Recursos

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    El cantautor Lo Pau de Ponts, en una nova col·laboració amb el “youtuber” Miquel Montoro, ha creat una cançó que comparteix títol amb el nostre programa "Sigues Tu". A la lletra s'hi reivindiquen les diferències, l’autenticitat i el fugir de la homogeneïtzació. Amb fragments com “en aquest gran ramat que en diuen societat, falta gent que sigui de veritat” o “endavant sigues tu, per la resta no et deixis endur”, es posa en valor la personalitat de cadascú i s’apel·la a fugir de la por de ser diferent i del rebuig que a vegades comporta per part d’algunes persones.

    En Miquel ara té 15 anys i és un famós Youtuber que relata amb orgull les excel·lències de la vida a pagès, però va patir assetjament quan estava a primària. Com ell mateix explica, el suport de dues docents i de la seva família el va ajudar a superar-ho i a no canviar la seva forma de veure el món, només per agradar els altres. En definitiva va continuar essent "Ell mateix".

    Us pot ajudar a reflexionar amb el vostre alumnat sobre la riquesa de les diferències i els valors de respecte i solidariat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres. 

    Possibles preguntes de reflexió:

    • Coneixeu el protagonista del vídeo? Sabeu per què es va fer famós?
    • Sabíeu que va rebre assetjament per part d'alguns companys quan fèia primària? Per què penseu que va passar?
    • Com creieu que se sentia en Miquel davant aquesta situació?
    • Si vosaltres us trobéssiu en aquesta situació, com us sentiríeu? A qui demanaríeu ajuda?
    • I si veiessiu que estan assetjant a un/a company/a?
    • Quines consenqüències creieu que pot tenir l'assetjament per a la persona que el pateix? I pels que ho fan?
    • Us ha passat alguna vegada alguna cosa semblant directament o heu estat testimoni? Ho voleu compartir?

  • Vídeo
    Edat:

    El vídeo ens mostra que ningú és "normal", de manera que per molt diferents que ens sentim, no estem soles i sols. 

    Podem utilitzar aquest vídeo com a tancament d'alguna dinàmica relacionada amb l'autoestima i l'empatia. 

    Preguntes pel debat: 

    • Quin penseu que és el missatge del vídeo?
    • Us heu sentit una vegada molt diferents dels altres? Ho voleu compartir?
    • Penseu que de vegades compartim més coses amb els altres de les que ens pensavem? Podeu posar algun exemple
  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    El detectiu Hopper és al despatx, però no està sol del tot, ja que hi ha una veu en off que acompanya els seus pensaments. De sobte, rep una trucada: li ofereixen una feina molt complicada. Això suposa una gran oportunitat per a ell i, alhora, li desperta molts dubtes sobre la seva capacitat professional i personal.

    Pertany a la sèrie de vídeos Investiguem habilitats i ODS amb en Hopper, que tenen dos objectius principals:

    Aquest concretament us permetrà treballar l'habilitat de l'AUTOESTIMA I EL CONTROL INTERN i els ODS 4 (Educació de qualitat) i 8 (Treball digne i creixement econòmic).

     A la fitxa adjunta trobareu diferents propostes per fer a l'aula. Dipsalut posa de disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre El cas del Dr Hopper. Està adreçat a l'alumnat de cinquè de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    En aquest vídeo trobareu una cançó que ens pot ajudar a explicar als infants que hi ha secrets que no s'han de guardar. Ens permet treballar la prevenció dels abusos sexuals infantils. 

  • Vídeo
    Edat:

    Aquest conte ens explica la història d'en Vashti, un nen que creu que no sap que dibuixar, però poc a poc anirà descobrint a on el porta la seva creativitat. És un relat motivador que ens mostra com un petit gest, pot animar a desplegar les qualitats d'una persona.  Ens permet promoure la creativitat  i l'autoestima dels infants.  

  • Vídeo
    Edat: Primària

    De tant en tant es bo aturar-se; proposem amb aquest recurs apropar la pràctical del mindfulness a l’aula.
    Amb el mindfulness s'alliberen tensions, es regula l'estat anímic i s'activen emocions positives que ajuden a l'equilibri físic i mental.
    En rotllana i amb els ulls tancats, ens centrarem durant tres minuts en la respiració, connectant internament amb el poder de les paraules.
    Podeu acompanyar aquests minuts fent indicacions a l'alumnat perquè es concentrin en la seva respiració:
          a. Inspiro – agafo aire pel nas / expiro – trec l’aire pel nas,
          b. Inspiro – inflo la panxa /expiro – desinflo la panxa,
          c. Inspiro – obro els pulmons / expiro – plego els pulmons.

