Recursos

  • Vídeo
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo correspon a una campanya publicitària d'un producte de cosmètica femenina. Ens mostra com una noia retoca la seva imatge a una publicació digital per tal d'encaixar en un ideal de bellesa inasumible.  Es tracta d'un exemple dels efectes de la violència estètica que produeix i perpetua els estereotips i les discriminacions de gènere, racials i capacitistes. Segons dades del Departament d'Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, tot i que també s’observa un impacte creixent en les persones que no tenen cossos normatius i també en els homes, especialment, en els nens i els adolescents, la pressió estètica està fortament feminitzada.

    POSSIBLES PREGUNTES DE DEBAT

    • Per què creieu que la nena fa servir els filtres a la seva fotografia? I vosaltres en feu servir? Per a què? 
    • Quins són els ideals de bellesa que coneixem? Han estat sempre els mateixos al llarg de la història o ho són en totes les cultures? En coneixeu d’altres?
    • I als nois, com els afecten els ideals de bellesa? Creieu que hi ha diferències entre nois i noies? Quines? 
    • Sabeu que és la pressió estètica? A qui creieu que afecta més, als nois o a les noies? Per què?
    • Com creieu que afecten a les persones en general aquestes imatges “ideals” de nois i noies?
    • Què en penseu de la frase «t'has d'estimar a tu mateix/a»? A tothom li resulta igual de fàcil tenir una bona autoestima? *  

    *Responsabilitzem les noies de tenir una autoestima baixa, gairebé com si es tractés d’una tara personal, en un context de violència sistemàtica contra els cossos, estarem responsabilitzant-les individualment d’una violència estructural. L’autoestima no es compra al supermercat, l’autoestima és un bé fràgil que tenim les persones i que es construeix de forma col·lectiva, no pas individual. Si col·lectivament fem discursos positius sobre els cossos, la seva diversitat i riquesa, i el gaudi propi que ens proporcionen, començarem a construir una alternativa a aquesta batalla. Fragment extret de la Guia El soroll del silenci d'Associació Candela

  • Vídeo
    Nivell: Infantil i Primària

    Aquest preciós curt mostra la història d'una noia que somnia en ser astronauta i com el seu pare li dona suport fins al final... Ens pot servir per treballar a l'aula els valors de l'esforç i la generositat i les habilitats d'empatia i gestió de les emocions i sentiments entre d'altres. També ens pot ajudar a reflexionar sobre les pèrdues. 

    POSSIBLES PREGUNTES DE DEBAT

    • Quin somni té la protagonista del curt?
    • Penseu que la sort és un factor clau a l'hora d'assolir els nostres objectius o bé amb esforç es pot aconseguir qualsevol cosa? Per què? 
    • Creieu que la protagonista aconsegueix el seu somni a la primera?  Perd la confiança en si mateixa en algun moment? Penseu en alguna cosa que hagueu après des que éreu petits i petites. Com per exemple un esport, llegir o escriure. Ho vau aprendre en un sol dia? Com us ho heu fet per aconseguir-ho?
    • I què passa quan ens equivoquem i tenim la sensació de fracassar?
    • Creieu que el seu pare li dona suport en tot moment? Quins detalls us ho fan pensar? 
    • I vosaltres quins somnis teniu a mig o llarg termini? Què creieu que necessiteu per aconseguir-lo? (Ho podeu compartir en petits grups)
    • Quines emocions sent la protagonista quan mor el seu pare? (Podem fer una pluja d'idees i anotar-les a la pissarra per reflexionar sobre tot el que podem sentir quan es mor un ésser estimat)

  • Vídeo
    Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest curtmetratge ens mostra les vivències d'un grup de persones que formen part d'un circ molt especial. Ens pot ajudar a reflexionar sobre les etiquetes, els perjudicis i la diversitat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres.  

    Possibles preguntes pel debat:

    • Hi ha algun personatge que t’hagi impressionat?
    • T’has sentit identificat amb algun personatge?
    • Algun cop has sentit que no encaixes/ves? Per què? Què has fet quan t’has trobat amb aquesta situació? I ara, faries el mateix? Pots mirar-la des d’una altra perspectiva?
    • Què vas sentir (emocions) l’últim cop que algú va creure en tu? I tu, creus en tu mateix/a?
    • Quina potencialitat creus que tens o en quina cosa destaques?
  • Vídeo
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària

    En aquest vídeo podeu trobar un resum dels canvis físics més importants que es produeixen a l'adolescència, és a dir la pubertat. Hi apareixen imatges explícites dels òrgans genitals des d'una perspectiva binària i sense mencionar les intersexualitats. Per complementar aquesta mirada i tenint en compte que existeixen altres realitats més enllà del model normatiu, podeu consultar aquest vídeo. 

    Abans de veure el vídeo, podeu fer un recull de preguntes de l'alumnat sobre els canvis físics i preguntar-los si creuen que estan passant per la pubertat. Després del visionat, veurem si els queda algun dubte o si algú canviaria la pregunta que ha fet inicialment. Tambe podeu obrir un espai per compartir sensacions a partir d'aquestes preguntes o algunes similars:

    • Com us sentiu després de veure el vídeo? (fer una roda on cada persona digui només una paraula/emoció)
    • Què és el que més us ha cridat l’atenció del què s'exposa? Per què? (es pot anotar a la pissarra els punts que vagin dient del que més el hagi sobtat i després comentar el per què).
    • Com penseu que us poden afectar aquests canvis físics en el dia a dia?
    • Sentiu que us falten eines- suport -informació per gestionar aquests canvis? Si responen que sí, podríeu preguntar-los què necessitarien respecte aquest tema. (Ho poden exposar en el gran grup i o bé, si considereu que hi ha timidesa o falta de confiança al grup, de forma anònima en un paper). 

