Recursos

  • Enllaç
    Edat: Secundària a partir de 14 anys

    En aquest enllaç trobareu diferents propostes, de l'entitat SIDA STUDI, per treballar la sexualitat a l'aula. Les dinàmiques tenen l’objectiu d’oferir als i les joves una  visió amplia i holística de la sexualitat que vagi més enllà de les pràctiques sexuals. Un visió que contempli la sexualitat com un àmbit de la vida humana que ens acompanya des de que naixem fins que morim i que es relaciona amb el cos, les emocions, els sentiments i els vincles que establim amb nosaltres mateixos/as i amb les altres persones. Totes les dinàmiques treballen des del marc dels Drets Sexuals i Reproductius, plantejant temàtiques com el coneixement del cos, la construcció de gènere i la diversitat sexual.

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària

    En aquest vídeo podeu trobar un resum dels canvis físics més importants que es produeixen a l'adolescència, és a dir la pubertat. Hi apareixen imatges explícites dels òrgans genitals des d'una perspectiva binària i sense mencionar les intersexualitats. Per complementar aquesta mirada i tenint en compte que existeixen altres realitats més enllà del model normatiu, podeu consultar aquest vídeo. 

    Abans de veure el vídeo, podeu fer un recull de preguntes de l'alumnat sobre els canvis físics i preguntar-los si creuen que estan passant per la pubertat. Després del visionat, veurem si els queda algun dubte o si algú canviaria la pregunta que ha fet inicialment. Tambe podeu obrir un espai per compartir sensacions a partir d'aquestes preguntes o algunes similars:

    • Com us sentiu després de veure el vídeo? (fer una roda on cada persona digui només una paraula/emoció)
    • Què és el que més us ha cridat l’atenció del què s'exposa? Per què? (es pot anotar a la pissarra els punts que vagin dient del que més el hagi sobtat i després comentar el per què).
    • Com penseu que us poden afectar aquests canvis físics en el dia a dia?
    • Sentiu que us falten eines- suport -informació per gestionar aquests canvis? Si responen que sí, podríeu preguntar-los què necessitarien respecte aquest tema. (Ho poden exposar en el gran grup i o bé, si considereu que hi ha timidesa o falta de confiança al grup, de forma anònima en un paper). 

     Si ha quedat algun dubte sobre aquest tema o teniu algun suggeriment, ens podeu escriure a info@siguestu.cat 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest videoclip mostra la història d'amor entre l'Eva i la Jana, que comença quan tenen 16 anys i va avançant fins que decideixen tenin descendència i es van fent grans juntes. Ens permet treballar la diversitat sexual a l'aula i les habilitats de gestió de les emocions i sentiments i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes guia per al debat: 

    • Penseu que hi ha moltes cançons que parlin de l'amor entre dues noies? Per què penseu que passa?
    • El vídeo mostre dues mares i sovint es parla en general que els infants tenen «pares», penseu que això és discriminatori? Totes les famílies són iguals?  Per què? 
    • Sabríeu diferenciar entre identitat sexual i orientació sexual?  
    • Penseu que a una persona homosexual «se li nota»? Per què?
    • Penseu que les persones lesbianes han de fer sempre «activisme» en relació a la seva orientació sexual? 
    • Penseu que les persones LGBTI pateixen més violència a causa de la seva identitat de gènere i/o orientació sexual? 
    • Penseu que una persona homosexual pot tenir més dificultats que una heterosexual? En quins aspectes? Per què?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La cançó explica la història d'amor entre dues noies a l'institut. Ens permet treballar la diversitat sexual a l'aula i les habilitats de gestió de les emocions i sentiments i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes guia per al debat:

    • Per què penseu que la cançó es diu Es compten les pigues?
    • Penseu que hi ha moltes cançons que parlin de l'amor entre dues noies? Per què penseu que passa?
    • Penseu que la lletra podria ser la mateixa si aquesta noia s'enamorés d'un noi, enlloc que d'una noia? 
    • Sabríeu diferenciar entre identitat sexual i orientació sexual?  
    • Penseu que a una persona homosexual «se li nota»? Per què?
    • Penseu que una persona homosexual pot tenir més dificultats que una heterosexual? I una persona bisexual? En quins aspectes? Per què?

