Aquesta dinàmica té els objectius d'ajudar l’alumnat a diferenciar entre sexualitat i violències, a promoure les cures i el plaer i a reflexionar sobre els estereotips de gènere i el consentiment.
Aquesta dinàmica té els objectius d'ajudar l’alumnat a diferenciar entre sexualitat i violències, a promoure les cures i el plaer i a reflexionar sobre els estereotips de gènere i el consentiment.
Aquesta dinàmica està orientada a reflexionar amb l'alumnat sobre l'amor, les imatges que tenim associades a aquest sentiment i ajudar-los a desconstruir els mites de l'amor romàntic.
Aquest vídeo mostra un fragment de la sèrie Sex Education. La foto de la vagina d'una noia arriba a molts telefons mòbils dels seus companys i companyes. El director no sap qui és el responsable i anuncia que ho investigarà, però l'Olivia i altres persones interrompen el seu discurs...
Ens pot ajudar a reflexionar sobre la diferència entre sexting i sexpreading* i la influència del grup davant un ciberassetjament. També a treballar les habilitats de col·laboració i treball en equip i pensament crític, entre d'altres.
*sexpreading o pornodifusió no consentida és un tipus de ciberassetjament que consisteix en l'enviament de fotos o vídeos sexuals sense el consentiment de la persona que hi apareix. Es tracta d'un acte violent i denunciable. Cal no confondre'l amb el sexting, que és una pràctica sexual consistent en enviar fotos o vídeos amb contingut sexual de forma consetida sobre si mateix/a una altra persona. En aquest document de l'Associació Candela i Edpac trobareu una explicació ampliada sobre aquests conceptes.
En aquest enllaç trobareu diferents propostes, de l'entitat SIDA STUDI, per treballar la sexualitat a l'aula. Les dinàmiques tenen l’objectiu d’oferir als i les joves una visió amplia i holística de la sexualitat que vagi més enllà de les pràctiques sexuals. Un visió que contempli la sexualitat com un àmbit de la vida humana que ens acompanya des de que naixem fins que morim i que es relaciona amb el cos, les emocions, els sentiments i els vincles que establim amb nosaltres mateixos/as i amb les altres persones. Totes les dinàmiques treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius, plantejant temàtiques com el coneixement del cos, la construcció de gènere i la diversitat sexual.
En aquest vídeo podeu trobar un resum dels canvis físics més importants que es produeixen a l'adolescència, és a dir la pubertat. Hi apareixen imatges explícites dels òrgans genitals des d'una perspectiva binària i sense mencionar les intersexualitats. Per complementar aquesta mirada i tenint en compte que existeixen altres realitats més enllà del model normatiu, podeu consultar aquest vídeo.
Abans de veure el vídeo, podeu fer un recull de preguntes de l'alumnat sobre els canvis físics i preguntar-los si creuen que estan passant per la pubertat. Després del visionat, veurem si els queda algun dubte o si algú canviaria la pregunta que ha fet inicialment. Tambe podeu obrir un espai per compartir sensacions a partir d'aquestes preguntes o algunes similars:
Si ha quedat algun dubte sobre aquest tema o teniu algun suggeriment, ens podeu escriure a info@siguestu.cat
Aquest videoclip mostra la història d'amor entre l'Eva i la Jana, que comença quan tenen 16 anys i va avançant fins que decideixen tenin descendència i es van fent grans juntes. Ens permet treballar la diversitat sexual a l'aula i les habilitats de gestió de les emocions i sentiments i empatia, entre d'altres.
Preguntes guia per al debat:
La cançó explica la història d'amor entre dues noies a l'institut. Ens permet treballar la diversitat sexual a l'aula i les habilitats de gestió de les emocions i sentiments i empatia, entre d'altres.
Preguntes guia per al debat:
El vídeo mostra la conversa entre un superheroi de videojocs, un príncep blau i un pirata. Posa de relleu com des de molt petits els nens reben missatges sobre com adquirir el poder i exercir-lo, a través dels relats que dibuixen una idea dels homes com a persones violentes. Així doncs, és fonamental promoure el pensament crític envers aquestes masculinitats i difondre nous models que permetin avançar cap a una cultura més igualitària i respectuosa.
PREGUNTES PEL DEBAT
* Podeu ampliar el tema a través del recurs La tassa de té.
.
El vídeo ens mostra la història de la Carla. Una noia adolescent que relata una relació abusiva que es va iniciar quan ella tenia només 12 anys. Explica que al principi no ho va saber detectar, ja que es pensava que la violència masclista era quelcom que només patien les dones adultes. Finalment ho va explicar a una persona de confiança i, amb el suport de la seva família, van denunciar-ho. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre la violència masclista entre persones adolescents i ajudar a detectar els primers indicis d'una relació de parella abusiva.
PREGUNTES PEL DEBAT
Abans del visionat
Després del visionat
Us podeu descarregar el cartell amb el telèfon 900 900 120 d'atenció a les víctimes de violència masclista. Us suggerim que el pengeu en algun espai visible del centre.
*La Llei 5/2008, de 24 d'abril, defineix la violència masclista com "la violació dels drets humans a través de la violència que s'exerceix contra les dones com a manifestació de la discriminació i de la situació de desigualtat en el marc d'un sistema de relacions de poder dels homes sobre les dones i que, produïda per mitjans físics, econòmics o psicològics, incloses les amenaces, les intimidacions i les coaccions, té com a resultat un dany o un patiment físic, sexual o psicològic, tant si es produeix en l'àmbit públic com en el privat”. Es pot donar en diferents àmbits:
Aquest curt explica la història entre un noi i una noia. Al principi tot sembla idílic, però poc a poc, primer amb petits detalls i més endavant amb actes de violència explícita, es mostra clarament una relació d'abús.
Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les violències masclistes i treballar habililitats per a la vida com autoestima, gestió d'emocions i sentiments, pensament crític i empatia, entre d'altres.
Preguntes pel debat: