Recursos per a famílies

  • Vídeo

    A partir del conte El Volcà, de Míriam Tirado i Joan Turu, podem reflexionar amb família sobre l’enuig i trobar estratègies per calmar-nos. Vídeo de Yolanda Lois. 

  • Vídeo

    A partir del conte Petons, petons podem identificar amb els infants els diferents petons i reflexionar sobre quins volen i quins no. 

  • Vídeo

    Aquest curt explica la història de la Malaika, que és una nena africana, princesa d'una manada d'elefants i que viatja a llom del seu pare l'elefant Komba. Durant el llarg viatge, la Malaika aprendrà coses noves com la importància de la memòria pels elefants i la bellesa dels baobabs, però també s'afrontarà a perills. El moment més dfícil arriba quan en Komba comença a presentir la seva mort. 

    Us pot ajudar a parlar sobre la mort amb els infants, la tristesa per les pèrdues i aclarir els dubtes que puguin sorgir. És important que quedi clar que la mort és irreversible, per tant significa que aquella persona no tornarà mai més a caminar, respirar, menjar... per tal d'eliminar qualsevol idea falsa que puguin tenir els infants. De vegades, com a conseqúència dels eufemismes que fem servir els adults, alguns infants confonen la mort amb estar adormit i això podria provocar pors. Així doncs, acaldria evitar les paraules son, descans o ha marxat per refiri-nos a algú que ha mort. 

  • Bibliografia

    Agnès Brossa és psicòloga de família. Ha treballat fent reeducació a infants amb problemes d’aprenentatge, fent assessorament a famílies i dins l’àmbit de la psicologia clínica infantil i d’adolescents. Actualment es dedica a la psicologia jurídica familiar. És autora dels llibres Em dic Joan i crec que soc dolent (al qual pertany el capítol sobre el dol) i Compartir la vida educa (que s'ha de publicar el gener de 2021).

    A la part final del capítol podreu trobar una sèrie de consells breus sobre el més important a tenir en compte en el procés de dol dels infants. 

  • Vídeo

    La vida és plena de trobades, i també de pèrdues. El buit és un llibre que ens parla de la resiliència, o la capacitat de sobreposar-se a l’adversitat i trobar-hi un sentit.

  • Fitxer

    Les famílies i el professorat de vegades tenen dificultats per acompanyar els infants en les pèrdues.  Aquest conte ens pot ajudar a normalitzar  i gestionar les emocions que apareixen davant d'una pèrdua. A la part final trobareu un apartat amb una sèrie de consells pràctics. 

    També podeu descarregar el conte en llengua castellana (Cuento para situaciones difíciles). 

  • Fitxer

    Duele és un relat sobre el procés que viuen les persones quan perden un ésser estimat. Cada persona passa el dol de manera diferent, algunes busquen suport en altres persones o en distraccions; d'altres prefereixen estar soles. Sigui quin sigui el camí per transitar-ho, és important expressar les nostres emocions.  

    Ens pot ajudar a tractar la temàtica a l'aula i treballar les habilitats de gestió de les emocions i els sentiments i empatia entre d'altres. També és un bon recurs per les famílies amb infants que han perdut un ésser estimat. 

  • Vídeo
    Edat:

    Aquest conte explica la història de com la Nura ha descobert el secret que amaga el melic. D'allà hi surt un fil invisible que la uneix a totes les persones que més s'estima: la mare, el pare, tiets, les cosines, en Pere..

    Aquest conte permet treballar amb els infants els vincles emocionals i les habilitats d'autoestima i gestió de les emocions i sentiments, entre d'altres. Ens pot ser útil especialment al l'inici del curs quan els infants poden tenir sentiments de tristesa per la separació de la família. 

  • Fitxer
    Edat:

    Proposta pedagògica per descobrir quina necessitat no expressada s’amaga darrere del crit, proposant altres maneres de gestionar els conflictes per no acabar alçant la veu.

  • Vídeo

    Càpsula audiovisual, sumant recursos de la ciutat Educadora de l’Ajuntament de Sant Boi del Llobregat, en la qual podem aprendre a diferenciar entre necessitats, interessos i posicions per saber quin és el conflicte real que sorgeix en la relació amb els nostres fills i filles.