ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Avui en dia ja és una creença molt compartida que la normalitat no existeix, i que tothom és diferent i té necessitats diverses. Tanmateix, sovint ho oblidem. Algunes persones fins i tot són menystingudes o excloses per la seva raça (en el sentit social), nacionalitat, gènere, orientació sexual, capacitat intel·lectual o qualsevol dels altres eixos d’interseccionalitat. Així doncs, atendre la diversitat és un dels principals objectius de l’acció educativa inclusiva, que s’ha d’adaptar de manera personalitzada als ritmes evolutius i a les característiques personals, físiques, biològiques, psicològiques i socials de l’alumnat.
L’atenció a la diversitat té moltes formes: des de la més simple, com una mirada de reconeixement docent, fins a la creació de propostes variades per tal d’obrir les oportunitats d’aprenentatge a tothom. Cal planificar activitats flexibles, amb més d’una solució, treballar en diversos ambients, en grups petits que respectin els diferents ritmes d’aprenentatge, on el protagonisme sigui de l’alumnat i es promogui la interacció i l’ajuda entre alumnes.
De la mateixa manera, cal ajudar a identificar els factors externs de vulneració que afecten l’adolescència, per tal d’enfortir l’autoconcepte i l’autoestima a partir del pensament crític.
Un altre aspecte important que s’ha de tenir en compte és la multiculturalitat i la interculturalitat, ja que a Catalunya els moviments migratoris han estat i són freqüents i, per tant, la societat és cada vegada més diversa i heterogènia. És fonamental treballar per a la cohesió social i per a la prevenció i la detecció prematura de les violències derivades del racisme i la xenofòbia, a través d’un procés dinàmic i relacional que permeti un aprenentatge constant del context social i cultural en el que vivim actualment a Catalunya, per prevenir els discursos paternalistes i el relativisme cultural*.
Per acabar, és clau incorporar una mirada de gènere a través de la coeducació, per tal de reconèixer les potencialitats i individualitats de tot l’alumnat, independentment del seu gènere, i potenciar la igualtat d’oportunitats. Això també vol dir intervenir i revertir les desigualtats que la pròpia socialització de gènere fomenta. És essencial corregir les discriminacions i valorar les diferències enriquidores, per tal de prevenir la violència masclista i l’LGBTIfòbia, reduir conductes de risc i facilitar la detecció prematura de relacions abusives (Gencat, 2020).
La proposta «Sigues tu» incorpora tots aquests elements de manera transversal i a través d’activitats concretes per donar resposta a les diferents característiques personals, psicològiques, físiques, socials i culturals de l’alumnat, tenint en compte les desigualtats que es creen.
*Principi que sosté la igualtat intrínseca de tots els sistemes culturals, i que els diferents aspectes (costums, creences, valors, etc.) han d’analitzar-se segons els patrons i els criteris propis de la mateixa cultura que els conté. El corol·lari que se’n desprèn és que cap cultura no es pot considerar superior, i que les característiques de cadascuna d’elles han d’explicar-se i avaluar-se dins del context en què apareixen. Enciclopèdia Catalana.