El Xavier surt a la TV i guanya fama entre familiars, amistats i veïnat. Com a resultat, el director del nou canal li demana a ell i a la seva colla que s'ocupin de la producció de l'espai infantil. Aprenen trucs per alterar l'aparença de les persones i dels objectes, descobreixen com es produeixen els efectes especials que li donen aquest «toc màgic» a la TV i aprenen a revisar quin tipus de justícia imparteixen uns certs superherois.
«Sergi@elseuamic.com» és el títol de la història on, amb humor i claredat, s'aprecien alguns dels riscos que corren els infants si no utilitzen de forma adequada l'ordinador. Al Sergi se li nota de seguida, a causa del seu llenguatge estrany i massa tècnic, el progressiu i alarmant augment de pes i l'estat dels ulls.
La Iolanda rep un mòbil com a regal d'aniversari. Als seus pares els resulta molt pràctic per quedar amb ella i passar-la a buscar, sobretot perquè la Iolanda és cega. Un amic japonès li ha explicat com funciona. El seu germà, amb qui ha decidit compartir aquest regal, envia i rep missatges de text sense control, fins que s’acaba tots els minuts assignats al seu pla. Angoixat, recorre a antics mitjans de comunicació.
L’Hèctor no sap gairebé res sobre els videojocs. Ha sentit dir a algunes persones adultes que no són bons per als infants de la seva edat. Un dia, la seva amiga Marta l’anima a conèixer el seu videojoc favorit. En aquella ocasió, no tan sols aprèn moltes coses sobre els gats, sinó que a més passa una estona divertida. Tant ell com els seus pares descobreixen que no tots els gats són marrons, ni tots els videojocs desaconsellables.
Edat: Primària (Cicle superior) i Secundària (1r i 2n ESO)
El vídeo mostra la història d'una nena de 10 anys que comparteix fotografies i informació persones a les xarxes socials. Ens adverteix del perill que pot suposar aquesta conducta. Ens pot ajudar a reflexionar sobre els riscos de les xarxes socials, el ciberassetjament i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres.
Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)
Aquest curt mostra amb sentit de l'humor la dificultat de relacionar-se amb les persones quan estàs pendent del mòbil...
Ens permet treballar el bon ús de les teconologies i les relacions interpersonals.
El Phubbing és la paraula que defineix l’addicció als telèfons intel·ligents i el fet d'ignorar al que tenim davant per estar pendent del mòbil. Aquesta paraula sorgeix de la combinació dels termes anglesos phone (telèfon) i snubbing (ignorar). Podria definir-se com l'acció de desatendre a les persones que ens envolten i al nostre propi entorn per estar utilitzant el mòbil.
Possibles preguntes de debat:
Quan li demana la sal, que li dona el noi? Per què penseu que s'equivoca?
Per què penseu que el pare comença a teclejar amb la màquina d'escriure? N'heu vist alguna vegada alguna a casa vostra? El fill li pregunta al pare què està fent i ell li contesta que potser està una mica distret, penseu que és comparable al que ell feia amb el mòbil? Per què sí o per què no?
Finalment els nois guarden el mòbil, penseu que el sentit de l'humor és una bona manera de comunicar-se i arribar a un acord?
Us ha passat alguna cosa semblant alguna vegada? Ho voleu compartir?
Sabeu que és el Phubbing? Ho heu experimentat alguna vegada?
Penseu que afavoreix la comunicació familiar sopar amb el mòbil a taula? Heu deixat de fer alguna cosa interessant a causa de les pantalles?
Edat: Primària (cicle superior) i Secundària (primer cicle)
Aquest vídeo mostra el dia a dia d'un noi adolescent i la diferència entre viure amb el mòbil o per el mòbil.
Ens permet treballar l'ús responsable de les pantalles i promoure el pensament crític i la presa de decisions.
El Phubbing és la paraula que defineix l’addicció als telèfons intel·ligents i el fet d'ignorar al que tenim davant per estar pendent del mòbil. Aquesta paraula sorgeix de la combinació dels termes anglesos phone (telèfon) i snubbing (ignorar). Podria definir-se com l'acció de desatendre a les persones que ens envolten i al nostre propi entorn per estar utilitzant el mòbil.
Possibles preguntes pel debat:
Vius amb el mòbil o per el mòbil?
Creieu que està equilibrat el temps que dediqueu a les pantalles respecte al temps d’estudi, extraescolars, esport, col·laboració en les tasques domèstiques, trobades amb amics i amigues presencials ... ?
Creieu que l’exposició i l’ús de pantalles us afecta a la salut d’alguna manera? Vista? Postura? Mal d’esquena? Oïda? Cervell?...
Heu vist a vegades continguts que no us han semblat apropiats? Us heu sentit saturats d’informació?
Quantes coses pots arribar a fer alhora mentre ets amb una pantalla? Ets un/una multitasques? Sabries dir alguna cosa que fas de manera única i amb consciència (ex: dutxar-te, menjar, llegir, jugar a bàsquet...)? Saps estar quiet o quieta i sense fer res a banda de quan dorms?
Aprofitant que el 6 de febrer és el dia d'Internacional d'Internet segura, Unicef va llançar aquesta campanya per tal d'alertar sobre els perills i les repercussions que pot tenir la informació que difonem a través de les xarxes socials.
Aquest vídeo ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre els usos que fan de les seves xarxes socials i de la importància de protegir alguns aspectes de la vida privada.