Recursos

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    L’Isa, la Rosa i la Lida s’assabenten de l’última ocurrència de les amistats: donar suport a una campanya de recollida d’un milió de signatures perquè la presentadora d’un programa televisiu de màxima audiència entre la població juvenil es despulli, segons el repte que ha llançat ella mateixa. Per mobilitzar-se han fet servir missatges de mòbil, correus electrònics i Facebook. Amb les mateixes eines, les tres amigues decideixen recollir un altre milió de signatures per demanar que els joves també siguin convidats a participar en les decisions que els afecten com a part de la ciutadania, i no només en qüestions relacionades amb la faràndula i el consum.

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què en penseu de la història que heu vist? Per què creieu que el canal de televisió només compta amb la gent jove per temes poc importants? Què en penseu de la iniciativa de la Lida?
    • (S) Sabeu d’altres iniciatives que els mitjans hagin impulsat per mobilitzar la gent jove?
    • (S) Quines portes obren les futures noves tecnologies a la participació de la gent jove?
    • (C) Per què creieu que la Lida no està d’acord amb el programa de TV i amb els seus amics?
    • (C) Com creieu que se sent?
    • (G) Amb qui compta la Lida per dur a terme la seva iniciativa? Hi ha algú que la decebi? Per què?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En Músculos i la Florecita s’acaben de conèixer en un xat. Al darrere d’aquests àlies hi ha en Darío, acompanyat per la Rosa, i una persona desconeguda. La conversa es torna cada cop més emocionant, sobretot quan activen les càmeres web per conèixer-se. Ella li vol veure el palmell de la mà esquerra; ell, moltes coses més... Quan en Darío ja es pensa que la desconeguda li ensenyarà alguna part del cos, es troba amb dues cares conegudes: les de la Lida i en Beto, que li han parat un bon «ciberparany». I ell hi ha caigut de quatre potes!

    Aquí us podeu descarregar la transcripció 

    Aquí us podeu descarregar les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Heu caigut mai en un ciberparany d’aquest estil, o sabeu d’algú que hagi passat per una situació semblant? Com creieu que hi ha influït la manera de ser d’en Darío, en el fet que hagi caigut al parany? Us podria passar, a vosaltres?
    • (C) Creieu que us podeu refiar de la informació que algú us proporciona a través de les xarxes socials? Fins a quin punt hi podeu confiar? Pot passar el mateix amb una relació presencial?
    • (C) Com creieu que pot influir en el vostre futur la informació que pengeu a les xarxes socials?
    • (G) Si un company pateix ciberassetjament, com creieu que podem actuar com a grup?
    • (G) Diuen que darrere el ciberassetjament sempre hi ha més d’una persona... Què en penseu? Us heu trobat mai en una situació semblant?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    A la Rosa li agraden molt els ulls blaus d’en Gus, el seu xicot. I també el seu cos, els petons que li fa, la moto que porta i la seva veu. Però de la seva manera de tractar-la no n’està tan convençuda... Ella voldria que fos tendre, divertit i afectuós. Quan parla d’en Gus amb les amigues, en dibuixa una imatge que no respon a la realitat. És així com s’adona que, en realitat, està enamorada d’algú que no s’assembla gaire al Gus de debò. Però no li resulta gens fàcil deixar un home que fa sospirar tantes dones...

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Al principi de la situació la Rosa s’enganya a si mateixa, però després controla la situació. Podríeu pensar en alguna situació en què us hagi passat el mateix?
    • (C) Perquè creieu que triga tant a prendre la decisió?
    • (C) Perquè penseu que la Rosa menteix a les seves amigues? Com creieu que se sent?
    • (G) Creieu que la Rosa podrà tornar a confiar per tenir una relació?
    • (G) En quina situació alguna persona que heu idealitzat us ha decebut?

    Basant-vos en aquestes preguntes, enceteu un diàleg amb tot el grup. Després demaneu-los que, treballant per parelles, conversin sobre les mentides que s’han dit a si mateixos i a si mateixes en les seves relacions afectives i que practiquin què podrien haver fet per evitar-les i per expressar-se amb assertivitat, afectivitat i efectivitat.

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    «Com es dibuixa el cos humà?»: vet aquí el títol del curs que està fent la Lida. I no es canviaria per ningú: està encantada amb en Ricardo, el model de l’acadèmia. D’en Ricardo li agraden fins i tot els genolls. De nits, s’emociona només de pensar-hi i s’acaricia el cos, buscant el plaer. El seu interès per la matèria augmenta quan, a classe, analitzen el David de Miquel Àngel i les tècniques que feia servir aquest artista genial.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Quins desitjos, emocions i sentiments creieu que li ha despertat el taller de dibuix a la Lida? Perquè creieu que juga amb el seu propi cos? Que busca? Que hi troba?
    • (S) Com pot contribuir el gaudir del propi cos en relacions que podria tenir la Lida en un futur?
    • (C) Quins sentiments us genera la història?
    • (C) Creieu que tothom comprèn el que fa la Lida? Perquè? Seria el mateix si fos en Dario?
    • (G) La Lida està gaudint del seu cos. Perquè creieu que algunes persones tenen sentiments confosos quan gaudeixen del propi cos?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Lida i en Pedro surten junts, i es passen el dia barallant-se i reconciliant-se. Les amigues de la Lida, igual que la seva mare, dubten que sigui una relació d’amor; més aviat sembla de por. Però ella no té la mateixa percepció. Després de patir unes quantes agressions, la Lida decideix posar fi al sofriment. Les amigues li fan una visita per ajudar-la a superar el mal tràngol. Es presenten amb uns bombons i li expliquen que, segons unes investigacions recents, la xocolata produeix el mateix plaer que l’enamorament.

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (C) La Lida i en Pedro s’assemblen a altres parelles que conegueu? Per què creieu que es maltracten, les parelles?
    • (S) Tot i que la Lida s’adona que la relació no és del tot satisfactòria, per què penseu que li costa tant trencar-la?
    • (C) Penseu que en Pedro n’està content, de la seva manera d’actuar i dels sentiments que experimenta?
    • (S) Per què creieu que no és capaç de controlar la seva gelosia?
    • (C) Quins sentiments contraposats penseu que experimenta, la Lida, sobre la seva relació amb en Pedro?
    • (G) Penseu que la Lida podrà tornar a confiar mai en algú, en un futur? 
    • (G) Quines precaucions hauria de prendre?  Com us sembla que la poden ajudar les amigues, en aquesta situació?
    • (G) Des del vostre punt de vista, com hauria d’actuar en Pedro, a partir d’ara, perquè algú pugui confiar en ell?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En Beto surt amb la Sara, una noia que, segons la brama que corre, té «mala fama». Malgrat els rumors, en Beto fa com si sentís ploure i decideix viure el seu nou amor amb intensitat. Així descobreix que hi ha coses que no val la pena escoltar, perquè a vegades «les males companyies són les millors».

    Aquí us podeu descarregar la transcripció i les preguntes de debat 

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Perquè creieu que en Beto troba la relació amb la Sara fascinant? Com us imagineu una persona per tenir-hi una relació fascinant?
    • (S) Creieu que la relació que té la Sara amb en Beto és diferent de les que ha tingut amb altres nois? Perquè?
    • (C) En Beto té molt clar que vol estar amb la Sara. Vosaltres com actuaríeu en aquesta situació? Quins sentiments tindríeu?
    • (G) Segons el vostre parer, què fa que una dona tingui bona o mala fama? I un home? Quina fama teniu entre les vostres amistats?
    • (G) Penseu que alguns personatges estan jutjant injustament a la Sara?
    • (G) En Dario defensa en Beto de les crítiques que rep. De quina manera creieu que vosaltres podríeu defensar-lo? Exposeu els vostres arguments.
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    L’Isa és una fanàtica de les pel·lícules de cine que fan a la televisió. Per això, sempre està pendent de la revista TV Guía, que li serveix per planificar-se. Però aquest mes la revista va amb vuit dies de retard, i l’Isa està desesperada. Truca al seu xicot per explicar-li-ho, i el noi es pensa que el que no li arriba és la regla. El malentès li fa perdre el son i la tranquil·litat: encara no vol ser pare. Tot i així, en el fons sap que no ha de patir per res: sempre han mantingut relacions sexuals segures.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què en penseu, de l’Isa i del seu xicot? I de l’embaràs i l’avortament entre adolescents?
    • (S) Com penseu que seria el futur d’aquesta parella si l’Isa estigues embarassada?
    • (S) El xicot de l’Isa, quins motius té per estar preocupat?
    • (C) Com podrien haver evitat aquest mal entès?
    • (C) Quins sentiments té el xicot de l’Isa quan creu que ella esta embarassada?
    • (G) Si us trobéssiu en el cas d’aquesta parella a qui li explicaríeu? On buscaríeu ajuda?
    • (G) En el vostre entorn proper hi ha algú a qui pugueu convidar a pensar críticament sobre les vostres relacions sexuals?  . Aquesta última pregunta és una bona oportunitat per practicar la comunicació assertiva.
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    És el primer dia d’en Beto al nou institut. No coneix ningú. A classe de filosofia, quan el professor demana que es treballi per grups, ell s’acosta a tres noies i un noi que des del començament li han cridat l’atenció. Mentre ells avancen l’exercici que han de fer, en Beto obre bé les orelles per escoltar-los i es dedica a dibuixar. S’hi troba bé, amb aquest grup. Li agrada que riguin i discuteixin. Quan el conviden a participar, els mostra el seu treball: els ha pintat i els ha posat un malnom. En aquest ambient agradable que el professor Lucas crea a les seves classes, en Beto descobreix la clau per fer amistats: ser un mateix.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què en penseu, de l’enamorament d’en Ricardo? Com us sembla que canviarà la seva vida, a partir d’ara?
    • (C) Per què creieu que en Ricardo no sap exactament què fer? Us ha passat mai de sentir-vos confosos a l’hora de prendre una decisió?
    • (C) Per què penseu que hi haurà persones que no entendran que en Ricardo decideixi establir una relació amb l’Ernesto?
    • (G) Si us trobéssiu en la situació d’en Ricardo, creieu que el fet de compartir-la amb altres persones us ajudaria? Per què?
    • (G) Quan teniu una ensopegada, les vostres amistats us ajuden o s’aparten? Se n’alegren, quan us va bé, o us envegen i us treuen mèrit?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Lida ha sortit a prendre un refresc amb les amigues. Porta els seus pits nous i està encantada de la vida. Però hi ha alguna cosa que no rutlla... Els pits no li paren de créixer, i al final són tan grossos que no veu ni el que té al davant ni el que hi ha sota seu. De l’ensurt que s’enduu s’acaba despertant: tot ha estat un malson, i l’ha tingut just la nit abans de la consulta amb el cirurgià plàstic.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què en penseu, del desig de la Lida de posar-se uns pits diferents dels que té? Per què creieu que la Lida pensa que serà més atractiva, si s’opera els pits?
    • (S) Creieu que si la Lida, finalment, s’hagués operat li hauria canviat la vida en el futur? Penseu que seria més feliç?
    • (G) Des del vostre punt de vista, per què hi ha persones que valoren els altres pel seu aspecte físic?
    • (C) Hi ha famílies que regalen operacions de cirurgia estètica als seus fills o filles. Què pensaríeu si la vostra família us ho oferís?
    • (C) Per què penses que la Lida creu que la mida dels pits és important per establir una relació? És així en realitat?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Dos periodistes van a l’institut per conversar amb el grup sobre sexualitat. A quina edat és bo iniciar-se en les relacions sexuals? Amb qui s’ha de fer? Com va ser la seva primera vegada o com esperen que sigui? Vet aquí algunes de les preguntes que es van plantejar en l’entrevista, i també algunes de les respostes que van donar els alumnes: «als tretze és massa aviat, i als divuit massa tard»; «el més important és fer-ho, tant se val amb qui o com»; «la primera vegada no sents res»; «que cadascú ho faci d’acord amb les seves idees i en el moment que vulgui».

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Quines coses penseu que cal tenir en compte la primera vegada que es té una relació sexual? Què us sembla que sentireu?
    • (S) Creieu que la vostra primera relació sexual serà pensada i planificada?
    • (C) Com i què us imagineu que passarà en la vostra primera relació sexual?
    • (C) Penseu que la «primera vegada» està sobrevalorada? Per què?
    • (G) En cas que tingueu dubtes, en qui confiaríeu per explicar-los-hi? Sabríeu on trobar informació?

    En acabat, deixeu prou marge de temps perquè tots junts puguin compartir les idees principals que hagin sorgit en cada grup. Si voleu ampliar informació, podeu llegir i recomanar al grup un reportatge titulat «Sexo en la ESO» que va aparèixer a la premsa i que ha servit d’inspiració per a aquesta història.

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR