Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle Superior) i Secundària

    Aquest vídeoclip mostra com la decisió d'un infant de posar-se un vestit provoca tot una sèrie de reaccions a la família i l'escola. Es tracta d'una història emotiva i amb final feliç. Mostra la realitat que han de patir moltes vegades els i les joves trans o que no segueixen la norma i que no sempre acaba tan bé.

    El vídeo promou la reflexió envers la dicotomia autoestima i protecció, ja que tot sovint sota el pretext de defensar els infants amaguem la realitat i no els permetem desenvolupar-se de forma plena.  En aquest sentit, és destacable la diferència entre les figures de la professora i la mare; mentre la primera exerceix una forma de discriminació negant i invisibilitzant el que li passa al nostre protagonista, l'altra li dona suport des del principi, afavorint que s'expressi com vulgui.

    Ens permet treballar les habilitats de l'autoestima, l'empatia i l'advocacó i defensa en el marc de la diversitat de gènere. 

    Possibles preguntes pel debat:

    • Què pensaríeu o què faríeu si un noi de la vostra escola anés vestit amb faldilla? Per què?
    • Que un nen es posi faldilla el fa "menys nen" o vol dir que "vol ser una nena"? Per què? 
    • Davant aquesta situació qui us agradaria ser o com penseu que actuaríeu? Com la mare, el pare o la mestra? Per què?
    • Penseu que només a primer cop de vista podríeu saber si una persona pertany al col·lectiu LGBTI? Per què sí o per què no?
    • Sabeu què vol dir  l'expressió "tenir ploma"?* Què en penseu?
    • Penseu que les persones trans tenen més dificultats per relacionar-se? Pateixen més bullying? Per què?
    • Sabeu que vol dir LGBTIfòbia? Quins tipus hi ha? (transfòbia, lesbofòbia, bifòbia...) Per què penseu que existeix? 

    *La plumofobia o intolerància de gènere es dona contra aquelles persones que independentment de la seva orientació sexual, expressen el gènere d'una forma no conforme als rols o expectatives que corresponen a la seva identitat com homes o dones. És el que es coneix popularment com "tenir ploma". Així doncs, els homes que no són percebuts com suficientment masculins patiran insults homòfobs, igualment que les dones que no segueixin els mandats de feminitat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra un experiment sobre els efectes que tenen les paraules positives o negatives en dues plantes. Tot i que hi ha força dubtes sobre la fiabilitat d'aquest experiment, ens pot ajudar a reflexionar sobre com tractem els altres i quins afectes pot tenir això.

    Ens permet tractar aspectes relacionats amb la convivència i prevenció de l'assetjament entre iguals i treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penses que es viu a la teva classe? Es reben més coses positives que negatives?

    Sabeu que és el bullying? Podríeu posar algun exemple?

    Sempre es produeix de forma presencial? Quines altres maneres de fer assetjament coneixeu?

    Considereu que a la vostra classe ha passat alguna cosa similar?

    Com us sentiríeu si fossiu víctima d'assetjament? Què faríeu?

    Quines consenqúències creieu que pot tenir l'assetjament per la persona que el pateix? I pels que ho fan?

    I si us assabentessiu que algú és víctima d'assetjament? Ho explicaríeu a algú? A qui? Per què?

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Es tracta d'un vídeo fet a Dinamarca en el qual es mostra un experiment social en relació els estereotips i la intolerància. Ajuda a reflexionar sobre com cataloguem les persones: considerem "normals" les que se'ns assemblen en la manera de vestir, l'orientació sexual, la ideologia...i ens generen temor aquelles que són diferents. Malgrat això, segurament tenim més coses en comú de les que pensem.

    Podem treballar habilitats com; el maneig dels sentiments i les emocions, l'empatia i el pensament crític. I tractar temes tan importants com el Bullying, la necessitat d'una bona convivència i la riquesa de la diversitat.

    PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT

    Què us ha semblat el vídeo? Quin penseu que és el missatge que es vol transmetre? Penseu en alguna persona que no s'assembli gens a vosaltres, penseu que podeu tenir alguna cosa en comú? Si ho analitzem bé, tot nosaltres pertanyem a alguna minoria, a quina pertanyeu vosaltres? 

    DINÀMICA A L'AULA

    A partir de la idea que es mostra al vídeo, podeu proposar un exercici similar amb el grup classe, per tal que se n'adonin que comparteixen més coses de les que pensen a priori. 

    En primer lloc els hauríeu de separar en grups neutres (per exemple en funció del trimestre en el qual han nascut) i a partir d'aquí anar fent propostes perquè es reagrupin: Tenen els cabells rossos, tenen una germana, el seu pare no ha nascut a Girona / Catalunya..., parlen fluidament més de dues llengües, els hi agradin Oques Grasses / Txarango / Doctor Prats...

    En aquest cas, el vídeo s'hauria de passar un cop acabada la dinàmica.

  • Fitxer
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    Aquest document conté informació útil i resumida sobre el ciberassetjament.

    Més informació al web Pantallas Amigas