Recursos

  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La nit de Cap d’Any, aprofitant que els seus pares han marxat de vacances, l’Isa organitza una festa amb els seus amics. Mentre mengen raïm, tots van explicant els seus propòsits per a l’any nou. En Darío vol gaudir al màxim el primer dia de l’any, i la Rosa diu que prefereix fer-ho cada dia. Ella vol diversió tot l’any, del principi a la fi. Aleshores miren el calendari i arriben a la conclusió que aquesta intenció de la Rosa, com sempre, és mentida. No hi ha gaires festius per celebrar, al marge dels caps de setmana...

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) De dilluns a diumenge quins moments d’avorriment hi ha? I de diversió?  Què podeu fer perquè les coses que «heu» de fer siguin més divertides?
    • (C) En quina situació/comentari heu notat que alguna persona no entenia alguna de les vostres aficions? Com creieu que influeix el fet de ser noi/noia en l’elecció de les aficions?
    • (C) Algun amic vostre us ha sorprès alguna vegada dient-vos que no li agrada res del que fa?
    • (G) Hi ha cap festa d’aniversari o similar en què us hàgiu penedit de convidar algú? Què ha passat?
    • (G) Per què creieu que hiha gent que quan s’està divertint pensa que passarà alguna cosa que ho esguerrarà?
    • (G) A vosaltres us passa? I si us passa, què faríeu per canviar-ho?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Rosa, la mentidera, reflexiona en veu alta davant del mirall sobre un article titulat «Les 10 millors mentides de la història» que ha trobat en una revista de moda. Com a experta en la matèria, analitza amb subtilesa l’escrit i s’atura en la millor mentida que ha sentit mai: «Fumar et fa semblar més atractiva». Està tan ben estructurada que fins i tot sembla veritat.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què creieu que algunes persones pensen que el tabac els fa la vida més interessant?
    • (S) Per què us sembla que hi ha persones que decideixen no fumar i altres que fumen? 
    • (C) Quins diríeu que són els motius que impulsen les persones a fumar?
    • (C) Què pensaríeu i com us sentiríeu si un amic o una amiga comencés a fumar?
    • (G) Sabríeu què fer si un company vostre us digués que vol deixar de fumar? I si vosaltres fuméssiu i ho volguéssiu deixar, sabríeu què fer?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Lida sempre té el mòbil a la mà: a l’autobús, a taula i fins i tot al bany. Quan no truca o envia missatges, s’entreté amb els videojocs. A la nit, a més, es queda llevada fins a altes hores perquè està enganxada a Internet o a la tele. L’Isa es comença a preocupar i decideix portar-la a la seu de Pantallers Anònims. La Lida ho troba exagerat, i per posar-se a prova entrega el seu mòbil a l’Isa durant un temps.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat  (S).

    • (S) Quines coses importants de la vida creieu que s’està perdent la Lida estant tot el dia enganxada a les pantalles?
    • (C) Creieu que la Lida ha sobreestimat o subestimat el poder de les pantalles?
    • (C) I vosaltres, considereu que hauríeu d’anar amb la Lida a Pantallers Anònims? Per què sí, o per què no?
    • (G) Creieu que seríeu capaços de buscar ajuda si fóssiu addictes a les pantalles? Creieu que en el vostre entorn social hi ha algú que us ajudaria a superar una addicció com la de la Lida? Qui seria aquesta persona? Perquè?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    L’Isa ha vist unes imatges al telenotícies que l’han impressionat molt. La Rosa es preocupa en veure-la tan moixa i la convida a casa seva. Li sembla que té una cosa a la farmaciola que la pot alleujar. L’Isa agraeix la intenció a la Rosa, però ella té la impressió que el que necessita és una mica de temps per refrescar la ment i el cos. Va al parc a córrer una estona. Allà hi coneix una nova amiga que la convida a jugar i a riure una estona, i d’aquesta manera foragita la seva tristesa.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Us passa com a l’Isa? Quan veieu les coses que succeeixen al món, com us sentiu? Quines de les coses que passen al vostre voltant us fan sentir malament?
    • (S)  Per què penseu que val la pena viure la vida?
    • (C) Creieu que el que l’Isa veu a la televisió fa que se senti confosa? Per què diríeu que no vol prendre la pastilla que li ofereix la Rosa?
    • (G) Quina solució troba l’Isa per reduir el seu malestar? Què hauríeu fet vosaltres al seu lloc?
    • (G)  Hi ha alguna situació en la qual penseu que no hi ha solució? Us passa gaires vegades?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    La Lida, l’atrevida, és aquí la protagonista de la història. Creu que, a l’hora de comunicar-se, són les seves amigues les que tenen dificultats, perquè l’Isa no es decideix mai i la Rosa només fa que dir mentides. Està convençuda que ella sí que en sap, d’anar al gra. Però en una festa a la qual estan totes tres convidades descobreix que més que no pas atrevida és impulsiva, que no dedica prou temps a rumiar allò que vol fer i dir. Quan li proposen que prengui la primera copa, ella l’accepta; no només això: pren la segona copa, la tercera... i així, anar fent. Al final acaba al lavabo, amb el cap entre les mans. L’endemà parla amb l’Isa, la Rosa i en Darío sobre com n’és, de difícil, a vegades, desentendre’s de les pressions.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), Gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (C) La situació que ha viscut la Lida no ha estat gaire agradable. Com creieu que se sent?
    • (S) Com penseu que actuarà la Lida en la propera festa a la qual vagi? Per què ens costa tant dir «prou» o «no em ve de gust»?
    • (G) La Lida és molt atrevida. Com penseu que ha influït, això, en la seva decisió? I en el que li ha passat? En quins casos pot ser bo ser tan atrevit?
    • (S) Teniu mai la impressió de no estar segurs de poder-vos controlar? Què podeu fer per augmentar el vostre autocontrol?
    • (C) Quines creieu que són les conseqüències de les decisions que ha pres cadascuna de les tres noies?
    • (C) Amb quina us identifiqueu més?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Tres nois fugen davant de la proximitat de la policia. Un d’ells, que porta un porro a la mà, aconsegueix escapar. Per protegir-lo, els seus amics donen a la policia les dades d’un altre jove que també es diu Beto, el qual és visitat per l’autoritat perquè respongui per la seva falta. El malentès entre aquests Betos ens permet saber més coses sobre els vetos del consum d’aquesta substància a dins i a fora del propi país.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (C) Com creieu que se sent en Beto quan la policia el confon? Com us sentiríeu vosaltres? 
    • (G) Quin paper han fet els amics d’en Beto en la gestió del problema?
    • (G) Considereu que en Beto se l’ha tractat de forma injusta? Per què?
    • (G) Què en penseu, de la manera que té en Beto d’afrontar el problema? Què hauríeu fet vosaltres?
    • (C) Què creieu que pensen, en Beto i els seus amics, de l’actitud que ha demostrat la colla del parc culpant en Beto?
    • (S) Per què creieu que hi ha persones que diuen que consumir drogues fa la vida més interessant?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Cada vegada que la Rosa veu un arbre recorda aquell noi que no pot oblidar, però del qual no sap ni el nom. Només recorda que comença per A: Alberto? Alfredo? Les seves amigues i amics l’ajuden a buscar-lo i a trobar una solució per al futur, perquè una cosa és estar ebri d’amor i una altra, ben diferent, tenir un amor ebri.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Què n’espera la Rosa, d’aquesta relació? Penseu que és el mateix que buscava ell? Per què? Com us sentiríeu en una situació així?
    • (S) La vida està plena d’oportunitats interessants per tenir relacions amb altres persones; què en penseu?
    • (G) Les amigues de la Rosa, que la coneixen bé, què n’opinen, de com està actuant? I vosaltres, què en penseu?
    • (C) Què creieu que us dirien les vostres amistats si us trobéssiu en una situació similar? Què necessitaríeu per sentir-vos compresos?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    L’Isa escull en Beto com a confident. Vol compartir amb ell els dubtes i les pors que l’assalten davant la idea de ficar-se al llit amb el seu xicot. D’entrada, en Beto no se’n surt. La talla, li dóna consells i la interroga. De mica en mica, però, aconsegueix posar-se al lloc de l’Isa, guardar silenci i prestar atenció al que li explica. Quan l’Isa se sent escoltada, s’adona que, si decideix ficar-se al llit amb el seu xicot, serà una decisió presa amb calma, sense pressions i sense alcohol pel mig.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), Gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Per què creieu que l’Isa considera la «primera vegada» una cosa important per a la seva vida? I per a vosaltres, creieu que serà important.
    • (C) Com penseu que us sentireu el dia que decidiu fer-ho per primera vegada? Creieu que podríeu confiar en algú per parlar de la vostra intimitat.
    • (S) Heu tingut mai la sensació que el que us explicava algun amic o amiga no us interessava? Penseu que escoltar algú atentament pot ajudar-vos a entendre’l i trobar sentit al que us explica?
    • (G) I a l’inrevés, com us heu sentit si alguna vegada un amic o amiga amb qui comptàveu no us ha escoltat o no us ha entès?  Per què creieu que ha passat.
    • (C) Per què trobeu que és important conèixer bé les persones que teniu al voltant?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    Quan el professor pregunta als nois i les noies quina carrera han decidit estudiar, l’única que no té resposta és l’Isa. Cansada de ser sempre la que no sap què fer, decideix investigar els motius de la seva indecisió. Durant el procés descobreix que, sovint, les persones que ha tingut a prop li han acabat dient el que havia de fer. Així que se n’adona, comença a treballar per guanyar en autonomia... fins i tot en somnis!

