Consums i hàbits saludables

Ens trobem en una societat de consum, que actualment està traspassant els límits dels recursos planetaris i incrementant cada vegada més les desigualtats entre les persones. En aquest context, ja no n’hi ha prou amb parlar de la promoció d’hàbits saludables de forma individual a partir de consells (alimentació, activitat física…), sinó que cal fomentar uns estils de vida saludables, equitatius i en interrelació amb el medi. Així doncs, hi ha una clara diferència entre consumir el que necessitem i el consumisme ferotge de béns i serveis, que a més genera grans desigualtats injustes i evitables. 

Segons un article de The Lancet (2023), cal incidir en els determinants comercials de la salut, definits com les estratègies i enfocaments utilitzats pel sector privat per promoure productes i opcions que són perjudicials per a la salut. Aquests determinants són responsables de la mala salut evitable, el dany planetari i la inequitat social i en salut, i estan exercits per un conjunt de companyies transnacionals, que a més externalitzen els costos del mal que estan provocant. Segons aquestes mateixes fonts, està demostrat que només 4 sectors industrials, amb un enriquiment progressiu i gran poder comercial (tabac, aliments ultraprocessats, combustibles fòssils i alcohol), són responsables d’un terç de les morts mundials i no s’estan duent a terme accions polítiques globals efectives per evitar-ho. 

Tal com afirma Yayo Herrero (2022), el sector educatiu no és responsable de revertir aquestes dinàmiques. No obstant això, pot contribuir a educar per a la sostenibilitat de la vida a través de tres principis fonamentals: aprendre a viure amb el que és suficient, aprendre a repartir la riquesa i les obligacions i el principi de les cures aplicades a tots els àmbits. 

Dins d’aquest eix es poden treballar gran quantitat de continguts. Des del «Sigues tu» hem escollit uns quants temes d’acord amb l’evidència científica en salut, les necessitats del professorat i les inquietuds de l’alumnat que participen en el programa. Les anirem desenvolupant a través de propostes d’aula centrades en les habilitats per a la vida. Aquests temes són: 

  • Ús de pantalles, jocs en línia i apostes
  • Consum de substàncies tòxiques (alcohol, tabac, vàper, cànnabis, medicaments, altres drogues…), addiccions i oci
  • Temps lliure i lleure
  • Benestar animal i connexió amb la natura
  • Activitat física, esport i hàbits de son
  • Consumisme, gestió dels riscos i dels plaers, pressió de grup i altres formes de consum
  • Alimentació, consum de sucre i ultraprocessats