Recursos

  • Fitxer
    Edat: Primària

    Aquesta faula mostra com, de vegades, la nostra ajuda pot empitjorar la situació. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre l'empatia, el respecte a la diversitat i promoure l'escolta activa. 

    Possibles preguntes de debat:

    • Per què el mico va pensar que el peix s'estava ofegant? 
    • ​El mico volia ajudar el peix? Ho aconsegueix? Per què penseu que passa?
    • De vegades no n'hi ha prou amb la bona intenció. Què podria haver fer el mico? Penseu que tothom té les mateixes necessitats? 
    • Sabeu que és l'empatia? 
    • Us ha passat alguna vegada que heu volgut ajudar algú i heu empitjorat la situació? I a l'inrevés, algú us ha volgut ajudar quan no us calia? Com us heu sentit? 

  • Fitxer
    Edat: Primària i Secundària

    En aquest document trobareu un glossari bàsic sobre diversitat sexual i de gènere.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El Xavier surt a la TV i guanya fama entre familiars, amistats i veïnat. Com a resultat, el director del nou canal li demana a ell i a la seva colla que s'ocupin de la producció de l'espai infantil. Aprenen trucs per alterar l'aparença de les persones i dels objectes, descobreixen com es produeixen els efectes especials que li donen aquest «toc màgic» a la TV i aprenen a revisar quin tipus de justícia imparteixen uns certs superherois.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    L’Hèctor i la Iolanda van al museu a gaudir de l'exposició d’un artista que convida a presenciar la sortida del sol. Quan arriben, observen que l'efecte de realitat és tan gran que els visitants s’han estirat a terra com si realment els pogués escalfar. Decideixen fer el mateix, però abans es cuiden la pell aplicant-se protector solar. A més, saben que també han de protegir-se d'algunes llums artificials.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    La professora pren mesures per sortir de dubtes. Sospita que les motxilles de l’alumnat tenen problemes d'obesitat, i això els pot provocar malalties a l’esquena. Després de comprovar-ho, demana que pensin en alternatives per solucionar-ho. El Sergi proposa «la dieta del ratolí», que consisteix a preparar més visites a la biblioteca (com a ratolí de biblioteca) i més treballs de camp, amb l’objectiu de disminuir l'ús dels llibres de text.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    «Sergi@elseuamic.com» és el títol de la història on, amb humor i claredat, s'aprecien alguns dels riscos que corren els infants si no utilitzen de forma adequada l'ordinador. Al Sergi se li nota de seguida, a causa del seu llenguatge estrany i massa tècnic, el progressiu i alarmant augment de pes i l'estat dels ulls.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    La Iolanda rep un mòbil com a regal d'aniversari. Als seus pares els resulta molt pràctic per quedar amb ella i passar-la a buscar, sobretot perquè la Iolanda és cega. Un amic japonès li ha explicat com funciona. El seu germà, amb qui ha decidit compartir aquest regal, envia i rep missatges de text sense control, fins que s’acaba tots els minuts assignats al seu pla. Angoixat, recorre a antics mitjans de comunicació.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    L’Hèctor no sap gairebé res sobre els videojocs. Ha sentit dir a algunes persones adultes que no són bons per als infants de la seva edat. Un dia, la seva amiga Marta l’anima a conèixer el seu videojoc favorit. En aquella ocasió, no tan sols aprèn moltes coses sobre els gats, sinó que a més passa una estona divertida. Tant ell com els seus pares descobreixen que no tots els gats són marrons, ni tots els videojocs desaconsellables.

  • Vídeo
    Edat: Primària

    El Xavier, entusiasta del bàsquet, decideix iniciar la construcció d'un tauler electrònic per a la pista que utilitza el seu equip. Els pares veuen com pica fustes, dona martellades i treballa amb molt d'entusiasme, però no saben exactament què es porta entre mans. En alguns moments, el Xavier sent que necessita la seva ajuda i els la sol·licita. Això els porta a formar un bon equip de treball i a enfortir els llaços familiars.

  • Vídeo
    Edat: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo mostra de forma clara i senzilla els possibles efectes negatius del consum de drogues. Ens permet reflexionar amb l'alumnat sobre les característiques, els riscos i les conseqüències d'aquestes substàncies i treballar les habilitats de pensament crític i presa de decisions, entre d'altres. També ens pot servir per introduir conceptes com la dependència o la tolerància

    CAL TENIR EN COMPTE QUE:

    1. A mesura els consums es van fent més freqüents es produeixen conseqüències sobre les que cal reflexionar: dificultats amb les relacions a casa (discussions i preocupació per part de la família), situacions desagradables amb les amistats i la festa (perdre i/o trencar mòbil, diners...), ser un/a "pesat/da" per la resta de la colla; haver de deixar la festa per acompanyar algú a casa; deixar-se gent o que et deixin penjat/da sense que la colla se'n adoni; haver de trucar 061... 
    2. Hi ha situacions que et poden afectar i condicionar la vida durant els consums i abans de desenvolupar una addicció: accidents de trànsit; cops de calor; comes etílics; baralles; relacions sexuals sense protecció; abús sexual...

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    Possibles preguntes de debat:

    • Penseu que s'ho passa bé el protagonista de la història? Canvia alguna cosa a mesura que avança la història? Quina? Per què penseu que passa?
    • Què és una droga? Quins efectes provoca? Per què penseu que hi ha gent que pren drogues?
    • Després de cada "vol" hi ha una caiguda que inicialment és suau i que cada vegada és "més forçosa". Quines creieu que són les conseqüències dels primers consums? I a mesura que es fan més freqüents?  Són les mateixes en funció de la substància?
    • Quines situacions greus poden aparèixer en qualsevol consum? Quan de temps penseu que passa des dels primers aterratges més "lleus" fins els més greus?
    • Penseu que l'alcohol i el tabac són drogues? Per quuè?
    • Què és la dependència a una droga? I la tolerància?
    • Com ajudaríeu a algú que us expliqués que és addicte/a a una droga? 

    Definicions (Font Optimot):

    Droga: Substància, terapèutica o no, que en ser introduïda en un organisme és capaç d'actuar sobre el sistema nerviós central i provocar-li una alteració física o psíquica, l'experimentació de noves sensacions o la modificació de l'estat d'ànim, de manera que predisposa al seu ús reiterat.

    Dependència: Necessitat de consumir de manera continuada que sent una persona addicta a una droga.

    Tolerància: Disminució de l'efecte de la dosi constant d'una droga com a conseqüència de l'administració repetida o de l'habituació a l'ús continuat o creixent. És a dir que cada vegada necessitarà una dosi més alta per obtenir el mateix efecte.