Document amb el recull de la formació impartida sobre l'itinerari «És el meu cos», de prevenció de l'abús sexual infantil: definicions, dades, senyals d'alerta, actuació en cas d'una revelació, recursos d'ajuda, etc.
El vídeo mostra la conversa entre un superheroi de videojocs, un príncep blau i un pirata. La seva creadora és la Cristina Vila Peñuelas i el projecte es diu Canvia el conte. Posa de relleu com des de molt petits els nens reben missatges sobre com adquirir el poder i exercir-lo, a través dels relats que dibuixen una idea dels homes com a persones violentes. Així doncs, és fonamental promoure el pensament crític envers aquestes masculinitats i difondre models que permetin avançar cap a una cultura més igualitària i respectuosa.
Preguntes per promoure el diàleg:
S'assemblen els tres personatges? En què?
Què pensen els tres personatges de les dones?
Sabeu que és el masclisme? Penseu que és una cosa del passat?
Quan el príncep diu que li agrada donar petons a les princeses dormides, en què us fa pensar? Sabeu que és el consentiment? *
Se us acut algun altre conte infantil que parli de violències masclistes? Penseu que això influex als nens? I a les nenes?
Les converses dels personatges us recorden a les d'algun conegut? Per què penseu que ho fan?
Podeu pensar en algun noi o home que representi un altre tipus de masculinitat (respectuosa i empàtica)?
Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. També podeu optar per aturar el vído allà on us interessi posar el focus:
En el minut 1:00 - Després de la presentació dels tres personatges. Penseu que es podrien haver presentat de manera diferent? Podien haver resaltat altres qualitats d'ells mateixos? Quines? La presentació hagués sigut igual si els personatges fossin una princesa, una superheroina i una bruixa? Com haguessin estat les presentacions? Podem proposar als infants que es posin en grups de 4 o 5 persones, se'ls reparteix un personatge a cada un/a aleatòriament, i que pensin una presentació diferent per cada un d'ells.
En el minut 1:44 – Un dels personatges expressa que la seva relació amb les dones és un Win-Win**. Sabeu que vol dir? Creieu que realment significa això?
En el minut 2:42 – Podríeu identificar alguna persona coneguda que actua així? Us sonen molt llunyans els discursos d'aquests personatges? Heu escoltat alguna vegada, quelcom similar?
En el minut 2:56 – Creus que la paraula "Mariquita" és un insult? Perquè? Per poder aprofundir en aquest tema us proposem els recursosPapallones i In a heartbeat.
En el minut 3:18 – Els personatges pregunten als espectadors si anirien a la festa. Creus que és realment una festa? En les festes, com amb les bromes, totes les persones que hi van o participen, s'ho haurien de poder passar bé. Creus que una persona que està adormida i li fan petons o la toquen sense donar el permís s'ho passa bé? Per aprofundir en aquest tema us proposem la sessió M'agrada no m'agrada de l'Itinerari És el meu cos de prevenció d'abusos sexuals infantils.
En el minut 4:32 - Per vosaltres com seria un personatge masculí que us agradí? Com hauria de ser? Si no existeix, el pots crear. Com seria? Podem convidar a l'alumnat a crear un personatge, en dibuix acompanyat d'una descripció de com seria el seu personatge: quins valors tindria? Quines habilitats? També es pot crear conjuntament, tota la classe, o bé en petits grups.
En el minut 5:09 - Creus que els contes clàssics i els seus personatges acaben influint en les nostres creences de com han de ser les dones i els homes de grans? Serieu capaços de crear contes diferents? Amb altres personatges i altres històries? Es pot proposar a l'alumnat que elabori un conte a partir d'aquesta idea (per exemple per Sant Jordi).
** Win-win es una expressió que prové del món dels negocis. Es basa en buscar solucions on totes les parts implicades obtinguin beneficis, és a dir on tothom hi guanyi alguna cosa.
En aquest vídeo trobareu una cançó que ens pot ajudar a explicar als infants que hi ha secrets que no s'han de guardar. Ens permet treballar la prevenció dels abusos sexuals infantils.
Aquest vídeo mostra com de vegades hi ha secrets que no és convenient guardar. Pot servir per ajudar els infants a protegir-se envers a un possible abús o violència sexual, ja que segons xifres del Consell d'Europa, un de cada cinc infants és víctima de violència sexual, inclosos els abusos sexuals.
Segons xifres del Consell d'Europa, un de cada cinc infants és víctima de violència sexual, inclosos els abusos sexuals. En aquest vídeo apareix "La Regla d'en Kiko", que permet explicar de forma senzilla als infants com evitar el contacte físic inadequat, saber reaccionar en cas necessari i demanar ajuda.
Aquesta dinàmica ens permet treballar els abusos sexuals amb infants a través de les habilitats de comunicació interpersonal, autoestima i control intern i gestió de les emocions i sentiments.
En aquest enllaç trobareu el protocol de prevenció i actuació en cas de sospita o certesa d’abusos sexuals de Fundació Catalan de l'Esplai i un recull de recursos pedagògics per abordar aquesta temàtica.
En aquest vídeo trobareu una nova versió del conte clàssic "La caputxeta vermella”. La seva creadora és la Cristina Vila Peñuelas i el projecte es diu Canvia el conte. Tal com afirma l'autora, la cultura patriarcal i el masclisme no són un fet natural i espontani, sinó que es transmeten de forma clara en les històries que expliquem als nostres infants. Així doncs, aquest recurs té l'objectiu de promoure el pensament crític de l'alumnat, trencar alguns estereotips de gènere i promoure relacions saludables, igualitàries i respectuoses.
Preguntes per promoure el diàleg:
Escolliu les preguntes en funció de l'edat del vostre alumnat. Podeu visualitzar el vídeo i aturar-lo per generar debat, segons us interessi, en algun d’aquests punts:
En el minut 1:37 - Què li respondríeu vosaltres al llop? Perquè? Què creus que farà l’infant del vídeo?
En el minut 2:04 - Perquè marxa la caputxeta del conte? Què li passa? Perquè porta una caputxa vermella?
En el minut 2:20 - Com creus que és sent la caputxeta? Què vol dir “No és No”? T’ha passat alguna vegada que has dit no i no t’has sentit respectat/da? Com t’has sentit? Què pot fer el llop perquè la caputxeta torni? Podria fer alguna cosa diferent?
En el minut 2:32 - Creus que hi ha coses que podem fer segons la nostra identitat de gènere*? A tu t’han dit alguna vegada això no ho pots fer per la teva identitat de gènere*? Com t’has sentit? Podem posar algun exemple: “No pots jugar a futbol perquè ets una nena!, “El color rosa és de nenes!”, “Només les nenes poden portar vestits!”
En el minut 3:00 - Qui té la culpa de que el llop es mengi a la Caputxeta? Perquè? I si pensem en els exemples d’abans?
En el minut 3:40 - Com es podria canviar el conte? Pluja d’idees i recull de propostes.
Un cop acabat el visionat del vídeo:
Què hi veieu en aquesta història? Podem parlar de violència?
Esteu d’acord amb el que han dit al vídeo? És el mateix que penseu vosaltres? Tothom pensa això?
Finalment, podem suggerir a l'alumnat que es posin en grups de tres-cinc persones i proposin un final diferent pel conte de la Caputxeta i el representin per la resta de la classe.
En aquest document trobareu un recull de cromos, un conte i diversos enllaços amb informació per treballar la prevenció dels abusos sexuals a primària.
No hi ha més recursos
abusos sexualsacceptacióactivitat i descansaddiccionsadvocació i compromís socialafectivitat-sexualitatafrontar els desafiamentsagressions sexualsalimentacióantiracismeassertivitatassetjamentautoconeixementbenestar animalciberassetjamentcohesió de grupcomunicació interpersonalconsum d'alcoholconvivènciacooperació i treball en equipcreativitatdiversitatdiversitat funcionaldol i pèrduesdroguesempatiaesforçesquitxa emocions amb la bledaestereotipsetiquetesgelosiagenerositatgestió de l'estrèsgestió de les emocionsgènerehabilitats per a la vidahigieneinvestiguem habilitats i ods amb el detectiu hopperles parts del meu cosles parts del meu cos - p3lgbtilideratgemasculinitatsmites sexualitatmotivaciómutilació genital femeninanegociació i refúsoci nocturnodsorientació sexualparticipaciópensament críticpersonatge sergiplanificacióprejudicispresa de decisions i resolució de problemespressió de gruprespecte per un mateixrobatorissalut mentalsalutogènesiseguretatsentit de coherènciasolidaritatsuperar la tensiótabacteatrevalorsviolència masclistaÚs de pantallesÚs dels medicaments