- Primària
- Assetjament
- Cohesió de grup
En aquesta sessió reflexionarem com afecten a les persones les conductes violentes a partir de la metàfora d'una planta a la qual li fan bullying. Està pensada per cicle superior de primària.
En aquesta sessió reflexionarem com afecten a les persones les conductes violentes a partir de la metàfora d'una planta a la qual li fan bullying. Està pensada per cicle superior de primària.
Aquesta sessió té com a objectius contribuir a sensibilitzar l’alumnat envers l’assetjament escolar a través de l’habilitat de pensament crític i ajudar l’alumnat a dissenyar estratègies per prevenir l’assetjament escolar en el seu grup.
IMPORTANT: Si teniu un cas obert d'assetjament no s'aconsella dur a terme aquesta sessió. Podeu demanar assessorament a la vostra tècnica de referència o bé escriure a info@siguestu.cat
Aquest curtmetratge mostra la història de la Mariana, una nena que pateix assetjament per part d'una d'un grup de nenes més grans. Tot canvia quan un dia la Mariana decideix seguir a una d'elles fins a casa seva. Ens pot ajudar a abordar la prevenció de l'assetjament entre iguals i a reflexionar sobre les motivacions que porten a una persona a exercir violència.
PREGUNTES PEL DEBAT
Es poden suggerir algunes de les preguntes per debatre primer en petits grups i posteriorment obrir-ho a la resta de l'aula. També es pot fer en moviment en format "línia de foc", situant a l'alumnat en línia i demanant-los que es col·loquin en funció si estan molt o poc d'acord amb les anteriors preguntes.
* En aquest document del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya trobareu un resum amb les 10 idees bàsiques sobre l'assetjament entre iguals.
Aquest vídeoclip mostra com la decisió d'un infant de posar-se un vestit provoca tot una sèrie de reaccions a la família i l'escola. Es tracta d'una història emotiva i amb final feliç. Mostra la realitat que han de patir moltes vegades els i les joves trans o que no segueixen la norma i que no sempre acaba tan bé.
El vídeo promou la reflexió envers la dicotomia autoestima i protecció, ja que tot sovint sota el pretext de defensar els infants amaguem la realitat i no els permetem desenvolupar-se de forma plena. En aquest sentit, és destacable la diferència entre les figures de la professora i la mare; mentre la primera exerceix una forma de discriminació negant i invisibilitzant el que li passa al nostre protagonista, l'altra li dona suport des del principi, afavorint que s'expressi com vulgui.
Ens permet treballar les habilitats de l'autoestima, l'empatia i l'advocacó i defensa en el marc de la diversitat de gènere.
Possibles preguntes pel debat:
*La plumofobia o intolerància de gènere es dona contra aquelles persones que independentment de la seva orientació sexual, expressen el gènere d'una forma no conforme als rols o expectatives que corresponen a la seva identitat com homes o dones. És el que es coneix popularment com "tenir ploma". Així doncs, els homes que no són percebuts com suficientment masculins patiran insults homòfobs, igualment que les dones que no segueixin els mandats de feminitat.
El vídeo mostra un experiment sobre els efectes que tenen les paraules positives o negatives en dues plantes. Tot i que hi ha força dubtes sobre la fiabilitat d'aquest experiment, ens pot ajudar a reflexionar sobre com tractem els altres i quins afectes pot tenir això.
Ens permet tractar aspectes relacionats amb la convivència i prevenció de l'assetjament entre iguals i treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i gestió de les emocions i sentiments.
Preguntes per promoure el diàleg:
Es tracta d'un vídeo fet a Dinamarca en el qual es mostra un experiment social en relació els estereotips i la intolerància. Ajuda a reflexionar sobre com cataloguem les persones: considerem "normals" les que se'ns assemblen en la manera de vestir, l'orientació sexual, la ideologia...i ens generen temor aquelles que són diferents. Malgrat això, segurament tenim més coses en comú de les que pensem.
Podem treballar habilitats com; el maneig dels sentiments i les emocions, l'empatia i el pensament crític. I tractar temes tan importants com el Bullying, la necessitat d'una bona convivència i la riquesa de la diversitat.
PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT
Què us ha semblat el vídeo? Quin penseu que és el missatge que es vol transmetre? Penseu en alguna persona que no s'assembli gens a vosaltres, penseu que podeu tenir alguna cosa en comú? Si ho analitzem bé, tot nosaltres pertanyem a alguna minoria, a quina pertanyeu vosaltres?
DINÀMICA A L'AULA
A partir de la idea que es mostra al vídeo, podeu proposar un exercici similar amb el grup classe, per tal que se n'adonin que comparteixen més coses de les que pensen a priori.
En primer lloc els hauríeu de separar en grups neutres (per exemple en funció del trimestre en el qual han nascut) i a partir d'aquí anar fent propostes perquè es reagrupin: Tenen els cabells rossos, tenen una germana, el seu pare no ha nascut a Girona / Catalunya..., parlen fluidament més de dues llengües, els hi agradin Oques Grasses / Txarango / Doctor Prats...
En aquest cas, el vídeo s'hauria de passar un cop acabada la dinàmica.
Aquest document conté informació útil i resumida sobre el ciberassetjament.
Més informació al web Pantallas Amigas