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària

    El vídeo mostra la conversa entre un superheroi de videojocs, un príncep blau i un pirata. Posa de relleu com des de molt petits els nens reben missatges sobre com adquirir el poder i exercir-lo, a través dels relats que dibuixen una idea dels homes com a persones violentes. Així doncs, és fonamental promoure el pensament crític envers aquestes masculinitats i difondre nous models que permetin avançar cap a una cultura més igualitària i respectuosa.  

    PREGUNTES PEL DEBAT

    • S'assemblen els tres personatges? En què? 
    • Què pensen els tres personatges de les dones?
    • Sabeu que és el masclisme? Penseu que és una cosa del passat?
    • Quan el príncep diu que li agrada donar petons a les princeses dormides, en què us fa pensar? Sabeu que és el consentiment? *
    • Se us acut algun altre conte infantil que parli de violències masclistes? Penseu que això influex als nens? I a les nenes? 
    • Les converses dels personatges us recorden a les d'algun conegut? Per què penseu que ho fan? 
    • Podeu pensar en algun noi o home que representi un altre tipus de masculinitat (respectuosa i empàtica)?

    * Podeu ampliar el tema a través del recurs La tassa de té.  
    .

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    El vídeo ens mostra la història de la Carla. Una noia adolescent que relata una relació abusiva que es va iniciar quan ella tenia només 12 anys. Explica que al principi no ho va saber detectar, ja que es pensava que la violència masclista era quelcom que només patien les dones adultes. Finalment ho va explicar a una persona de confiança i, amb el suport de la seva família, van denunciar-ho. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre la violència masclista entre persones adolescents i ajudar a detectar els primers indicis d'una relació de parella abusiva. 

    PREGUNTES PEL DEBAT

    Abans del visionat

    • Sabeu que és la violència masclista? Penseu que només es produeix en l'àmbit de la parella? Coneixeu els diferents tipus de violència masclista? *
    • Quins elements ens podrien fer pensar que existeix una relació d'abús?
    • Penseu que aquest tipus de violència només es dona entre persones adultes?  

    Després del visionat

    • Què en penseu del que relata la Carla?
    • Se n'adona al principi del que li està passant? Per què?
    • Com aconsegueix sortir d'aquesta situació d'abús?
    • Si la Carla fos amiga vostra i us ho hagués explicat, què li diríeu? Què faríeu?

    Us podeu descarregar el cartell amb el telèfon 900 900 120 d'atenció a les víctimes de violència masclista. Us suggerim que el pengeu en algun espai visible del centre. 

    *La Llei 5/2008, de 24 d'abril, defineix la violència masclista com "la violació dels drets humans a través de la violència que s'exerceix contra les dones com a manifestació de la discriminació i de la situació de desigualtat en el marc d'un sistema de relacions de poder dels homes sobre les dones i que, produïda per mitjans físics, econòmics o psicològics, incloses les amenaces, les intimidacions i les coaccions, té com a resultat un dany o un patiment físic, sexual o psicològic, tant si es produeix en l'àmbit públic com en el privat”. Es pot donar en diferents àmbits:

    • La parella. És la violència perpetrada contra una dona per un home, que n’és o ha estat el cònjuge, o hi ha tingut relacions similars d’afectivitat.
    • Familiar. És la violència exercida contra una dona perpetrada per membres de la mateixa família.
    • Laboral. És la violència que es pot produir en el centre de treball i durant la jornada laboral o fora d’aquest entorn si té relació amb la feina, i que pot adoptar dues tipologies: l’assetjament per raó de sexe i l‘assetjament sexual.
    • Social o comunitari. Comprèn les agressions sexuals, el tràfic i explotació sexual de dones i nenes, la mutilació genital femenina o risc de patir-la, els matrimonis forçats, la violència derivada de conflictes armats i la violència contra els drets sexuals i reproductius.
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curt explica la història entre un noi i una noia. Al principi tot sembla idílic, però poc a poc, primer amb petits detalls i més endavant amb actes de violència explícita, es mostra clarament una relació d'abús. 

    Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les violències masclistes i treballar habililitats per a la vida com autoestima, gestió d'emocions i sentiments, pensament crític i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes pel debat:

    • Què en penseu d'aquesta relació?
    • Penseu que és una història d'amor? Per què sí o perquè no?
    • El noi sempre es comporta igual amb ella? Com canvia al llarg de la història?
    • Què penseu que representa la imatge on ella és a dins del cotxe i es comença a omplir d'aigua?
    • Quins sentiments penseu que té ella? I ell?
    • Si fóssiu les amigues o els amics d'ella, què li diríeu? 
  • Fitxer
    Edat: Primària i Secundària

    En aquest document trobareu un glossari bàsic sobre diversitat sexual i de gènere.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En aquest vídeo la Psicowoman explica com la societat ens ven uns ideals de bellesa cada vegada més difícils d'assolir. Per què passa això? A quins interessos econòmics respon? Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre la percepció subjectiva de la bellesa i l'autoestima.

    La Psicowoman és el nom d'un canal de Youtube que va començar el 2015 la psicologa i sexòloga Isa Duque. Aquest canal juntament amb les xarxes socials d'Instagram i Facebook li serveixen per estar més aprop de la població jove i generar continguts en format de vídeo a partir dels dubtes i les preguntes que sorgeixen. El 2016 el projecte Psico Woman va ser premiat a la categoria de Comunicació en els premis d'emprenedoria a nivell d'Andalusia. Al 2018 rep el premi Clara Campoamor. Des del "Sigues tu" admirem molt la tasca d'aquesta dona!

    Preguntes abans de veure el vídeo: 

    • Per què creieu que la societat ven models de bellesa que en realitat no existeixen? Penseu per exemple que els i les joves que apareixen a les sèries de TV s'assemblem a vosaltres? 
    • A qui penseu que afecten més aquests ideals de bellesa, als nois o a les noies?
    • I a qui penseu que beneficia que les persones no s'agradin a si mateixes i vulguin arribar a uns ideals de bellesa quasi impossibles d'assolir?
    • Penseu que tothom valora la bellesa d'igual manera? Coincidiu amb les vostres amigues o amics? I vosaltres sempre us sentiu igual o hi ha dies que us trobeu més afavorits o afavorides? Penseu que la bellesa física és objectiva?
    • Us passa que de vegades no trobeu guapa a una persona i amb el temps canvia la vostra percepció? Per què penseu que passa això? 
    • Penseu que una noia que es maquilla té menys autoestima que una que no ho fa? Per què si o per què no?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest curtmetratge documental ofereix el testimoni íntim d'amor i lluita d'un pare per lliurar la seva filla de la mutilació genital. Ens pot ajudar a sensibilitzar l'alumnat en relació aquest tema i a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres. 

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    ABANS DEL VISIONAT: Sabeu que és la violència masclista? Em podeu dir alguna expressió d'aquesta violència? Sabeu que és la mutilació genital femenina? Sabeu que és el clítoris i per a què serveix? 

    DESPRÉS DEL VISIONAT: Per què penseu que es practica la mutilació genital?  Com penseu que es podria contribuir a erradicar aquesta pràctica? 

    La mutilació genital femenina (MGF) és el nom genèric donat a aquelles pràctiques que impliquen l'extirpació total o parcial dels genitals externs femenins o altres agressions als òrgans genitals de les dones per raons culturals, religioses o d'altres amb finalitat no terapèutica. És una pràctica d'algunes ètnies, comunitats i famílies  originàries de determinats països africans i algun d’Àsia. Tot i produir-se majoritàriament en aquests territoris, la pràctica també pot  viatjar i donar-se en  els països d’acollida o destí d'aquestes persones. Constitueix una de les formes més cruels de violència masclista que, sovint, genera complicacions físiques, psicològiques i sexuals en les dones i les nenes.

    La mutilació genital femenina és un delicte a Catalunya, com també ho és en molts països d’origen de les persones que la practiquen i on encara està estès aquest costum. Es reconeix des d’aquí que per combatre la tradició és imprescindible el treball amb la comunitat a partir de la formació, la informació i la sensibilització tenint en compte no tan sols el marc legal que protegeix les víctimes, sinó, i sobretot, els perjudicis que aquesta provoca en la salut. Trobareu més informació al Protocol d'actuacions per prevenir la mutilació genital femenina de la Generalitat de Catalunya.