Recursos

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeo mostra la importància de pensar-s'ho dues vegades abans d'enviar un missatge per whatsapp. Ens pot ajudar a reflexionar sobre la importància de ser respectuosos i repectuoses a través de les xarxes i treballar les habilitats de presa de decisions, empatia i comunicació interpersonal, entre d'altres.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    El vídeo mostra la importància del grup a l'hora de prevenir el ciberassetjament. Ens pot ajudar a reflexionar sobre l'ús de les pantalles i treballar les habilitats d'empatia i advocació i defensa, entre d'altres. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeo mostra com, de vegades, enviar fotografies íntimes a persones desconegudes pot resultar perillós. Ens pot ajudar a reflexionar sobre els riscos en l'ús del mòbil i treballar les habilitats de presa de decisions i pensament crític, entre d'altres.​

    Atenció!  És important no fer judicis morals ni culpabilitzar amb el nostre discurs les persones que són víctimes d'aquestes pràctiques, que majoritàriament són noies. També és clau enfatitzar la importància del grup a l'hora de prevenir la difusió d'aquests continguts. 

    A continuació us proposem algunes definicions extretes del Termcat, que us poden ajudar a ampliar el coneixement del tema i generar debat amb l'alumnat:

    Sexting: Enviament de missatges de text o imatges de contingut sexual explícit a través del telèfon mòbil o d'altres dispositius electrònics. Cal diferenciar-ho del Sexpreading que és l'enviament d'imatges sense el consentiment de la persona afectada i suposa una forma d'agressió sexual. 

    Sextorsió: Forma d’extorsió sexual en què una persona rep xantatge o amenaces perquè enviï una foto de sí mateixa amb contingut sexual. Es parla específicament de Grooming, quan es tracta de persones majors d’edat respecte a menors. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle superior) i Secundària (1r i 2n ESO)

    El vídeo mostra la història d'una nena de 10 anys que comparteix fotografies i informació persones a les xarxes socials. Ens adverteix del perill que pot suposar aquesta conducta. Ens pot ajudar a reflexionar sobre els riscos de les xarxes socials, el ciberassetjament i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    Amb motiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, es va representar aquesta versió del conte de L’Aneguet Lleig per visibilitzar els infants Asperger. El síndrome d’Asperger és un trastorn del desenvolupament inclòs dins l’espectre autista i afecta la interacció social recíproca, la comunicació verbal y no verbal, resistències per acceptar canvis, inflexibilitat de pensament així com interessos molt restingits. 

    El projecte Canvia el Conte va fer aquest vídeo en col·laboració amb "Festuc Teatre" i "El Pot Petit" i està inspirat en la filla de la Cristina Vila, co-creadora del projecte. Com ella afirma: Si canviem el conte, ella y totes les criatures asperger podran entrar a l’adolescència i a la vida adulta volant com cignes. 

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre els la diversitat en les maneres de comunicar-se, percebre les coses i expressar els nostre sentiments. També a treballar, entre d'altres, les habilitats de comunicació interpersonal i empatia i a prevenir situacions d'assetjament entre iguals. 

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Aquest vídeoclip mostra com la decisió d'un nen de posar-se un vestit provoca tot una sèrie de reaccions a la família i l'escola. Es tracta d'una història emotiva i amb final feliç. Mostra la realitat que han de patir moltes vegades els i les joves trans o que no segueixen la norma i que no sempre acaba tan bé.

    El vídeo promou la reflexió envers la dicotomia autoestima i protecció, ja que tot sovint sota el pretext de defensar els infants amaguem la realitat i no els permetem desenvolupar-se de forma plena.  En aquest sentit, és destacable la diferència entre les figures de la professora i la mare; mentre la primera exerceix una forma de discriminació negant i invisibilitzant el que li passa al nostre protagonista, l'altra li dona suport des del principi, afavorint que s'expressi com vulgui.

    Ens permet treballar les habilitats de l'autoestima, l'empatia i l'advocacó i defensa en el marc de la diversitat de gènere. 

    Possibles preguntes pel debat:

    • Què pensaríeu o què faríeu si un noi de la vostra escola anés vestit amb faldilla? Per què?
    • Davant aquesta situació qui us agradaria ser o com penseu que actuaríeu? Com la mare, el pare o la mestra? Per què?
    • Penseu que només a primer cop de vista podríeu saber si una persona pertany al col·lectiu LGTBI? Per què sí o per què no?
    • Sabeu que vol dir tenir l'expressió "tenir ploma"?* Què en penseu?
    • Penseu que les persones trans tenen més dificultats per relacionar-se? Pateixen més bullying? Per què?
    • Sabeu que vol dir LGTBIfòbia? Quins tipus hi ha? (transfòbia, lesbofòbia, bifòbia...) Per què penseu que existeix? 

    *La plumofobia o intolerància de génere es dona contra aquelles persones que independentment de la seva orientació sexual, expressen el gènere d'una forma no conforme als rols o expectatives que corresponen a la seva identitat com homes o dones. És el que es coneix popularment com "tenir ploma". Així doncs, els homes que no són percebuts com suficientment masculins patiran insults homòfobs, igualment que les dones que no segueixin els mandats de feminitat. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El vídeo mostra un experiment sobre els efectes que tenen les paraules positives o negatives en dues plantes. Tot i que hi ha força dubtes sobre la fiabilitat d'aquest experiment, ens pot ajudar a reflexionar sobre com tractem els altres i quins afectes pot tenir això.

    Ens permet tractar aspectes relacionats amb la convivència i prevenció de l'assetjament entre iguals i treballar les habilitats d'empatia, comunicació interpersonal i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat:

    Com penses que es viu a la teva classe? Es reben més coses positives que negatives?

    Sabeu que és el bullying? Podríeu posar algun exemple?

    Sempre es produeix de forma presencial? Quines altres maneres de fer assetjament coneixeu?

    Considereu que a la vostra classe ha passat alguna cosa similar?

    Com us sentiríeu si fossiu víctima d'assetjament? Què faríeu?

    Quines consenqúències creieu que pot tenir l'assetjament per la persona que el pateix? I pels que ho fan?

    I si us assabentessiu que algú és víctima d'assetjament? Ho explicaríeu a algú? A qui? Per què?

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Vídeo elaborat per adolescents de l'Esplai Espurnes que permet treballar amb el grup situacions d'assetjament.

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Aquest curtmetratge mostra la història d'un grup d'ocells que comparteixen un cable electric, a través de l'humor ens permet reflexionar sobre la diversitat i la tolerància. També ens pot servir per treballar habilitats com l'empatia, la col·laboració i el treball en equip i el maneig de la tensió i l'estrès. 

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El vídeo ens mostra la història d'un noi que es dedica a fer la vida impossible als altres fins que coneix en Lou, un personatge molt especial, que l'ajudarà a veure les coses d'una altra manera.

    Ens permet treballar les habilitats d'empatia i comunicació interpersonal i pot ajudar-nos a reflexionar sobre els motius de l'assetjament entre iguals des d'un punt de vista constructiu i no culpabilitzador. 

    Preguntes pel debat abans de veure el vídeo:

    Com creieu que són les persones que fan assetjament? Quins motius creieu que tenen per fer-ho?

    I les persones que són assatjades, com penseu que són? 

    De quines maneres diferents es pot fer assetjament? (verbal, conducta, exclusió)

    Quines conseqüències penseu que té a la víctima l'assetjament? 

    Quin paper creus que poden jugar les persones que són testimoni d'un assetjament?

    Preguntes pel debat després de veure el vídeo:

    Quins motius tenia en J.J. per assetjar els altres? Tenia amics?

    Què fa en Lou per ajudar-lo a canviar el seu comportament? 

    Com penseu que se sent quan torna les coses als altres al principi? I més endavant és diferent? Per què?

    Com actuen els nenes i nenes quan els hi torna les coses? Com actuarieu vosaltres? 

    Penseu que podria passar una cosa similar a la vostra escola? Com es podria solucionar?