Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El cantautor Lo Pau de Ponts, en una nova col·laboració amb el “youtuber” Miquel Montoro, ha creat una cançó que comparteix títol amb el nostre programa "Sigues Tu". A la lletra s'hi reivindiquen les diferències, l’autenticitat i el fugir de la homogeneïtzació. Amb fragments com “en aquest gran ramat que en diuen societat, falta gent que sigui de veritat” o “endavant sigues tu, per la resta no et deixis endur”, es posa en valor la personalitat de cadascú i s’apel·la a fugir de la por de ser diferent i del rebuig que a vegades comporta per part d’algunes persones.

    En Miquel ara té 15 anys i és un famós Youtuber que relata amb orgull les excel·lències de la vida a pagès, però va patir assetjament quan estava a primària. Com ell mateix explica, el suport de dues docents i de la seva família el va ajudar a superar-ho i a no canviar la seva forma de veure el món, només per agradar els altres. En definitiva va continuar essent "Ell mateix".

    Us pot ajudar a reflexionar amb el vostre alumnat sobre la riquesa de les diferències i els valors de respecte i solidariat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres. 

    Us podeu descarregar la lletra aquí

    Possibles preguntes de reflexió:

    • Coneixeu el protagonista del vídeo? Sabeu per què es va fer famós?
    • Sabíeu que va rebre assetjament per part d'alguns companys quan fèia primària? Per què penseu que va passar?
    • Com creieu que se sentia en Miquel davant aquesta situació?
    • Si vosaltres us trobéssiu en aquesta situació, com us sentiríeu? A qui demanaríeu ajuda?
    • I si veiessiu que estan assetjant a un/a company/a?
    • Quines consenqüències creieu que pot tenir l'assetjament per a la persona que el pateix? I pels que ho fan?
    • Us ha passat alguna vegada alguna cosa semblant directament o heu estat testimoni? Ho voleu compartir?

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle superior) i Secundària (1r i 2n ESO)

    El vídeo mostra la història d'una nena de 10 anys que comparteix fotografies i informació persones a les xarxes socials. Ens adverteix del perill que pot suposar aquesta conducta. Ens pot ajudar a reflexionar sobre els riscos de les xarxes socials, el ciberassetjament i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Amb motiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, es va representar aquesta versió del conte de L’Aneguet Lleig per visibilitzar els infants Asperger. El síndrome d’Asperger és un trastorn del desenvolupament inclòs dins l’espectre autista i afecta la interacció social recíproca, la comunicació verbal y no verbal, resistències per acceptar canvis, inflexibilitat de pensament així com interessos molt restingits. 

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Festuc Teatre" i "El Pot Petit" i està inspirat en la filla de la Cristina Vila, co-creadora del projecte. Com ella afirma: Si canviem el conte, ella y totes les criatures asperger podran entrar a l’adolescència i a la vida adulta volant com cignes. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre la diversitat en les maneres de comunicar-se, percebre les coses i expressar els nostres sentiments. També a treballar, entre d'altres, les habilitats de comunicació interpersonal i empatia i a prevenir situacions d'assetjament entre iguals. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle Superior) i Secundària

    Aquest vídeoclip mostra com la decisió d'un infant de posar-se un vestit provoca tot una sèrie de reaccions a la família i l'escola. Es tracta d'una història emotiva i amb final feliç. Mostra la realitat que han de patir moltes vegades els i les joves trans o que no segueixen la norma i que no sempre acaba tan bé.

    El vídeo promou la reflexió envers la dicotomia autoestima i protecció, ja que tot sovint sota el pretext de defensar els infants amaguem la realitat i no els permetem desenvolupar-se de forma plena.  En aquest sentit, és destacable la diferència entre les figures de la professora i la mare; mentre la primera exerceix una forma de discriminació negant i invisibilitzant el que li passa al nostre protagonista, l'altra li dona suport des del principi, afavorint que s'expressi com vulgui.

    Ens permet treballar les habilitats de l'autoestima, l'empatia i l'advocacó i defensa en el marc de la diversitat de gènere. 

    Possibles preguntes pel debat:

    • Què pensaríeu o què faríeu si un noi de la vostra escola anés vestit amb faldilla? Per què?
    • Que un nen es posi faldilla el fa "menys nen" o vol dir que "vol ser una nena"? Per què? 
    • Davant aquesta situació qui us agradaria ser o com penseu que actuaríeu? Com la mare, el pare o la mestra? Per què?
    • Penseu que només a primer cop de vista podríeu saber si una persona pertany al col·lectiu LGBTI? Per què sí o per què no?
    • Sabeu què vol dir  l'expressió "tenir ploma"?* Què en penseu?
    • Penseu que les persones trans tenen més dificultats per relacionar-se? Pateixen més bullying? Per què?
    • Sabeu que vol dir LGBTIfòbia? Quins tipus hi ha? (transfòbia, lesbofòbia, bifòbia...) Per què penseu que existeix? 

    *La plumofobia o intolerància de gènere es dona contra aquelles persones que independentment de la seva orientació sexual, expressen el gènere d'una forma no conforme als rols o expectatives que corresponen a la seva identitat com homes o dones. És el que es coneix popularment com "tenir ploma". Així doncs, els homes que no són percebuts com suficientment masculins patiran insults homòfobs, igualment que les dones que no segueixin els mandats de feminitat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra un experiment sobre els efectes que tenen les paraules positives o negatives en dues plantes. Tot i que hi ha força dubtes sobre la fiabilitat d'aquest experiment, ens pot ajudar a reflexionar sobre com tractem els altres i quins afectes pot tenir això.

    Ens permet tractar aspectes relacionats amb la convivència i prevenció de l'assetjament entre iguals i treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penses que es viu a la teva classe? Es reben més coses positives que negatives?

    Sabeu que és el bullying? Podríeu posar algun exemple?

    Sempre es produeix de forma presencial? Quines altres maneres de fer assetjament coneixeu?

    Considereu que a la vostra classe ha passat alguna cosa similar?

    Com us sentiríeu si fossiu víctima d'assetjament? Què faríeu?

    Quines consenqúències creieu que pot tenir l'assetjament per la persona que el pateix? I pels que ho fan?

    I si us assabentessiu que algú és víctima d'assetjament? Ho explicaríeu a algú? A qui? Per què?

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Aquest curtmetratge mostra la història d'un grup d'ocells que comparteixen un cable electric, a través de l'humor ens permet reflexionar sobre la diversitat i la tolerància. També ens pot servir per treballar habilitats com l'empatia, la col·laboració i el treball en equip i el maneig de la tensió i l'estrès. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo ens mostra la història d'un noi que es dedica a fer la vida impossible als altres fins que coneix en Lou, un personatge molt especial, que l'ajudarà a veure les coses d'una altra manera.

    Ens permet treballar les habilitats d'empatia i comunicació interpersonal i pot ajudar-nos a reflexionar sobre els motius de l'assetjament entre iguals des d'un punt de vista constructiu i no culpabilitzador. 

    Preguntes pel debat abans de veure el vídeo:

    Com creieu que són les persones que fan assetjament? Quins motius creieu que tenen per fer-ho?

    I les persones que són assatjades, com penseu que són? 

    De quines maneres diferents es pot fer assetjament? (verbal, conducta, exclusió)

    Quines conseqüències penseu que té a la víctima l'assetjament? 

    Quin paper creus que poden jugar les persones que són testimoni d'un assetjament?

    Preguntes pel debat després de veure el vídeo:

    Quins motius tenia en J.J. per assetjar els altres? Tenia amics?

    Què fa en Lou per ajudar-lo a canviar el seu comportament? 

    Com penseu que se sent quan torna les coses als altres al principi? I més endavant és diferent? Per què?

    Com actuen els nenes i nenes quan els hi torna les coses? Com actuarieu vosaltres? 

    Penseu que podria passar una cosa similar a la vostra escola? Com es podria solucionar?

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra la història d'un petit eriçó que arriba nou a l'escola i es troba amb una sèrie de dificultats de relació a causa de la seva anatomia. 

    Ens permet treballar habilitats com l'empatia, la col·laboració i el treball en equip i la gestió de les emocions i sentiments. També ens pot servir com a introducció per abordar la problemàtica de l'assetjament escolar. 

  • Enllaç
    Edat: Primària

    "La Carlota s'encoratja" són 5 relats inèdits de l'escriptora Gemma Lienas que ens ajuden a reflexionar sobre la importància de construir relacions basades en el respecte, l'amistat, la llibertat i la igualtat.

    De la mà de la Carlota, ens endinsarem en diferents situacions on s'evidencien els prejudicis, la discriminació, l'assetjament, però també el coratge i l'amistat.

    ELS RELATS:

    La Carlota i els badalls: Ens parla de l'empatia i el coratge necessaris per comprendre les altres persones i per no quedar-nos de braços creuats davant les injustícies.

    El Marc i la samarreta rosa: Aborda el tema dels estereotips i els prejudicis. Planteja la necessitat de respectar les diferènciesper assolir una veritable igualtat entre les persones.

    El novio de la germana de la Mireia: Tracta sobre les relacions abusives a la parella i qüestiona la idea d'amor romàntic.

    Compte amb les xarxes!: Planteja diverses qüestions sobre les quals reflexionar amb els infants: l'ús que fem de les xarxes, la preservació de la intimitat i el ciberassatjament.

    Marc, fes-hi alguna cosa: L'assetjament és el focus d'aquesta història. La Carlota i la seva colla ens convidaran a formar part de la tribu encoratjada per defensar les persones que pateixen. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    Aprofitant que el 6 de febrer és el dia d'Internacional d'Internet segura, Unicef va llançar aquesta campanya per tal d'alertar sobre els perills i les repercussions que pot tenir la informació que difonem a través de les xarxes socials.

    Aquest vídeo ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre els usos que fan de les seves xarxes socials i de la importància de protegir alguns aspectes de la vida privada.