    Podeu fer aquest exercici durant dos o tres minuts, en silenci o amb una música tranquil·la, amb els ulls oberts o tancats. Us recomanem que les primeres vegades practiqueu en moments tranquils.

    Un cop heu acabat pregunteu als infants com se senten en començar i acabar l'activitat per afavorir la presa de consciència de l'estar presents.

    Més informació a:
    https://www.educaixa.com/ca/-/pequenas-relajaciones

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Aquest curtmetratge ens mostra la història d'un nen i un gos i ens ensenya la importància de tenir una actitud positiva davant les dificultats.

    Ens permet introduir la temàtica de la diversitat funcional i treballar les habilitats d'autoestima i control intern, empatia i gestió de les emocions i sentiments. 

    Preguntes pel debat: 

    Per què penseu que el noi rebutja inicialment al gos? Què penseu que sent? 

    Com reacciona el gos davant això? Es dona per vençut? 

    Finalment el noi canvia d'actitud, per què penseu que ho fa? Com penseu que reaccionaríeu vosaltres davant aquesta situació?

    Sabeu que vol dir resiliència? Quines característiques penseu que ha de tenir una persona resilient? Penseu que es pot aplicar a aquesta història? Per què si o per què no?

    Nota: La Resiliència és la capacitat de l'individu per a afrontar amb èxit una situació desfavorable o de risc, i per a recuperar-se, adaptar-se i desenvolupar-se positivament davant les circumstàncies adverses. Existeixen determinades característiques que fan que una persona sigui resilient: control de les emocions i dels impulsos, autonomia, sentit de l’humor, concepció positiva de si mateixa, empatia, capacitat de comprensió i d’anàlisi de les situacions, competència cognitiva i capacitat de comprensió i concentració. Tanmateix, no només són importants els factors individuals,sinó que per desenvolupar la resiliència també és fonamental tenir suport social, ser acceptada i la presencia de persones properes que puguin ser models positius de conducta. 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    En aquest fragment de la pel·lícula Buscant en Nemo es mostra el procés de presa de decisions davant un problema, ens pot ser útil per introduir el treball d'aquestes i d'altres habilitats per a la vida. 

  • Vídeo
    Edat: Primària (cicle superior) i secundària

    El vídeo mostra un fragment de la pel·lícula del 2008 Front of the class ("Davant de la classe"), dirigida per Peter Werner i basada en el llibre "Front Of The Class: How Tourette Syndrome made me the teacher I never had" (Davant de la classe: com la síndrome de Tourette em va convertir en el professor que no vaig tenir mai). Es tracta d'un relat autobiogràfic de Brad Cohen, un professor que pateix la síndrome de Tourette.

    Permet treballar, entre d'altres habilitats, l'autoestima i el control intern, la comunicació interpersonal i l'empatia.

    PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT

    Com penseu que se sent en Brad? Com us sentiríeu vosaltres en la seva situació? Us heu sentit diferents alguna vegada? En quina situació? Com us heu sentit? Per què creieu que el director el fa anar al concert? Quines solucions se us acudeixen perquè en Brad es pugui sentir com un més a la classe? 

  • Vídeo
    Edat: Primària i Secundària

    Es tracta d'un vídeo d'animació que explica la història d'unes cigonyes que reparteixen bebès, però no tots són iguals...

    Serveix per tractar temes com l'autoestima i control intern, el maneig dels sentiments i les emocions i la presa de decisions i solució de conflictes. Finalment veure la riquesa que té la diversitat.

    PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT

    Quin penseu que és el missatge de la història? Quin animal us agrada més ? Per què penseu que la cigonya no es dona per vençuda? La història és una metàfora del que pot passar al món real. Se us acut alguna situació de la vida real en què passi una cosa semblant? En alguna ocasió us heu sentit "diferents"? Per què?

    DINÀMIQUES RELACIONADES

    Dinàmica - De l’individu a la col·lectivitat