Recursos

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Afrontar els desafiaments
    • Assetjament
    • Cohesió de grup
    • Col·laboració i treball en equip
    • Convivència
    • Diversitat funcional
    Nivell: Primària (cicle mitjà i superior)

    Aquest vídeo en animació mostra la història de l'Ian, un nen de 9 anys amb paràlisi cerebral, a qui aquesta malaltia li afecta la mobilitat i el llenguatge.Com tothom, l'Ian vol tenir amics, però a discriminació, la intimidació i la indiferència no li posran les coses fàcils. 

    Ens pot ajudar a empatitzar amb les dificultats d'algunes persones i a prevenir l'assetjament entre iguals. 

    PREGUNTES PEL DEBAT:

    • Què us ha cridat més l'atenció del vídeo?
    • Sabeu que és la paràlisi cerebral? Com penseu que es poden sentir els nens i nenes que la pateixen? Com creieu que volen que els tractin les altres persones? 
    • Què penseu que vol dir quan l'Ian es desintegra en quadrets que el vent s'emporta? Quan passa això? I quan deixa de passar?
    • Quines emocions penseu que sent l'Ian al llarg de la història? I els seus companys i companyes? Podem fer un llistat en forma de pluja d'idees i veure com actua cadscú en fucnió d'aquestes emocions. 
  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Comunicació interpersonal
    • Dol i pèrdues
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    Nivell: Primària

    Aquest curtmetratge mostra la relació d'un noi i el seu pare, durant diferents etapes de la seva vida, a través de la metàfora de fer una maleta. En aquest enllaç trobareu la una guia didàctica amb propostes de treball a l'aula del programa Filosofia 3/18 del grup IREF

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Afrontar els desafiaments
    • Dol i pèrdues
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    Nivell: Primària

    Aquest curt mostra la història d'una dona, que a travé d'un disc de vinil, recorre les diferents etapes de la seva vida. Ens pot ajudar a reflexionar amb l'alumnat sobre la vida i la mort. En aquest enllaç trobareu la una guia didàctica amb propostes de treballa a l'aula del programa Filosofia 3/18 del grup IREF

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Infantil
    • Dol i pèrdues
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    Nivell: Educació Infantil i Primària

    Aquest curtmetratge explica la història d'una nena que viu a la casa del seu avi, i aquest un bon dia es posa malalt. Un dia l'avi li dona una flor a la seva neta perquè la planti prop d'un arbre. Quan la nena torna a casa, se'l troba mort. Ens pot ajudar a parlar sobre la mort i el dol a la primera infància.

    En aquest enllaç trobareu la una guia didàctica amb propostes de treballa a l'aula del programa Filosofia 3/18 del grup IREF

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Autoestima i control intern
    • Estereotips
    • Gènere
    • Pensament crític
    • Ús de pantalles
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària

    Aquest vídeo correspon a una campanya publicitària d'un producte de cosmètica femenina. Ens mostra com una noia retoca la seva imatge a una publicació digital per tal d'encaixar en un ideal de bellesa inasumible.  Es tracta d'un exemple dels efectes de la violència estètica que produeix i perpetua els estereotips i les discriminacions de gènere, racials i capacitistes. Segons dades del Departament d'Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, tot i que també s’observa un impacte creixent en les persones que no tenen cossos normatius i també en els homes, especialment, en els nens i els adolescents, la pressió estètica està fortament feminitzada.

    POSSIBLES PREGUNTES DE DEBAT

    • Per què creieu que la nena fa servir els filtres a la seva fotografia? I vosaltres en feu servir? Per a què? 
    • Quins són els ideals de bellesa que coneixem? Han estat sempre els mateixos al llarg de la història o ho són en totes les cultures? En coneixeu d’altres?
    • I als nois, com els afecten els ideals de bellesa? Creieu que hi ha diferències entre nois i noies? Quines? 
    • Sabeu que és la pressió estètica? A qui creieu que afecta més, als nois o a les noies? Per què?
    • Com creieu que afecten a les persones en general aquestes imatges “ideals” de nois i noies?
    • Què en penseu de la frase «t'has d'estimar a tu mateix/a»? A tothom li resulta igual de fàcil tenir una bona autoestima? *  

    *Responsabilitzem les noies de tenir una autoestima baixa, gairebé com si es tractés d’una tara personal, en un context de violència sistemàtica contra els cossos, estarem responsabilitzant-les individualment d’una violència estructural. L’autoestima no es compra al supermercat, l’autoestima és un bé fràgil que tenim les persones i que es construeix de forma col·lectiva, no pas individual. Si col·lectivament fem discursos positius sobre els cossos, la seva diversitat i riquesa, i el gaudi propi que ens proporcionen, començarem a construir una alternativa a aquesta batalla. Fragment extret de la Guia El soroll del silenci d'Associació Candela

