Recursos

  • Vídeo
    Edat: Educació Infantil

    Aquest conte explica la història d'en Joan, un nen al qui li agradava pintar-se les ungles. Un dia a l'escola, alguns companys se'n van començar a riure i el seu pare va decidir que calia fer-hi alguna cosa...

    Us pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les diferents expressions de gènere i el respecte a la diversitat. També permet treballar les habilitats d'empatia, pensament crític i advocació i defensa, entre d'altres. 

  • Vídeo
    Edat:

    El vídeo ens mostra que ningú és "normal", de manera que per molt diferents que ens sentim, no estem soles i sols. 

    Podem utilitzar aquest vídeo com a tancament d'alguna dinàmica relacionada amb l'autoestima i l'empatia. 

    Preguntes pel debat: 

    • Quin penseu que és el missatge del vídeo?
    • Us heu sentit una vegada molt diferents dels altres? Ho voleu compartir?
    • Penseu que de vegades compartim més coses amb els altres de les que ens pensavem? Podeu posar algun exemple
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En aquest vídeo la Psicowoman explica com la societat ens ven uns ideals de bellesa cada vegada més difícils d'assolir. Per què passa això? A quins interessos econòmics respon? Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre la percepció subjectiva de la bellesa i l'autoestima.

    La Psicowoman és el nom d'un canal de Youtube que va començar el 2015 la psicologa i sexòloga Isa Duque. Aquest canal juntament amb les xarxes socials d'Instagram i Facebook li serveixen per estar més aprop de la població jove i generar continguts en format de vídeo a partir dels dubtes i les preguntes que sorgeixen. El 2016 el projecte Psico Woman va ser premiat a la categoria de Comunicació en els premis d'emprenedoria a nivell d'Andalusia. Al 2018 rep el premi Clara Campoamor. Des del "Sigues tu" admirem molt la tasca d'aquesta dona!

    Preguntes abans de veure el vídeo: 

    • Per què creieu que la societat ven models de bellesa que en realitat no existeixen? Penseu per exemple que els i les joves que apareixen a les sèries de TV s'assemblem a vosaltres? 
    • A qui penseu que afecten més aquests ideals de bellesa, als nois o a les noies?
    • I a qui penseu que beneficia que les persones no s'agradin a si mateixes i vulguin arribar a uns ideals de bellesa quasi impossibles d'assolir?
    • Penseu que tothom valora la bellesa d'igual manera? Coincidiu amb les vostres amigues o amics? I vosaltres sempre us sentiu igual o hi ha dies que us trobeu més afavorits o afavorides? Penseu que la bellesa física és objectiva?
    • Us passa que de vegades no trobeu guapa a una persona i amb el temps canvia la vostra percepció? Per què penseu que passa això? 
    • Penseu que una noia que es maquilla té menys autoestima que una que no ho fa? Per què si o per què no?
  • Vídeo
    Edat: Primària

    Es pot canviar per amor? Després de tants anys intentant canviar el caràcter tancat i malhumorat de la Bèstia, la Bella es cansa i decideix sortir del conte.

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Anatomía del Cactus", "BHM Producciones" i l'Institut Català de les Dones. El seu objectiu és prendre consciència sobre els mites de l'amor romàntic que hem anat interioritzant durant la nostra infància, i com aquests poden influir les futures relacions afectives i sexuals que establim. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre els estereotips de gènere i els discursos que reforcen la normalització de la violència de gènere.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En aquest vídeo podem veure les reaccions de les persones davant una actitud clarament racista i de rebuig. Com reaccionaríem nosaltres davant aquesta situació? Tindríem la capacitat d'actuar, una actitud pasiva o de rebuig? Ens permet treballar els prejudicis, la discriminació i les habilitats d'advocació i defensa, d'empatia, de pensament crític i de presa de decisions i solució de problemes.  

    Com deia Eduardo Galeano: desde el punto de vista del buho o el murcielago, el crepúsculo és la hora del desayuno. Tanmateix moltes vegades veiem "normal" només allò que s'assembla a nosaltres i algunes persones són menystingudes o excloses per la seva nacionalitat, pel seu gènere o orientació sexual, per la seva capacitat intel·lectual, etc.

    Podeu proposar a l'alumnat que busqui informació als mitjans de comunicació sobre alguna notícia relacionada amb la immigració i que analitzin si es reflecteixen o no estereotips relacionats amb algunes cultures o nacionalitats. Poden fer un escrit en el qual refelxionin sobre això: La informació és objectiva? Quina visió es dona de les persones immigrants? Positiva o negativa? Per què? Poseu exemples del text que donin suport a les vostres afirmacions. 

  • Fitxer
    Edat: Primària (cicle inicial)

    Aquest recurs us permetrà treballar la GELOSIA i altres emocions relacionades, a partir del visionat del curt Una carta per a tu.

    La sèrie d'activitats Esquitxa emocions amb la Bleda estan pensades per poder treballar les diferents emocions a l'aula. Així podrem ajudar els infants a identificar i prendre consciència de les emocions pròpies i dels altres, per tal de poder regular-les de manera adequada i assolir un bon equilibri emocional.

    Dipsalut posa a disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre La Bleda i el sac d'emocions. Està adreçat a l'alumnat de primer de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle inicial)

    La Bleda escriu una carta a la seva amiga Clara d’Ou i li diu que la troba molt a faltar. Passats uns dies, rep una resposta que no li agrada gens: la Clara d’Ou té una nova amiga i s’ho passa molt bé. Finalment descobreix que, de vegades, les coses no són tan negatives com semblen en un primer moment.

    Pertany a la sèrie de vídeos Esquitxa emocions amb la Bleda, que estan pensats per poder treballar les diferents emocions a l'aula. Tenen l'objectiu d'ajudar els infants a identificar i prendre consciència de les emocions pròpies i dels altres, per tal de poder regular-les de manera adequada i assolir un bon equilibri emocional.

    Aquest concretament us permetrà treballar la GELOSIA i altres emocions relacionades. A la fitxa adjunta trobareu diferents propostes per fer a l'aula. 

    Dipsalut posa a disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre La Bleda i el sac d'emocions. Està adreçat a l'alumnat de primer de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat.

  • Enllaç
    Edat: Primària i Infantil

    En aquest enllaç trobareu un recull de contes per reivindicar el rol femení dins la societat i fomentar la desaparció dels estereotips sexistes i la discriminació. Les protagonistes ens demostren que són molt capaces de fer grans coses.

    Ens permet reflexionar sobre els prejudicis i estereotips de gènere i treballar les habilitats de pensament crític i advocació i defensa.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Atrapades en el gènere és una versió de la nadala Fum, fum, fum que va dur a terme la Comissió de gènere de l'AFA de l'Escola Fructuós Gelabert i que s'ha fet viral durant les Festes de Nadal de 2019.

    Ens pot servir per reflexionar amb l'alumnat sobre els estereotips de gènere i treballar habilitats com l'empatia i el pensament crític. 

  • Fitxer
    Edat: Secundària

    Aquesta dinàmica ens permet incidir sobre els estereotips de gènere i els micromasclismes. En concret, ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes.

    També ens serveix per treballar les habilitats de pensament crític, advocació i defensa i presa de decisions i solució de problemes.