilla? Per què?
    • Que un nen es posi faldilla el fa "menys nen" o vol dir que "vol ser una nena"? Per què? 
    • Davant aquesta situació qui us agradaria ser o com penseu que actuaríeu? Com la mare, el pare o la mestra? Per què?
    • Penseu que només a primer cop de vista podríeu saber si una persona pertany al col·lectiu LGBTI? Per què sí o per què no?
    • Sabeu què vol dir  l'expressió "tenir ploma"?* Què en penseu?
    • Penseu que les persones trans tenen més dificultats per relacionar-se? Pateixen més bullying? Per què?
    • Sabeu que vol dir LGBTIfòbia? Quins tipus hi ha? (transfòbia, lesbofòbia, bifòbia...) Per què penseu que existeix? 

    *La plumofobia o intolerància de gènere es dona contra aquelles persones que independentment de la seva orientació sexual, expressen el gènere d'una forma no conforme als rols o expectatives que corresponen a la seva identitat com homes o dones. És el que es coneix popularment com "tenir ploma". Així doncs, els homes que no són percebuts com suficientment masculins patiran insults homòfobs, igualment que les dones que no segueixin els mandats de feminitat. 

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • LGBTI
    • Afectivitat-sexualitat
    • Convivència
    • Diversitat
    • Empatia
    • Gènere
    • Orientació sexual
    • Pensament crític
    • Prejudicis
    Nivell: Primària i Secundària

    El vídeo explica de forma gràfica i molt clara la diversitat sexual i de gènere (sexe biològic, identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual). Pot ser un bon recurs per aclarir aquests conceptes i treballar les habilitats de pensament crític i empatia.

    Podeu demanar a l'alumnat que visioni el vídeo i faci un resum en el qual expliqui amb les seves pròpies paraules la diferència entre identitat de gènere, expressió de gènere i orientació sexual i posi exemples concrets sobre cada categoria. 

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • LGBTI
    • Empatia
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Orientació sexual
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària

    Aquest curt mostra la història d’amor entre dos nens. El llançament del trailer va coincidir amb el dia mundial contra l’homofòbia. Permet reflexionar sobre els estereotips i els prejudicis i treballar habilitats com l’empatia a la gestió de les emocions i sentiments.

    Preguntes guia per al debat

    • Què penseu que volen mostrar els autors del curt quan fan que al noi li surti el cor del pit?
    • Penseu que és habitual que en el cinema d’animació es mostrin històries d’amor?
    • Coneixeu algun altre curt o pel·lícula d’animació que mostri una relació amorosa entre dos nois o dues noies? Per què penseu que succeeix això?
    • Sabríeu diferenciar entre identitat de gènere i orientació sexual?  
    • Penseu que una persona homosexual pot tenir més dificultats que una heterosexual? Per què sí o per què no?
    • Penseu que és necessari que existeixi un dia mundial de lluita contra l'homofòbia? Per què?

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments