Els centres que us adheriu al programa podeu sol·licitar els materials de l'Aventura de la Vida (en format físic) que rebreu per correu postal els primers dies d'inici del curs. Aquests materials narren fets quotidians d'una colla de nens i nenes; les històries es desenvolupen a casa, al carrer o a l'escola i serveixen com a fil conductor per treballar les habilitats per a la vida i els hàbits saludables a l'aula.
Amb el suport d'aquest material, es treballen amb l'alumnat les habilitats i els hàbits que afecten la salut mitjançant diferents històries breus que mostren la vida diària d’un grup de nens i nenes ben divers. Les seves vivències es comenten a classe. Això permet destacar aspectes com la importància de respectar-se a un mateix i als altres, de saber prendre decisions, d’afrontar els desafiaments de manera positiva, de gestionar les emocions i les tensions, de reivindicar els drets i de complir amb els deures, o de mantenir el criteri propi enfront de les pressions del grup. També serveix per abordar temes com el consum de tabac, alcohol i altres drogues, l’ús racional de medicaments i la importància del descans, la higiene, l’alimentació i l’activitat física.
Els docents participants en el programa podeu accedir també al material en format digital i també podeu comptar amb tot un seguit d'altres recursos online per treballar les habilitats per a la vida i alguns temes de salut, hi podeu accedir a través del següent enllaç:
Aquest curs 2024-25 estrenem nou material «Sigues tu» per a secundària i 2 itineraris específics sobre sexoafectivitat per a l'alumnat de secundària dels Centres d'Educació Especial!
PROPOSTA «SIGUES TU» PER A SECUNDARIA
itineraris sexoafectivitat cee
Cal tenir en compte que a l'hora de treballar les habilitats per a la vida a l'aula, la docent esdevé l'eina clau. Des del «Sigues tu» ens agrada anomenar persona facilitadora a aquella que acompanya, que es comunica de manera coherent i respectuosa i que és capaç de crear, adaptar, organitzar i propiciar una sèrie d’elements per a l’aprenentatge de les habilitats per a la vida. En aquest sentit, ha de parlar poc i escoltar molt, per entendre i no per donar una resposta, ha d’estar atenta a la comunicació no verbal, retornar preguntes, resumir, fer reflexos… Clicant a la pestanya trobareu unes pautes bàsiques que us poden ser útils per acompanyar l'alumnat en el seu aprenentatge de les habilitats per a la vida:
Cada centre participant té una persona tècnica de referència (PTR) assignada. Aquesta persona es posarà en contacte amb vosaltres per pactar una trobada inicial al centre, en funció de si és un centre que s'incorpora de nou al programa o no, els continguts d'aquesta sessió s'adaptaran a les diferents necessitats. La tècnica de referència anirà al centre a conèixer els grups i adaptarà a les seves necessitats les propostes de les quals disposem.
Els docents també teniu el suport continu per començar a implementar el «Sigues tu» i per poder-lo desenvolupar idòniament. Durant el curs la PTR pactarà una o diverses trobades de seguiment, que tenen com a objectiu assessorar els centres sobre les diferents temàtiques i serveis que inclou el programa, coordinar accions o resoldre dubtes amb relació a la implementació. A final del tercer trimestre es farà una trobada de tancament per avaluar el funcionament del programa i establir objectius pel curs vinent.
L’equip tècnic del «Sigues tu» durà a terme dinamitzacions al centre amb l’objectiu que serveixin de guia pel professorat en relació a la metodologia d'implementació del programa. Es podrà realitzar la dinamització amb alguns grups en funció del tipus d'alumnat i nivell educatiu. Les tècniques de referència es posaran en contacte amb els centres participants per tal d’acordar dates i horaris. També es durà a terme una sessió prèvia per coneixer les característiques i necessitats concretes de l'alumnat.
En el marc del programa s'ofereixen recursos de teatre per tal de reforçar el treball de les habilitats per a la vida i afavorir la conversa a l'aula. Les temàtiques d'aquests recursos són: "Gestió d'emocions", "Igualtat de gènere" i "Habilitats per a la vida" als cursos de 1r, 3r i 5è de primària, respectivament i "Ús de pantalles: beneficis i riscos" i "Relacions sexo - afectives" als cursos de 1r i 3r d'ESO respectivament.
Per poder implementar el programa idòniament, els docents poden accedir a una formació continuada, oferta gratuïtament per Dipsalut i acreditada pel Departament d'Educació. El pla de formació per a docents inclou diferents opcions formatives dins d'aquestes dues modalitats: Formació de centre "La mort i el dol a l'aula", que es duu a terme al mateix centre educatiu i diferents cursos a escollir de Formació individual a distància.
Aquesta formació està dissenyada per proporcionar a les persones que treballen a l'espai menjador diferents recursos i estratègies per acompanyar els infants de forma respectuosa i comprensiva davant els conflictes, per tal de promoure les cures a tots nivells i assolir un major benestar per totes les parts implicades. Es durà a terme durant el primer trimestre del curs 2023-24 a diferents localitzacions de la demarcació de Girona en horari de matins (de 9:15 a 11:45) o tardes (de 16:30 a 19:00). Aquí podeu trobar més informació.
Els centres educatius de la demarcació de Girona poden activar aquest servei quan sorgeixi alguna situació potencialment traumàtica que requereixi una intervenció psicològica especialitzada (violència sexual, mort traumàtica...). Aquest servei es pot activar a través de l'equip d'EAP o Inspecció del Departament d'Educació. Trobareu tota la informació aquí.
El «Programa per a famílies» de Dipsalut ofereix recursos i serveis al voltant de la criança positiva a les famílies i a les persones que tenen cura dels infants i joves de la demarcació de Girona, així com als professionals que els acompanyen. Aquí trobareu tota la informació.