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (G) Per què creieu que és tan indecisa, l’Isa? I per què creieu que un excés d’indecisió pot arribar a ser perjudicial per a la salut? En quines situacions soleu actuar amb la mateixa indecisió que l’Isa?
    • (S) Quines coses penseu que són importants a l’hora d’escollir una professió? Com us imagineu el vostre futur professional?
    • (C) Us sentiu confosos quan heu de prendre una decisió? Quina és l’última decisió important que heu pres? L’heu pres sols?
    • (C) Quins sentiments teniu quan preneu decisions? N’hi ha algun que us agradaria no tenir?
    • (G) Podríeu explicar alguna situació en què no hàgiu sabut què decidir?
  • Vídeo
    Edat: Secundària

    En Darío està content perquè el seu cosí gran ha vingut de vacances. Una nit surten de festa i els ofereixen pastilles, porros, alcohol i altres substàncies. El cosí, que té clar com s’ha d’afrontar aquesta situació, gaudeix de la nit; mentrestant, en Darío s’adorm al sofà. L’endemà, en Darío demana al seu cosí que li expliqui el truc per gaudir de les festes i llevar-se «com si res»... perquè ell s’ha aixecat amb una ressaca tremenda i amb moltes llacunes.

    Per conversar en clau SOC

    A continuació us proposem una sèrie de preguntes basades en la història i orientades a descobrir el sentit de coherència (SOC) de l’alumnat participant, cadascuna d’elles correspon a una dimensió del SOC: comprensibilitat (C), gestionabilitat (G) i significativitat (S).

    • (S) Segons la vostra opinió, quines són les coses importants de la festa? Creieu que en Darío presta atenció a les coses importants de la festa? Per què? I a quines?
    • (S) En quina circumstància, si us ha passat alguna vegada, heu perdut el control de vosaltres mateixos? Què va passar i per què vàreu perdre el control? De quina altra manera penseu que hauríeu pogut reaccionar?
    • (C) Quin dels dos personatges ha pres les millors decisions per allargar al màxim la festa? Per què penseu que ha passat?
    • (C) A en Darío l’ha sorprès com l’Hugo ha gestionat la festa. Us ha passat mai que una persona molt propera us hagi sorprès? Ho voleu explicar? Algú pot o vol explicar alguna cosa que creu que sorprendrà els companys de classe?
    • (G) Què ha après en Darío amb la seva experiència? Què creieu que farà en Darío a la propera festa?
Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més info
ACCEPTAR