     Si ha quedat algun dubte sobre aquest tema o teniu algun suggeriment, ens podeu escriure a info@siguestu.cat 

  • Vídeo
    Nivell: Primària i Secundària

    El cantautor Lo Pau de Ponts, en una nova col·laboració amb el “youtuber” Miquel Montoro, ha creat una cançó que comparteix títol amb el nostre programa "Sigues Tu". A la lletra s'hi reivindiquen les diferències, l’autenticitat i el fugir de la homogeneïtzació. Amb fragments com “en aquest gran ramat que en diuen societat, falta gent que sigui de veritat” o “endavant sigues tu, per la resta no et deixis endur”, es posa en valor la personalitat de cadascú i s’apel·la a fugir de la por de ser diferent i del rebuig que a vegades comporta per part d’algunes persones.

    En Miquel ara té 15 anys i és un famós Youtuber que relata amb orgull les excel·lències de la vida a pagès, però va patir assetjament quan estava a primària. Com ell mateix explica, el suport de dues docents i de la seva família el va ajudar a superar-ho i a no canviar la seva forma de veure el món, només per agradar els altres. En definitiva va continuar essent "Ell mateix".

    Us pot ajudar a reflexionar amb el vostre alumnat sobre la riquesa de les diferències i els valors de respecte i solidariat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres. 

    Us podeu descarregar la lletra aquí

    Possibles preguntes de reflexió:

    • Coneixeu el protagonista del vídeo? Sabeu per què es va fer famós?
    • Sabíeu que va rebre assetjament per part d'alguns companys quan fèia primària? Per què penseu que va passar?
    • Com creieu que se sentia en Miquel davant aquesta situació?
    • Si vosaltres us trobéssiu en aquesta situació, com us sentiríeu? A qui demanaríeu ajuda?
    • I si veiessiu que estan assetjant a un/a company/a?
    • Quines consenqüències creieu que pot tenir l'assetjament per a la persona que el pateix? I pels que ho fan?
    • Us ha passat alguna vegada alguna cosa semblant directament o heu estat testimoni? Ho voleu compartir?

  • Vídeo

    El vídeo ens mostra que ningú és "normal", de manera que per molt diferents que ens sentim, no estem soles i sols. 

    Podem utilitzar aquest vídeo com a tancament d'alguna dinàmica relacionada amb l'autoestima i l'empatia. 

    Preguntes pel debat: 

    • Quin penseu que és el missatge del vídeo?
    • Us heu sentit una vegada molt diferents dels altres? Ho voleu compartir?
    • Penseu que de vegades compartim més coses amb els altres de les que ens pensavem? Podeu posar algun exemple
  • Vídeo
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)

    El detectiu Hopper és al despatx, però no està sol del tot, ja que hi ha una veu en off que acompanya els seus pensaments. De sobte, rep una trucada: li ofereixen una feina molt complicada. Això suposa una gran oportunitat per a ell i, alhora, li desperta molts dubtes sobre la seva capacitat professional i personal.

    Pertany a la sèrie de vídeos Investiguem habilitats i ODS amb en Hopper, que tenen dos objectius principals:

    Aquest concretament us permetrà treballar l'habilitat de l'AUTOESTIMA I EL CONTROL INTERN i els ODS 4 (Educació de qualitat) i 8 (Treball digne i creixement econòmic).

     A la fitxa adjunta trobareu diferents propostes per fer a l'aula. Dipsalut posa de disposició dels centres que estan duent a terme el programa el recurs de teatre El cas del Dr Hopper. Està adreçat a l'alumnat de cinquè de primària. En cas que hi tingueu interès, poseu-vos en contacte amb la vostra persona de referència del "Sigues tu" o bé envieu-nos un correu a info@siguestu.cat.

  • Vídeo
    Nivell: Primària

    En aquest vídeo trobareu una cançó que ens pot ajudar a explicar als infants que hi ha secrets que no s'han de guardar. Ens permet treballar la prevenció dels abusos sexuals infantils. 

  • Vídeo

    Aquest conte ens explica la història d'en Vashti, un nen que creu que no sap que dibuixar, però poc a poc anirà descobrint a on el porta la seva creativitat. És un relat motivador que ens mostra com un petit gest, pot animar a desplegar les qualitats d'una persona.  Ens permet promoure la creativitat  i l'autoestima dels infants.  

  • Vídeo
    Nivell: Primària

    De tant en tant es bo aturar-se; proposem amb aquest recurs apropar la pràctical del mindfulness a l’aula.
    Amb el mindfulness s'alliberen tensions, es regula l'estat anímic i s'activen emocions positives que ajuden a l'equilibri físic i mental.
    En rotllana i amb els ulls tancats, ens centrarem durant tres minuts en la respiració, connectant internament amb el poder de les paraules.
    Podeu acompanyar aquests minuts fent indicacions a l'alumnat perquè es concentrin en la seva respiració:
          a. Inspiro – agafo aire pel nas / expiro – trec l’aire pel nas,
          b. Inspiro – inflo la panxa /expiro – desinflo la panxa,
          c. Inspiro – obro els pulmons / expiro – plego els pulmons.

    Podeu fer aquest exercici durant dos o tres minuts, en silenci o amb una música tranquil·la, amb els ulls oberts o tancats. Us recomanem que les primeres vegades practiqueu en moments tranquils.

    Un cop heu acabat pregunteu als infants com se senten en començar i acabar l'activitat per afavorir la presa de consciència de l'estar presents.

    Més informació a:
    https://www.educaixa.com/ca/-/pequenas-relajaciones