Aquesta és la segona sessió de l'itinerari El plaer d'escoltar-nos: drets, cos, relacions... per a cicle mig de primària i té com a objectius explorar els mites que hi ha al voltant de l’amor (romàntic) i l’enamorament, conèixer formes de negociar i posar límits, així com aprendre a llegir, acceptar i gestionar els límits i necessitats alienes. També aprendre què és important en una relació perquè sigui sana i obrir la mirada a la diversitat de relacions.
Aquesta és la primera sessió de l'itinerari El plaer d'escoltar-nos: drets, cos, relacions... per a cicle mig de primària i té com a objectius assentar les bases per a les tres sessions de l’itinerari des d’una perspectiva de drets, entendre quins són els drets sexuals i reproductius per poder prendre bones decisions i aprendre a llegir i expressar necessitats, desitjos, plaers, malestars, límits...
Iniciarem la sessió fent un recordatori de la sessió anterior i compartint breument com es van sentir. També farem una roda de reconeixement emocional, explicant com se senten avui i què esperen d’aquesta sessió, que serà l’última. La sessió d’avui serà per preguntar tot el que mai no han gosat preguntar sobre la mort. Per a fer-ho, la docent tindrà unes targetes preparades amb preguntes extretes del material «Mortal». Per torns, els infants agafaran una targeta, la llegiran i iniciarem el debat filosòfic. No hi ha respostes correctes o incorrectes! Els infants podran escriure la seva pròpia pregunta en una targeta del mateix format, però en blanc. Per tancar l’itinerari farem la reflexió següent: què hem après durant aquestes quatre sessions? A partir d’aquí cada infant escriurà un desig per posar a «La capsa dels desitjos» (que haurem preparat amb antelació) i que recollirà el que han après: «M’agradaria passar més temps amb els meus avis», «Vull compartir més passejos amb el meu gos», «Vull jugar amb els meus amics i amigues» o «Vull millorar la relació amb els companys i companyes de classe». Aquests missatges poden iniciar un hàbit a l’aula o poden servir per estirar del fil i fer una dinàmica de revisió durant el curs.
Iniciarem la sessió fent un recordatori de la sessió anterior i compartint breument com es van sentir. Farem una visualització guiada on podrem recordar algun moment bonic viscut amb algú especial que ha mort o bé podem recordar algú amb qui ja no hi tenim relació o alguna pèrdua (separació de la família, migració, canvi de casa...). L’activitat central de la sessió serà vestir l’arbre de la gratitud. Per a fer-ho, cada infant escriurà o dibuixarà un record especial de la persona, mascota o situació que ha mort en unes cartolines retallades en forma de fulles d’arbre. A l’altra banda de la fulla hi escriurà una petita frase d’agraïment per aquell record bonic (gràcies, per sempre, no t’oblidaré...). Farem un cercle de conversa per reflexionar: què ens queda de les persones, mascotes o situacions que han mort? Debatrem sobre la pregunta: per què a moltes persones els fa por la mort? Acabarem l’activitat escoltant o ballant una cançó d’agraïment a la vida.
Iniciarem la sessió recordant breument la sessió anterior i preguntant com es van sentir els infants. Crearem un espai de conversa per introduir el tema de les pèrdues. A continuació, farem la dinàmica «El pot de les pèrdues», on cada infant escriurà en un paper una pèrdua quotidiana i la dipositarà en un pot comú. Llegirem algunes de les pèrdues de forma anònima i parlarem sobre les emocions que poden generar. Després, de forma individual, cada infant elaborarà «El mapa de les emocions», on, sobre una silueta humana, dibuixarà amb colors i textures les diferents emocions associades a les pèrdues. Per acabar, farem una relaxació guiada de cohesió grupal.
Iniciarem la sessió explicant breument l’itinerari que estem a punt de començar i creant un ambient de seguretat emocional entre tot el grup. Després d’introduir el cicle de la vida a través d’un curt (Sea You) i de reflexionar sobre l’experiència de la protagonista, els infants dibuixaran i ompliran el seu propi cercle de la vida, on podran plasmar la seva història fins al moment i el futur que voldrien o imaginen. Ho compartirem, amb preguntes que el docent pot fer per facilitar el diàleg. Per acabar, i com a tancament, farem una petita reflexió amb el grup i cada alumne/a crearà un símbol que representi el seu concepte de vida i els compartirem amb el grup.
Investiguem habilitats i ODS amb el Detectiu Hopper
Nivell: Primària
Aquesta proposta pretén donar a conèixer als infants els ODS, específicament el ODS 1 i el ODS 2, i ajudar-los a reflexionar sobre el desenvolupament sostenible i la justícia social.
Investiguem habilitats i ODS amb el Detectiu Hopper
Nivell: Primària
Amb aquesta proposta es pretén treballar l’habilitat de la gestió de les emocions, ajudant els infants a identificar i prendre consciència de les habilitats per a la vida i oferint oportunitats per tal de practicar-les a l’aula i a casa.
Proposta pedagògica per treballar l'emoció de la satisfacció a través del vídeo Plis plas de La Bleda.
No hi ha més recursos
abusos sexualsacceptacióactivitat i descansaddiccionsadvocació i compromís socialafectivitat-sexualitatafrontar els desafiamentsagressions sexualsalimentacióantiracismeassertivitatassetjamentautoconeixementbenestar animalciberassetjamentcohesió de grupcomunicació interpersonalconsum d'alcoholconvivènciacooperació i treball en equipcreativitatdiversitatdiversitat funcionaldol i pèrduesdroguesempatiaesforçesquitxa emocions amb la bledaestereotipsetiquetesgelosiagenerositatgestió de l'estrèsgestió de les emocionsgènerehabilitats per a la vidahigieneinvestiguem habilitats i ods amb el detectiu hopperles parts del meu cosles parts del meu cos - p3lgbtilideratgemasculinitatsmites sexualitatmotivaciómutilació genital femeninanegociació i refúsoci nocturnodsorientació sexualparticipaciópensament críticprejudicispresa de decisions i resolució de problemespressió de gruprespecte per un mateixrobatorissalut mentalsalutogènesiseguretatsentit de coherènciasolidaritatsuperar la tensiótabacteatrevalorsviolència masclistaÚs de pantallesÚs dels medicaments