Recursos

  • Dinàmica
    • Infantil
    • Afectivitat-sexualitat
    • Convivència
    • Diversitat
    • Empatia
    • Estereotips
    • Gènere

    Aquesta sessió proposa com dinamitzar el conte Visca les ungles de colors! que explica la història d'en Joan, un nen a qui li agradava pintar-se les ungles. Us pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les diferents expressions de gènere i el respecte a la diversitat. També permet treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres. 

  • Bibliografia
    • Primària
    • Infantil
    • Afectivitat-sexualitat
    • Diversitat
    • Estereotips
    • Gènere
    • Masculinitats
    Nivell: Educació infantil i Cicle inicial

    La selecció de llibres i recomanacions que componen aquesta maleta pedagògica és fruit de la reflexió i el treball dels professionals de Plural - Centre de Masculinitats de Barcelona. La seva finalitat és apropar la reflexió sobre les masculinitats als entorns educatius que treballen amb la petita infància, introduint diversos temes al llarg de totes les etapes educatives amb l’objectiu d’ampliar la mirada i posar en relleu la riquesa humana.

  • Bibliografia
    • Primària
    • Infantil
    • Abusos sexuals
    • Afectivitat-sexualitat
    • Autoconeixement
    • Diversitat
    • Gènere
    • LGBTI
    Nivell: Infantil i Primària

    En aquest document trobareu un llistat de contes per treballar diferents aspectes de la sexualitat (diversitat, coneixement del propì cos, consentiment...) amb l'alumnat d'infantil i cicle inicial i mitjà de primària. 

  • Vídeo
    • Infantil
    • Afectivitat-sexualitat
    • Empatia
    • Convivència
    • Estereotips
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Prejudicis
    Nivell: Educació Infantil i Cicle inicial de primària

    Aquest conte explica la història d'en Joan, un nen a qui li agradava pintar-se les ungles. Un dia a l'escola, alguns companys se'n van començar a riure i el seu pare va decidir que calia fer-hi alguna cosa...Des de l'equip del «Sigues tu» us oferim una proposta pedagògica relacionada amb aquest conte, que us pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les diferents expressions de gènere i el respecte a la diversitat, i a treballar les habilitats d'empatia i pensament crític, entre d'altres. 

  • Enllaç
    • Primària
    • Infantil
    • Afectivitat-sexualitat
    • Advocació i compromís social
    • Estereotips
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Prejudicis
    Nivell: Primària i Infantil

    En aquest enllaç trobareu un recull de contes per reivindicar el rol femení dins la societat i fomentar la desaparció dels estereotips sexistes i la discriminació. Les protagonistes ens demostren que són molt capaces de fer grans coses.

    Ens permet reflexionar sobre els prejudicis i estereotips de gènere i treballar les habilitats de pensament crític i advocació i defensa.

  • Vídeo
    • Primària
    • Secundària
    • Infantil
    • Eix Sexualitats ESO
    • Violència masclista
    • Afectivitat-sexualitat
    • Agressions sexuals
    • Abusos sexuals
    • Estereotips
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Prejudicis
    Nivell: Primària i secundària

    En aquest vídeo trobareu una nova versió del conte  clàssic "La caputxeta vermella”. La seva creadora és la Cristina Vila Peñuelas i el projecte es diu Canvia el conte. Tal com afirma l'autora, la cultura patriarcal i el masclisme no són un fet natural i espontani, sinó que es transmeten de forma clara en les històries que expliquem als nostres infants. Així doncs, aquest recurs té l'objectiu de promoure el pensament crític de l'alumnat, trencar alguns estereotips de gènere i promoure relacions saludables, igualitàries i respectuoses.  

    Preguntes per promoure el diàleg:

    Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo per generar debat, segons us interessi, en algun d’aquests punts:

    • En el minut 1:37 - Què li respondríeu vosaltres al llop? Perquè? Què creus que farà l’infant del vídeo?
    • En el minut 2:04 - Perquè marxa la caputxeta del conte? Què li passa? Perquè porta una caputxa vermella?
    • En el minut 2:20 - Com creus que és sent la caputxeta? Què vol dir “No és No”? T’ha passat alguna vegada que has dit no i no t’has sentit respectat/da? Com t’has sentit? Què pot fer el llop perquè la caputxeta torni? Podria fer alguna cosa diferent?
    • En el minut 2:32 - Creus que hi ha coses que podem fer segons la nostra identitat de gènere*? A tu t’han dit alguna vegada això no ho pots fer per la teva identitat de gènere*? Com t’has sentit? Podem posar algun exemple: “No pots jugar a futbol perquè ets una nena!, “El color rosa és de nenes!”, “Només les nenes poden portar vestits!”
    • En el minut 3:00 - Qui té la culpa de que el llop es mengi a la Caputxeta? Perquè? I si pensem en els exemples d’abans?
    • En el minut 3:40 - Com es podria canviar el conte? Pluja d’idees i recull de propostes.

    Un cop acabat el visionat del vídeo:

    • Què hi veieu en aquesta història? Podem parlar de violència? 
    • Esteu d’acord amb el que han dit al vídeo? És el mateix que penseu vosaltres? Tothom pensa això? 

    Finalment, podem suggerir a l'alumnat que es posin en grups de tres-cinc persones i proposin un final diferent pel conte de la Caputxeta i el representin per la resta de la classe.

abusos sexuals  acceptació  activitat i descans  addiccions  advocació i compromís social  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  antiracisme  assertivitat  assetjament  autoconeixement  benestar animal  ciberassetjament  cohesió de grup  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  cooperació i treball en equip  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gestió de l'estrès  gestió de les emocions  gènere  habilitats per a la vida  higiene  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i refús  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  prejudicis  presa de decisions i resolució de problemes  pressió de grup  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments