Recursos

  • Vídeo
    Edat:

    El vídeo ens mostra que ningú és "normal", de manera que per molt diferents que ens sentim, no estem soles i sols. 

    Podem utilitzar aquest vídeo com a tancament d'alguna dinàmica relacionada amb l'autoestima i l'empatia. 

    Preguntes pel debat: 

    • Quin penseu que és el missatge del vídeo?
    • Us heu sentit una vegada molt diferents dels altres? Ho voleu compartir?
    • Penseu que de vegades compartim més coses amb els altres de les que ens pensavem? Podeu posar algun exemple
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En aquest vídeo la Psicowoman explica com la societat ens ven uns ideals de bellesa cada vegada més difícils d'assolir. Per què passa això? A quins interessos econòmics respon? Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre la percepció subjectiva de la bellesa i l'autoestima.

    La Psicowoman és el nom d'un canal de Youtube que va començar el 2015 la psicologa i sexòloga Isa Duque. Aquest canal juntament amb les xarxes socials d'Instagram i Facebook li serveixen per estar més aprop de la població jove i generar continguts en format de vídeo a partir dels dubtes i les preguntes que sorgeixen. El 2016 el projecte Psico Woman va ser premiat a la categoria de Comunicació en els premis d'emprenedoria a nivell d'Andalusia. Al 2018 rep el premi Clara Campoamor. Des del "Sigues tu" admirem molt la tasca d'aquesta dona!

    Preguntes abans de veure el vídeo: 

    • Per què creieu que la societat ven models de bellesa que en realitat no existeixen? Penseu per exemple que els i les joves que apareixen a les sèries de TV s'assemblem a vosaltres? 
    • A qui penseu que afecten més aquests ideals de bellesa, als nois o a les noies?
    • I a qui penseu que beneficia que les persones no s'agradin a si mateixes i vulguin arribar a uns ideals de bellesa quasi impossibles d'assolir?
    • Penseu que tothom valora la bellesa d'igual manera? Coincidiu amb les vostres amigues o amics? I vosaltres sempre us sentiu igual o hi ha dies que us trobeu més afavorits o afavorides? Penseu que la bellesa física és objectiva?
    • Us passa que de vegades no trobeu guapa a una persona i amb el temps canvia la vostra percepció? Per què penseu que passa això? 
    • Penseu que una noia que es maquilla té menys autoestima que una que no ho fa? Per què si o per què no?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeo mostra la importància de pensar-s'ho dues vegades abans d'enviar un missatge per whatsapp. Ens pot ajudar a reflexionar sobre la importància de ser respectuosos i repectuoses a través de les xarxes i treballar les habilitats de presa de decisions, empatia i comunicació interpersonal, entre d'altres.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Amb motiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, es va representar aquesta versió del conte de L’Aneguet Lleig per visibilitzar els infants Asperger. El síndrome d’Asperger és un trastorn del desenvolupament inclòs dins l’espectre autista i afecta la interacció social recíproca, la comunicació verbal y no verbal, resistències per acceptar canvis, inflexibilitat de pensament així com interessos molt restingits. 

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Festuc Teatre" i "El Pot Petit" i està inspirat en la filla de la Cristina Vila, co-creadora del projecte. Com ella afirma: Si canviem el conte, ella y totes les criatures asperger podran entrar a l’adolescència i a la vida adulta volant com cignes. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre els la diversitat en les maneres de comunicar-se, percebre les coses i expressar els nostre sentiments. També a treballar, entre d'altres, les habilitats de comunicació interpersonal i empatia i a prevenir situacions d'assetjament entre iguals. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Es pot canviar per amor? Després de tants anys intentant canviar el caràcter tancat i malhumorat de la Bèstia, la Bella es cansa i decideix sortir del conte.

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Anatomía del Cactus", "BHM Producciones" i l'Institut Català de les Dones. El seu objectiu és prendre consciència sobre els mites de l'amor romàntic que hem anat interioritzant durant la nostra infància, i com aquests poden influir les futures relacions afectives i sexuals que establim. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre els estereotips de gènere i els discursos que reforcen la normalització de la violència de gènere.

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    Aquest vídeo animat ens mostra els 10 premisses bàsiques per relacionar-nos de forma respectuosa a Internet:

    1. Exerceix la teva llibertat d'expressió de forma respectuosa (reflexiona com afecta als drets d'altres persones)
    2. Abans de fer una crítica, assegurat que tens la informació suficient i veraç que ho justifiqui
    3. Utilitza un to i un llenguatge respectuós
    4. Insultar, calumniar o difamar no és fer ús de la llibertat d'expressió i fins i tot pot tenir conseqüències legals.
    5. No contribueixis a agressions col·lectives i posa-hi de part teva per evitar-les
    6. Respecta a qui no pensa com tu. La diversitat és una oportunitat per aprendre i disfrutar
    7. Talla les cadenes o "memes" que ridiculitzen idees o col·lectius discriminats (per ètnia, diversitat de gènere...)
    8. Rebutja comentaris que siguin una amenaça o incitin a la violència contra un grup social
    9. Intenta mostrar el teu suport a qui consideris que està essent víctima d'un tracte injust
    10. Posa en valor el to positiu i respectuós

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre com ens comuniquen a dins i fora de les xarxes socials. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    El detectiu Hopper és al despatx quan de sobte rep una trucada de la Geni, una amiga seva que és científica. Mentre ella li explica que ha inventat un nou sistema de comunicació secret, sembla que al detectiu Hopper li costa estar atent a la conversa. Com es resoldran les dificultats comunicatives?

    Pertany a la sèrie de vídeos Investiguem habilitats i ODS amb en Hopper, que tenen dos objectius principals:

    Aquest concretament us permetrà treballar l'habilitat de COMUNICACIÓ INTERPERSONAL i l'ODS 9 (Indústria, innovació i Infraestructures).

     A la fitxa adjunta trobareu diferents propostes per fer a l'aula. Dipsalut posa de disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre El cas del Dr Hopper. Està adreçat a l'alumnat de cinquè de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat.

  • Fitxer
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

     Aquest recurs us permetrà treballar l'habilitat de COMUNICACIÓ INTERPERSONAL i l'ODS 9 (Indústria, innovació i infraestructures) a partir del visionat del curt ON / OFF

    La sèrie d'activitats Investiguem habilitats i ODS amb en Hopper estan pensades per poder treballar les 10 habilitats per a la vida (OMS, 2003) i els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

    Dipsalut posa de disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre El cas del Dr Hopper. Està adreçat a l'alumnat de cinquè de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Segons xifres del Consell d'Europa, un de cada cinc infants és víctima de violència sexual, inclosos els abusos sexuals. En aquest vídeo apareix "La Regla d'en Kiko", que permet explicar de forma senzilla als infants com evitar el contacte físic inadequat, saber reaccionar en cas necessari i demanar ajuda.  

    També podeu consultar el conte Kiko y la mano

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    De vegades ens costa dir allò que sentim als altres tot i que ens agradaria fer-ho. El vídeo ens mostra com algunes persones manifesten el seu amor pel algun èsser estimat. Ens permet reflexionar sobre la importància de mostrar els nostres sentiments i les reaccions que es produeixen quan això passa. 

    Us permetrà treballar el vincle emocional, la comunicació interpersonal, l'autoestima i el control intern i el maneig d'emocions i sentiments.

    Podeu proposar a l'alumnat fer a casa la següent ACTIVITAT, que pot ser complementària a les assignatures de llengua o valors ètics. És important fer els passos per ordre i no avançar-se:

    1. Mirar el vídeo
    2. Agafar un full de paper, dibuixar-hi un cor o alguna altra forma inspiradora i anotar-hi dins, de la manera que cadascú vulgui, el nom de les persones estimades.
    3. A continuació, en un altre full, escriure què els hi dirien a aquestes persones. Poden triar a una persona o un parell o fer un escrit en conjunt. 
    4. Posteriorment han de llegir el que han escrit a la persona o persones destinatàries
    5. Finalment han de fer un recull per escrit sobre el que han sentit. Es poden basar en les següents preguntes: Com t’has sentit un cop feta l’activitat? T’ha estat fàcil fer-la? Per què? Estàs acostumada/at a dir coses positives a les persones del teu voltant? Per què si o per què no? Quines reaccions han tingut les persones que els hi has llegit la carta? T’han donat algun tipus de resposta? Quina? T'has inclòs a dins de la llista de persones estimades? Com et sents quan et diuen coses positives? Com creus que et tractes a tu mateix/a? Per què? Et diries més coses positives? ...