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Infantil
    • Afrontar els desafiaments
    • Autoestima i control intern
    • Dol i pèrdues
    • Generositat
    • Maneig dels sentiments i les emocions
    • Esforç
    Nivell: Infantil i Primària

    Aquest preciós curt mostra la història d'una noia que somnia en ser astronauta i com el seu pare li dona suport fins al final... Ens pot servir per treballar a l'aula els valors de l'esforç i la generositat i les habilitats d'empatia i gestió de les emocions i sentiments entre d'altres. També ens pot ajudar a reflexionar sobre les pèrdues. 

    POSSIBLES PREGUNTES DE DEBAT

    • Quin somni té la protagonista del curt?
    • Penseu que la sort és un factor clau a l'hora d'assolir els nostres objectius o bé amb esforç es pot aconseguir qualsevol cosa? Per què? 
    • Creieu que la protagonista aconsegueix el seu somni a la primera?  Perd la confiança en si mateixa en algun moment? Penseu en alguna cosa que hagueu après des que éreu petits i petites. Com per exemple un esport, llegir o escriure. Ho vau aprendre en un sol dia? Com us ho heu fet per aconseguir-ho?
    • I què passa quan ens equivoquem i tenim la sensació de fracassar?
    • Creieu que el seu pare li dona suport en tot moment? Quins detalls us ho fan pensar? 
    • I vosaltres quins somnis teniu a mig o llarg termini? Què creieu que necessiteu per aconseguir-lo? (Ho podeu compartir en petits grups)
    • Quines emocions sent la protagonista quan mor el seu pare? (Podem fer una pluja d'idees i anotar-les a la pissarra per reflexionar sobre tot el que podem sentir quan es mor un ésser estimat)

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Infantil
    • Cohesió de grup
    • Col·laboració i treball en equip
    • Convivència
    • Empatia
    • Generositat
    Nivell: Infantil i Primària

    Aquest anunci noruec ens mostra que, tot sovint, les solucions són més a prop del que sembla. Tanmateix, no n'hi ha prou en posar-nos al lloc de l'altra persona, sinó també cal actuar en conseqüència. Ens pot ajudar a treballar les habilitats de col·laboració i treball en equip i empatia, entre d'altres. 

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Assetjament
    • Cohesió de grup
    • Col·laboració i treball en equip
    • Convivència
    • Empatia
    • Generositat
    Nivell: Primària

    Aquest curtmetratge mostra la història de la Mariana, una nena que pateix assetjament per part d'una d'un grup de nenes més grans. Tot canvia quan un dia la Mariana decideix seguir a una d'elles fins a casa seva.  Ens pot ajudar a abordar la prevenció de l'assetjament entre iguals i a reflexionar sobre les motivacions que porten a una persona a exercir violència. 

    PREGUNTES PEL DEBAT

    • Quin penseu que és el tema principal d'aquest curtmetratge? Sabeu que és el bullying o assetjament entre iguals? Ho podeu explicar amb les vostres paraules? *
    • Qui penseu que és la víctima en aquest cas? Per què?
    • Penseu que totes les persones tenen les mateixes possibilitats de ser víctimes o hi ha persones que ho pateixen més pel fet de ser d'un determinat origen, pertanyer al col·lectiu LGTBI o tenir una imatge no normativa o un pes corporal per sobre de la mitjana? 
    • I l'assetjadora, per què penseu que ho fa? És responsabilitat seva o de la seva família? Com penseu que són normalment aquestes persones?
    • Quina de les dues protagonistes sembla que té més recursos per afrontar els problemes? 
    • Penseu que podríeu ser víctima d'assetjament? I assetjar a una altra persona? 
    • Si fóssiu testimonis d'un cas similar al del curtmetratge, què faríeu? Penseu que és millor no ficar-se en temes que no ens afecten directament o tot el contrari? 
    • Què ens pot frenar a actuar davant una situació com aquesta? Podria ser la por? A què penseu que té por la persona agredida? I l'agressora? I les que donen suport a l'agressora? I la resta de la classe?
    • Si fos el cas, a qui ho explicaríeu? Com penseu que es podria ajudar com a grup classe o tota l'escola? 

    Es poden suggerir algunes de les preguntes per debatre primer en petits grups i posteriorment obrir-ho a la resta de l'aula. També es pot fer en moviment en format "línia de foc", situant a l'alumnat en línia i demanant-los que es col·loquin en funció si estan molt o poc d'acord amb les anteriors preguntes.  

    * En aquest document del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya trobareu un resum amb les 10 idees bàsiques sobre l'assetjament entre iguals

  • Vídeo
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afrontar els desafiaments
    • Autoestima i control intern
    • Col·laboració i treball en equip
    • Diversitat
    • Diversitat funcional
    • Empatia
    • Estereotips
    • Etiquetes
    • Motivació
    • Prejudicis
    Nivell: Primària (Cicle superior) i Secundària

    Aquest curtmetratge ens mostra les vivències d'un grup de persones que formen part d'un circ molt especial. Ens pot ajudar a reflexionar sobre les etiquetes, els perjudicis i la diversitat i a treballar les habilitats d'autoestima i empatia, entre d'altres.  

    Possibles preguntes pel debat:

    • Hi ha algun personatge que t’hagi impressionat?
    • T’has sentit identificat amb algun personatge?
    • Algun cop has sentit que no encaixes/ves? Per què? Què has fet quan t’has trobat amb aquesta situació? I ara, faries el mateix? Pots mirar-la des d’una altra perspectiva?
    • Què vas sentir (emocions) l’últim cop que algú va creure en tu? I tu, creus en tu mateix/a?
    • Quina potencialitat creus que tens o en quina cosa destaques?
  • Enllaç
    • Vídeos primària
    • Primària
    • Secundària
    • Vídeos secundària
    • Afectivitat-sexualitat
    • Autoestima i control intern
    • Diversitat
    • Gènere
    • Mites sexualitat
    Nivell: Primària (cicle superior) i Secundària

    En aquest vídeo podeu trobar un resum dels canvis físics més importants que es produeixen a l'adolescència, és a dir la pubertat. Hi apareixen imatges explícites dels òrgans genitals des d'una perspectiva binària i sense mencionar les intersexualitats. Per complementar aquesta mirada i tenint en compte que existeixen altres realitats més enllà del model normatiu, podeu consultar aquest vídeo. 

    Abans de veure el vídeo, podeu fer un recull de preguntes de l'alumnat sobre els canvis físics i preguntar-los si creuen que estan passant per la pubertat. Després del visionat, veurem si els queda algun dubte o si algú canviaria la pregunta que ha fet inicialment. Tambe podeu obrir un espai per compartir sensacions a partir d'aquestes preguntes o algunes similars:

    • Com us sentiu després de veure el vídeo? (fer una roda on cada persona digui només una paraula/emoció)
    • Què és el que més us ha cridat l’atenció del què s'exposa? Per què? (es pot anotar a la pissarra els punts que vagin dient del que més el hagi sobtat i després comentar el per què).
    • Com penseu que us poden afectar aquests canvis físics en el dia a dia?
    • Sentiu que us falten eines- suport -informació per gestionar aquests canvis? Si responen que sí, podríeu preguntar-los què necessitarien respecte aquest tema. (Ho poden exposar en el gran grup i o bé, si considereu que hi ha timidesa o falta de confiança al grup, de forma anònima en un paper). 

    Si ha quedat algun dubte sobre aquest tema o teniu algun suggeriment, ens podeu escriure a info@siguestu.cat 

abusos sexuals  activitat i descans  addiccions  advocació i defensa  afectivitat-sexualitat  afrontar els desafiaments  agressions sexuals  alimentació  aprenentatge servei  assertivitat  assetjament  autoestima i control intern  ciberassetjament  cohesió de grup  col·laboració i treball en equip  comunicació interpersonal  consum d'alcohol  convivència  creativitat  diversitat  diversitat funcional  dol i pèrdues  drogues  empatia  esforç  esquitxa emocions amb la bleda  estereotips  etiquetes  gelosia  generositat  gènere  habilitats per a la vida  higiene  història  interculturalitat  investiguem habilitats i ods amb el detectiu hopper  les parts del meu cos  les parts del meu cos - p3  lgbti  lideratge  maneig de la tensió i l'estrès  maneig dels sentiments i les emocions  masculinitats  mites sexualitat  motivació  mutilació genital femenina  negociació i rebuig  oci nocturn  ods  orientació sexual  participació  pensament crític  personatge sergi  planificació  prejudicis  presa de decisions i solució de problemes  respecte per un mateix  robatoris  salut mental  salutogènesi  seguretat  sentit de coherència  solidaritat  superar la tensió  tabac  teatre  valors  violència masclista  Ús de pantalles  Ús dels medicaments