- Primària
- Abusos sexuals
Document amb el recull de la formació impartida sobre l'itinerari «És el meu cos», de prevenció de l'abús sexual infantil: definicions, dades, senyals d'alerta, actuació en cas d'una revelació, recursos d'ajuda, etc.
Document amb el recull de la formació impartida sobre l'itinerari «És el meu cos», de prevenció de l'abús sexual infantil: definicions, dades, senyals d'alerta, actuació en cas d'una revelació, recursos d'ajuda, etc.
El vídeo mostra la conversa entre un superheroi de videojocs, un príncep blau i un pirata. Posa de relleu com des de molt petits els nens reben missatges sobre com adquirir el poder i exercir-lo, a través dels relats que dibuixen una idea dels homes com a persones violentes. Així doncs, és fonamental promoure el pensament crític envers aquestes masculinitats i difondre nous models que permetin avançar cap a una cultura més igualitària i respectuosa.
PREGUNTES PEL DEBAT
* Podeu ampliar el tema a través del recurs La tassa de té.
.
El vídeo ens mostra la història de la Carla. Una noia adolescent que relata una relació abusiva que es va iniciar quan ella tenia només 12 anys. Explica que al principi no ho va saber detectar, ja que es pensava que la violència masclista era quelcom que només patien les dones adultes. Finalment ho va explicar a una persona de confiança i, amb el suport de la seva família, van denunciar-ho. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre la violència masclista entre persones adolescents i ajudar a detectar els primers indicis d'una relació de parella abusiva.
PREGUNTES PEL DEBAT
Abans del visionat
Després del visionat
Us podeu descarregar el cartell amb el telèfon 900 900 120 d'atenció a les víctimes de violència masclista. Us suggerim que el pengeu en algun espai visible del centre.
*La Llei 5/2008, de 24 d'abril, defineix la violència masclista com "la violació dels drets humans a través de la violència que s'exerceix contra les dones com a manifestació de la discriminació i de la situació de desigualtat en el marc d'un sistema de relacions de poder dels homes sobre les dones i que, produïda per mitjans físics, econòmics o psicològics, incloses les amenaces, les intimidacions i les coaccions, té com a resultat un dany o un patiment físic, sexual o psicològic, tant si es produeix en l'àmbit públic com en el privat”. Es pot donar en diferents àmbits:
Aquest curt explica la història entre un noi i una noia. Al principi tot sembla idílic, però poc a poc, primer amb petits detalls i més endavant amb actes de violència explícita, es mostra clarament una relació d'abús.
Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre les violències masclistes i treballar habililitats per a la vida com autoestima, gestió d'emocions i sentiments, pensament crític i empatia, entre d'altres.
Preguntes pel debat:
Aquesta guia descriu les pautes més importants a tenir en compte a l'hora de detectar violència sexual envers els infants. Està adreçada a tots els i les profesionals que treballen amb infants i adolescents.
Per tal d'indagar en els detalls d'una violència sexual infantil, cal ser un/a professional expert/a. Tanmateix, totes les persones que treballen amb infants i adolescents poden posar el seu granet de sorra a través de l'escolta activa i el suport i, si escau, derivant el cas. Tal com afirmen els autors: Tot infant sense informació i sense consell especialitzat és una víctima més accessible per als agressors. Dels missatges més valuosos que pots donar a un infant és que els secrets sempre es poden explicar i que s’ha de sentir lliure per parlar del que vulgui: ningú no li pot demanar que no expliqui una situació.
Aquest vídeo mostra les vivències de quatre dones, que expliquen que van ser víctimes de violència masclista a diferents entorns laborals. L'assetjament laboral és una realitat que pateixen moltes dones encara avui en dia. Els passa a dones de totes les classes socials, tot i que en especial aquelles sotmeses a situacions més vulnerades. Es tracta d'un tipus de violència que té la finalitat de treure a la persona que ho pateix tot el poder i fins i tot fer-la dubtar sobre les seves capacitats.
Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre aquestes situacions i treballar les habilitats de pensament crític, empatia i gestió de les emocions i els sentiments en el marc de la prevenció de la violència de gènere.
Possibles preguntes pel debat:
En aquest vídeo trobareu una cançó que ens pot ajudar a explicar als infants que hi ha secrets que no s'han de guardar. Ens permet treballar la prevenció dels abusos sexuals infantils.
Aquest vídeo mostra com de vegades hi ha secrets que no és convenient guardar. Pot servir per ajudar els infants a protegir-se envers a un possible abús o violència sexual, ja que segons xifres del Consell d'Europa, un de cada cinc infants és víctima de violència sexual, inclosos els abusos sexuals.
Segons xifres del Consell d'Europa, un de cada cinc infants és víctima de violència sexual, inclosos els abusos sexuals. En aquest vídeo apareix "La Regla d'en Kiko", que permet explicar de forma senzilla als infants com evitar el contacte físic inadequat, saber reaccionar en cas necessari i demanar ajuda.
També podeu consultar el conte Kiko y la mano
Aquest curtmetratge mostra el camí que fa una noia jove tornant sola a casa de nit. Ens pot ajudar a reflexionar sobre el risc de les "floretes", la por que poden sentir les dones quan caminen pel carrer i quins sentiments desperta això en els homes.
Ens permet treballar l'empatia, el pensament crític i la gestió de les tensions i l'estrès.
Preguntes pel debat:
Penseu que la protagonista se sent afalagada davant el que li diu el noi? Per què? Què creieu que pensa el noi?
Penseu que aquesta situació es podria donar a la realitat? És habitual? Per què penseu que passa?
Us ha passat alguna vegada (a les noies)? I als nois?
Com us sentiu les noies davant això? I els nois?