Recursos

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Convivència
    • Estereotips
    • Gènere
    • Teatre
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària (3er d'ESO)

    La proposta "L'equilibri és cosa de dos" està pensada per reforçar l’aplicació del programa «Sigues tu» a les aules de 3r de l'ESO mitjançant un taller-espectacle que combina el teatre amb la participació activa de l'alumnat.

    La proposta pedagògica té com a objectius aprofundir en les temàtiques que es tracten durant l’actuació: la masculinitat “dominant”, la feminitat “clàssica”, els mites i estereotips sobre les relacions de parella i promoure una reflexió grupal i individual sobre com tots aquests mites i estereotips ens poden influenciar a l’hora de relacionar-nos. També permet al professorat de tractar els aspectes de la construcció de gènere que considera més importants pel seu grup classe i que han emergit durant l’actuació.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Advocació i compromís social
    • Afectivitat-sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectius anomenar les diferents violències de gènere, mirar de definir-les i descriure’n algunes dinàmiques de funcionament, tenint en compte les altres violències estructurals que les interseccionen (racisme, discapacitisme, edatisme...). També practicar el fer-se preguntes al voltant de la construcció social del gènere i com aquest afecta les nostres vides.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Abusos sexuals
    • Agressions sexuals
    • Gènere
    • Negociació i refús
    Nivell: Secundària (1er i 2n d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectiu sensibilitzar l’alumnat envers el consentiment i promoure el respecte dels límits propis i de les altres persones a través de l’habilitat de negociació i rebuig.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Gènere
    • Mites sexualitat
    • Autoconeixement
    Nivell: Secundària (1r i 2n d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectiu entrenar l’habilitat de l’autoestima i l’autoconeixement amb l’alumnat a partir de la reflexió sobre els canvis físics que es produeixen a la pubertat.

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Gènere
    • Autoconeixement
    Nivell: Secundària (3r i 4t d'ESO)

    Aquesta sessió té com a objectius reflexionar amb l’alumnat sobre la pressió estètica i els ideals de bellesa actuals i prendre consciència com aquests cànons de bellesa afecten a la construcció de la identat i l’autoestima.

  • Fitxer
    • Secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Diversitat
    • Gènere
    • LGBTI
    • Masculinitats
    • Mites sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària

    En aquest document trobareu un itinerari de dinàmiques de grup per treballar l'educació sexual a les hores de tutoria en tot el cicle de l’ESO elaborat per l'entitat Sidastudi. Totes les dinàmiques treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius i la perspectiva de gènere i inclouen orientacions educatives per facilitar els desenvolupament de l’activitat per part del professorat. Les sessions estan classificades segons el nivell educatiu i a partir de tres eixos: 

    • Coeducació, diversitats i drets
    • Emocions, sentiments i comunicació
    • Cossos, sexualitats i plaer

  • Dinàmica
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Empatia
    • Estereotips
    • Gènere
    • Masculinitats
    • Mites sexualitat
    • Violència masclista
    Nivell: Secundària (1r i 2n d'ESO)

    Aquesta sessió està orientada a reflexionar amb l'alumnat sobre l'amor, les imatges que tenim associades a aquest sentiment i ajudar-los a deconstruir els mites de l'amor romàntic a través de l'habilitat de l'empatia. 

  • Vídeo
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Afectivitat-sexualitat
    • Autoconeixement
    • Estereotips
    • Gènere
    • Mites sexualitat
    • Pensament crític
    Nivell: Secundària

    Aquest vídeo mostra la pressió estètica que tot sovint pateixen les adolescents per complir amb estàndards de bellesa irreals. Això, no només afecta la seva autoestima, sinó també la seva salut mental. És hora de canviar el conte i promoure l'acceptació d'una mateixa perquè totes les dones, joves i adultes, se sentin guapes tal com són.

    Podeu consultar la Guia Una poma, un mirall... on hi ha propostes per treballar aquest recurs a l'aula. 

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Eix Consums i hàbits ESO
    • Afectivitat-sexualitat
    • Autoconeixement
    • Estereotips
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Ús de pantalles
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo correspon a una campanya publicitària d'un producte de cosmètica femenina. Ens mostra com una noia retoca la seva imatge a una publicació digital per tal d'encaixar en un ideal de bellesa inasumible.  Es tracta d'un exemple dels efectes de la violència estètica que produeix i perpetua els estereotips i les discriminacions de gènere, racials i capacitistes. Segons dades del Departament d'Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, tot i que també s’observa un impacte creixent en les persones que no tenen cossos normatius i també en els homes, especialment, en els nens i els adolescents, la pressió estètica està fortament feminitzada.

    POSSIBLES PREGUNTES DE DEBAT

    • Per què creieu que la nena fa servir els filtres a la seva fotografia? I vosaltres en feu servir? Per a què? 
    • Quins són els ideals de bellesa que coneixem? Han estat sempre els mateixos al llarg de la història o ho són en totes les cultures? En coneixeu d’altres?
    • I als nois, com els afecten els ideals de bellesa? Creieu que hi ha diferències entre nois i noies? Quines? 
    • Sabeu que és la pressió estètica? A qui creieu que afecta més, als nois o a les noies? Per què?
    • Com creieu que afecten a les persones en general aquestes imatges “ideals” de nois i noies?
    • Què en penseu de la frase «t'has d'estimar a tu mateix/a»? A tothom li resulta igual de fàcil tenir una bona autoestima? *  

    *Responsabilitzem les noies de tenir una autoestima baixa, gairebé com si es tractés d’una tara personal, en un context de violència sistemàtica contra els cossos, estarem responsabilitzant-les individualment d’una violència estructural. L’autoestima no es compra al supermercat, l’autoestima és un bé fràgil que tenim les persones i que es construeix de forma col·lectiva, no pas individual. Si col·lectivament fem discursos positius sobre els cossos, la seva diversitat i riquesa, i el gaudi propi que ens proporcionen, començarem a construir una alternativa a aquesta batalla. Fragment extret de la Guia El soroll del silenci d'Associació Candela

  • Vídeo
    • Secundària
    • Eix Sexualitats ESO
    • Afectivitat-sexualitat
    • Assetjament
    • Ciberassetjament
    • Cooperació i treball en equip
    • Empatia
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Violència masclista
    • Ús de pantalles
    Nivell: A partir dels 16 anys

    Aquest vídeo mostra un fragment de la sèrie Sex Education. La foto de la vagina d'una noia arriba a molts telefons mòbils dels seus companys i companyes. El director no sap qui és el responsable i anuncia que ho investigarà, però l'Olivia i altres persones interrompen el seu discurs...

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre la diferència entre sexting i sexpreading* i la influència del grup davant un ciberassetjament. També a treballar les habilitats de col·laboració i treball en equip i pensament crític, entre d'altres.  

    *sexpreading o pornodifusió no consentida és un tipus de ciberassetjament que consisteix en l'enviament de fotos o vídeos sexuals sense el consentiment de la persona que hi apareix. Es tracta d'un acte violent i denunciable. Cal no confondre'l amb el sexting, que és una pràctica sexual consistent en enviar fotos o vídeos amb contingut sexual de forma consetida sobre si mateix/a una altra persona. En aquest document de l'Associació Candela i Edpac trobareu una explicació ampliada sobre aquests conceptes. 

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i compromís social  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  assertivitat  assetjament  autoconeixement  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  cooperació i treball en equip  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gestió de l'estrès  gestió de les emocions  gènere  habilitats per a la vida  higiene  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i refús  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i resolució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments