Recursos per a famílies

  • Fitxer
    • Convivència, vincle i autoestima
    • Gestió emocional
    • Comunicació i gestió de conflictes
    Edat:
    • De 3 a 6 anys
    • De 6 a 12 anys

    Aquest és el resum de continguts de les càpsules que s'han realitzat durant octubre i novembre de 2024, sota el títol "Gestió familiar de les “pantalles”: usos, mals usos i riscos", recomanades per a mares, pares i altres referents adults amb i/o pre-adolescents a càrrec (infants a partir de 6 anys fins a 13 anys).

    Quan les pantalles entren a les vides de fills i filles, tot són preguntes:

    És inofensiva la tauleta?
    A quina edat li compro un mòbil?
    Quanta estona és normal que passi amb els e-jocs?
    Hi ha tants riscos com diuen? Per què s'han convertit en una font de conflicte? 

    En aquesta càpsula es van plantejar situacions quotidianes relacionades amb les pantalles, es reflexiona conjuntament sobre pautes educatives i límits, així com sobre propostes concretes. 

    Va anar a càrrec de Mireia Espejo Figuerola: Educadora Social i màster en Estudis de Dones, Gènere i Ciutadania. Especialitzada en el treball educatiu sobre pantalles amb infants, adolescents i famílies. EdPAC. 

  • Fitxer
    • Convivència, vincle i autoestima
    • Gestió emocional
    Edat:
    • Més de 12 anys
    • Adults

    Aquest és el resum de continguts de les càpsules que s'han realitzat durant octubre i novembre de 2024, sota el títol "L'exigència acadèmica i la gestió emocional".

    Sovint l'exigència acadèmica genera malestar en el jovent i des de les famílies ens resulta complex fer un bon acompanyament. 

    En aquesta càpsula es posa en dubte allò que fem normalment davant les situacions que ens desperten malestar.  
    És moment de desconnectar certes respostes automàtiques que poden ser contraproduents per generar l'entorn facilitador que necessitem. 

    La càpsula va anar a càrrec de Pau López: Psicòleg especialitzat en acompanyament i formació en gestió emocional

  • Fitxer
    • Convivència, vincle i autoestima
    • Gestió emocional
    • Comunicació i gestió de conflictes
    Edat:
    • Adults

    Resum de la càpsula telemàtica «L’acompanyament en l’adolescència" que es va realitzar durant el tercer trimestre del curs 23-24, en el marc del «Programa per a famílies» de Dipsalut.

    Perquè no m’explica res?
    Com puc fer que m’escolti?
    Acompanyar una persona adolescent cap a la seva adultesa, en aquesta etapa evolutiva complexa, sovint comporta dificultats en la convivència i en la relació amb les persones adultes. Aquesta càpsula aborda els aspectes principals que preocupen els adults amb adolescents a càrrec, oferint una mirada empàtica i comprensiva cap a l'adolescència, així com eines per acompanyar-la.

    Càpsula recomanada per a persones que conviuen amb adolescents i/o tenen adolescents a càrrec.

  • Fitxer
    • Educació sexual i afectiva
    Edat:
    • Més de 12 anys
    • Adults

    Resum de la càpsula telemàtica «Com ho fem, amb el porno?» amb l'Anna Salvia durant els mesos d'abril, maig i juny de 20204, en el marc del «Programa per a famílies» de Dipsalut.

    Com els afecta veure porno, als infants i adolescents? A quina edat cal parlar-ne i què cal dir? Què pots fer si has descobert que n'han vist? 
    En aquest document trobareu informació per conèixer quin tipus de consum fan els menors d'avui dia de la pornografia així com la visió de la sexualitat que transmet el porno. 
    També hi trobareu algunes pautes per acompanyar aquesta realitat des de la família.

  • Fitxer
    • Gestió emocional
    • Educació sexual i afectiva
    Edat:
    • Adults

    Aquest és el document de suport de la Càpsula "Com prevenim l’abús sexual infantil?"

