Recursos

  • Vídeo
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària

    El vídeo mostra la conversa entre un superheroi de videojocs, un príncep blau i un pirata. Posa de relleu com des de molt petits els nens reben missatges sobre com adquirir el poder i exercir-lo, a través dels relats que dibuixen una idea dels homes com a persones violentes. Així doncs, és fonamental promoure el pensament crític envers aquestes masculinitats i difondre nous models que permetin avançar cap a una cultura més igualitària i respectuosa.  

    PREGUNTES PEL DEBAT

    • S'assemblen els tres personatges? En què? 
    • Què pensen els tres personatges de les dones?
    • Sabeu que és el masclisme? Penseu que és una cosa del passat?
    • Quan el príncep diu que li agrada donar petons a les princeses dormides, en què us fa pensar? Sabeu que és el consentiment? *
    • Se us acut algun altre conte infantil que parli de violències masclistes? Penseu que això influex als nens? I a les nenes? 
    • Les converses dels personatges us recorden a les d'algun conegut? Per què penseu que ho fan? 
    • Podeu pensar en algun noi o home que representi un altre tipus de masculinitat (respectuosa i empàtica)?

    * Podeu ampliar el tema a través del recurs La tassa de té.  
    .

  • Vídeo
    Nivell: Secundària

    El vídeo ens mostra la història de la Carla. Una noia adolescent que relata una relació abusiva que es va iniciar quan ella tenia només 12 anys. Explica que al principi no ho va saber detectar, ja que es pensava que la violència masclista era quelcom que només patien les dones adultes. Finalment ho va explicar a una persona de confiança i, amb el suport de la seva família, van denunciar-ho. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre la violència masclista entre persones adolescents i ajudar a detectar els primers indicis d'una relació de parella abusiva. 

    PREGUNTES PEL DEBAT

    Abans del visionat

    • Sabeu que és la violència masclista? Penseu que només es produeix en l'àmbit de la parella? Coneixeu els diferents tipus de violència masclista? *
    • Quins elements ens podrien fer pensar que existeix una relació d'abús?
    • Penseu que aquest tipus de violència només es dona entre persones adultes?  

    Després del visionat

    • Què en penseu del que relata la Carla?
    • Se n'adona al principi del que li està passant? Per què?
    • Com aconsegueix sortir d'aquesta situació d'abús?
    • Si la Carla fos amiga vostra i us ho hagués explicat, què li diríeu? Què faríeu?

    Us podeu descarregar el cartell amb el telèfon 900 900 120 d'atenció a les víctimes de violència masclista. Us suggerim que el pengeu en algun espai visible del centre. 

    *La Llei 5/2008, de 24 d'abril, defineix la violència masclista com "la violació dels drets humans a través de la violència que s'exerceix contra les dones com a manifestació de la discriminació i de la situació de desigualtat en el marc d'un sistema de relacions de poder dels homes sobre les dones i que, produïda per mitjans físics, econòmics o psicològics, incloses les amenaces, les intimidacions i les coaccions, té com a resultat un dany o un patiment físic, sexual o psicològic, tant si es produeix en l'àmbit públic com en el privat”. Es pot donar en diferents àmbits:

    • La parella. És la violència perpetrada contra una dona per un home, que n’és o ha estat el cònjuge, o hi ha tingut relacions similars d’afectivitat.
    • Familiar. És la violència exercida contra una dona perpetrada per membres de la mateixa família.
    • Laboral. És la violència que es pot produir en el centre de treball i durant la jornada laboral o fora d’aquest entorn si té relació amb la feina, i que pot adoptar dues tipologies: l’assetjament per raó de sexe i l‘assetjament sexual.
    • Social o comunitari. Comprèn les agressions sexuals, el tràfic i explotació sexual de dones i nenes, la mutilació genital femenina o risc de patir-la, els matrimonis forçats, la violència derivada de conflictes armats i la violència contra els drets sexuals i reproductius.
  • Vídeo
    Nivell: Secundària

    Aquest curt explica la història entre un noi i una noia. Al principi tot sembla idílic, però poc a poc, primer amb petits detalls i més endavant amb actes de violència explícita, es mostra clarament una relació d'abús. 

    Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les violències masclistes i treballar habililitats per a la vida com autoestima, gestió d'emocions i sentiments, pensament crític i empatia, entre d'altres. 

    Preguntes pel debat:

    • Què en penseu d'aquesta relació?
    • Penseu que és una història d'amor? Per què sí o perquè no?
    • El noi sempre es comporta igual amb ella? Com canvia al llarg de la història?
    • Què penseu que representa la imatge on ella és a dins del cotxe i es comença a omplir d'aigua?
    • Quins sentiments penseu que té ella? I ell?
    • Si fóssiu les amigues o els amics d'ella, què li diríeu? 
  • Vídeo
    Nivell: Secundària

    Aquest vídeo mostra les vivències de quatre dones, que expliquen que van ser víctimes de violència masclista a diferents entorns laborals. L'assetjament laboral és una realitat que pateixen moltes dones encara avui en dia. Els passa a dones de totes les classes socials, tot i que en especial aquelles sotmeses a situacions més vulnerades. Es tracta d'un tipus de violència que té la finalitat de treure a la persona que ho pateix tot el poder i fins i tot fer-la dubtar sobre les seves capacitats.

    Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre aquestes situacions i treballar les habilitats de pensament crític, empatia i gestió de les emocions i els sentiments en el marc de la prevenció de la violència de gènere. 

    Possibles preguntes pel debat:

    • Què us sembla el que expliquen aquestes dones? Penseu que això passa sovint o és una anècdota? Coneixeu algú que li hagi passat una cosa semblant?
    • Què penseu que tenien en comú els homes que les van assetjar? Penseu que se n'adonaven que estaven exercint violència? Penseu que ho feien quan hi havia altra gent davant? Per què?
    • Penseu que en general les dones tenen les mateixes pors que els homes? Per què creieu que passa això? Podeu identificar les vostres pors? Ho voleu compartir?
    • Les noies sovint han estat educades per evitar els conflictes més que els nois. Penseu que això és sempre així? Us ha passat alguna vegada que per evitar un conflicte heu fet alguna cosa que no volíeu o no us venia de gust? Voleu compartir-ho?
    • Us heu plantejat alguna vegada quins són els vostres privilegis? Quines persones tenen poder sobre vosaltres, i al revés, per quines persones el poder el teniu vosaltres? 
    • Us han fet callar en algun lloc? La persona que us ha fet callar tenia el poder? Com us heu sentit? És important ser conscient del poder que tenim i com impacta en les altres persones?
    • Sovint hi ha faltes de respecte entre les persones, i el grup fa de “cor” i no fa res per tallar-les. Què en penseu? Hem de fer alguna cosa si no ens afecta directament? Per què sí o per què no? 
  • Vídeo
    Nivell: Secundària

    Aquest curtmetratge mostra el camí que fa una noia jove tornant sola a casa de nit. Ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes. 

    Ens permet treballar l'empatia, el pensament crític i la gestió de les tensions i l'estrès. 

    Preguntes pel debat:

    Penseu que la protagonista se sent afalagada davant el que li diu el noi? Per què? Què creieu que pensa el noi? 

    Penseu que aquesta situació es podria donar a la realitat? És habitual? Per què penseu que passa?

    Us ha passat alguna vegada (a les noies)? I als nois?

    Com us sentiu les noies davant això? I els nois? 

  • Vídeo
    Nivell: Secundària

    El vídeo explica el consentiment sexual de forma clara i creativa a través de la metafora d'una tassa de te. 

    Ens pot servir per introduir l'eix de sexualitat-afectivitat i parlar dels drets sexuals. De la mateixa manera ens permet treballar habilitats com el pensament crític, la negociació i el rebuig, la gestió de les emocions i els sentiments i l'empatia.

    Preguntes pel debat:

    Què en penseu d’aquest vídeo?

    Podeu posar exemples amb el tema de la sexualitat?

    Què penseu del canvi d’opinió? Què pot generar entre les dues persones?

    Com es deu sentir un? I l’altre?

    Us heu trobat alguna situació semblant?

  • Vídeo
    Nivell: Primària (cicle superior) i secundària

    El projecte Canvia el conte va fer aquest vídeo, amb motiu del dia de la dona, per denunciar la normalització de la violència masclista en els contes infantils.

    Ens pot ajudar a reflexionar sobre els estereotips de gènere i els discursos que reforcen la normalització de la violència envers les dones.

  • Vídeo
    Nivell: Secundària (a partir de 3r d'ESO)

    En el vídeo es relata la història d’una noia que surt de festa, beu molt i acaba patint una agressió sexual. Hi ha una segona versió, en la qual persones que estan al seu voltant eviten l’agressió fent una petita acció. El missatge clau és que una petita acció de les persones de l’entorn pot evitar una violació. A més, mostra un cas allunyat de l’imaginari de la majoria de persones sobre una agressió sexual típica, que pretén posar èmfasi sobre el paper dels observadors i com el suport dels uns cap als altres pot evitar situacions tràgiques.    

    A Catalunya es calcula que aproximadament el 80% de les agressions sexuals les efectuen persones conegudes de la víctima. 

    PREGUNTES GUIA PER AL DEBAT

    Es tracta d’un vídeo impactant, de manera que serveix de punt de partida d’un debat amb els i les estudiants respecte de la situació. Què penseu de la situació? Què creieu que pensa l’agressor? Si vosaltres fóssiu els amics, com hauríeu actuat? I si fóssiu el cambrer o la persona estranya? Si fóssiu la persona agredida ho denunciaríeu? Ho explicaríeu a algú? A qui demanaríeu ajuda?

    Si el debat obert resulta complicat, es poden organitzar en grups de quatre per debatre entre ells. Posteriorment un portaveu pot exposar les conclusions. Aquesta metodologia també permet comparar les reflexions dels diferents grups.

    Podeu trobar més recursos educatius en anglès al web Who are you