    Aquesta càpsula va dirigida a les persones que estan més a prop dels infants i adolescents i els ofereix eines per a la prevenció de l’abús sexual. Pares, mares, avis, àvies, tutors legals... són clau per a la detecció d'aquests abusos. 
    Tot i que és una realitat molt desconeguda, 1 de cada 5 infants ha patit, pateix o patirà abusos sexuals; per tant, no podem donar-li l’esquena.

    La càpsula es va dirigir a famílies amb infants de 5 a 16 anys.
    Aquest resum dona les idees claus compartides durant la sessió i alguns enllaços d'interès. 

  • Fitxer
    • Convivència, vincle i autoestima
    • Comunicació i gestió de conflictes
    Edat:
    • Adults

    Aquest és el document de suport de la Càpsula "Prevenció, detecció i actuació davant el bullying", que ofereix una mirada àmplia al bullying, cercant comprendre el fenomen de manera que es converteixi en una oportunitat d'aprenentatge i d'entrenament d'habilitats, posant com a marc el model d'acompanyament al desenvolupament socioemocional. 

    Es revisen conceptes claus així com diferents estratègies que les famílies tenen al seu abast en les diferents fases de prevenció, detecció i actuació.

    Aquest resum dona les idees claus compartides durant la sessió i alguns enllaços d'interès. 

  • Fitxer
    • Convivència, vincle i autoestima
    • Comunicació i gestió de conflictes
    Edat:
    • Adults

    Resum de la càpsula telemàtica «Com va la convivència? La mirada restaurativa a casa» amb la Maria Helena Tolosa, durant els mesos d'octubre i novembre de 2023 en el marc del «Sigues tu en família». 

    Alguna vegada has dubtat de si has faltat el respecte als teus fills o filles o tu has sentit que se’t faltava al respecte?
    Quan gestioneu els conflictes del dia a dia (tasques domèstiques, deures, pantalles, entre germans...,) us queda un mal regust a la boca?
    En aquest document trobareu alguna eina per cultivar relacions més amables i respectuoses que ens permetin gestionar la comunicació i els conflictes de convivència sense sortir-ne escaldats!

  • Vídeo
    • Convivència, vincle i autoestima
    • Gestió emocional
    • Comunicació i gestió de conflictes
    Edat:
    • De 6 a 12 anys
    • Més de 12 anys
    • Adults

    Aprofitant que el 6 de febrer és el dia d'Internacional d'Internet segura, Unicef va llançar aquesta campanya per tal d'alertar sobre els perills i les repercussions que pot tenir la informació que difonem a través de les xarxes socials.

    Aquest vídeo ens pot ajudar a reflexionar els infanst i joves sobre els usos que fan de les seves xarxes socials i de la importància de protegir alguns aspectes de la vida privada.

  • Vídeo
    • Convivència, vincle i autoestima
    • Comunicació i gestió de conflictes
    Edat:
    • Més de 12 anys
    • Adults

    Aquest vídeo mostra el dia a dia d'un noi adolescent i la diferència entre viure amb el mòbil o per el mòbil. Ens permet treballar l'ús responsable de les pantalles i reflexionar sobre com volen els nostres fills i filles utilitzar el mòbil, fomentant el pensament crític i la presa de decisions. 

    El Phubbing és la paraula que defineix l’addicció als telèfons intel·ligents i el fet d'ignorar al que tenim davant per estar pendent del mòbil. Aquesta paraula sorgeix de la combinació dels termes anglesos phone (telèfon) i snubbing (ignorar). Podria definir-se com l'acció de desatendre a les persones que ens envolten i al nostre propi entorn per estar utilitzant el mòbil.

  • Vídeo
    • Convivència, vincle i autoestima
    • Comunicació i gestió de conflictes
    Edat:
    • Més de 12 anys
    • Adults

    El vídeo mostra un experiment social que posa de manifest la facilitat d'emetre judicis i menysprear les persones a través de les xarxes socials. Ens pot ajudar a reflexionar sobre les conseqüències d'aquesta conducta i a pensar-ho dues vegades abans d'enviar un comentari pejoratiu.