2.1. ESCOLES PROMOTORES DE LA SALUT A EUROPA
«Salut per a tothom l’any 2000» va ser el lema de la primera conferència mundial sobre Promoció de la Salut (Ottawa, 1986), en la qual es va establir un nou enfocament en salut pública que donés resposta a les demandes i necessitats del nou mil·lenni. A partir d’aquell moment, es comença a concebre la promoció de la salut com un procés que permet a les persones tenir més control sobre la seva pròpia salut i la del seu entorn. D’aquesta manera, es transcendeix la competència exclusiva en matèria de salut del sector sanitari i es comença a parlar de salut en totes les polítiques.
Partint d’aquestes directrius, a finals dels anys vuitanta va néixer a Europa l’estratègia Escoles Promotores de la Salut, dirigida a millorar la salut i el benestar de tota la comunitat educativa a través de les polítiques escolars, l’entorn físic i social, el currículum i els vincles familiars i comunitaris.
L’OMS va proclamar (Declaració de París, 2016) que cada centre escolar havia de ser un entorn promotor de la salut i el benestar de tota la comunitat educativa, en especial per a infants i adolescents. Per fer-ho efectiu i expandir-ho arreu d’Europa, es va crear la xarxa Schools for Health in Europe (SHE), que té l’objectiu d’acostar els sectors de la salut i l’educació per treballar plegats de manera més eficient i respectant les característiques de cada territori. La xarxa SHE utilitza l’enfocament de l’escola promotora de la salut basat en l’evidència, un concepte positiu i ampli de salut i benestar, i reconeix la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l’infant.
Recentment, l’any 2022, l’OMS i la UNESCO van publicar un document amb els estàndards i indicadors que el Ministeri de Sanitat del govern d’Espanya ha concretat a finals de 2023 en la Guia de les Escoles Promotores de la Salut.
El programa «Sigues tu», a través de la proposta per a secundària, està alineada amb aquest marc d’intervenció.
2.2. I A CATALUNYA?
Tot i que no hi ha un consens clar sobre quines són les temàtiques de salut prioritàries que cal desenvolupar a l’escola, la Generalitat de Catalunya, en el marc del Programa Salut i Escola (PSiE), té la finalitat de millorar la salut dels adolescents mitjançant accions que promocionen hàbits saludables, prevenen situacions de risc, i ajuden a detectar precoçment problemes relacionats amb la salut.
Els eixos fonamentals d'actuació del PSiE són:
Així doncs, a més de les habilitats per a la vida, els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS, 2016) i el marc de les escoles promotores de la salut, la proposta «Sigues tu» té en compte l’aplicació dels continguts de salut per a ESO segons aquests eixos temàtics proposats pel PSiE.
2.3. COM ADAPTAR-HO AL CURRÍCULUM D’ESO?
L’institut és un bon context per promoure l’aprenentatge d’aquests continguts en salut, i les recomanacions nacionals i internacionals argumenten que és fonamental fer-ho des de la primera infància fins a l’adolescència. Tanmateix, no es pot fer de qualsevol manera, sinó que l’educació per a la salut a l’escola ha d’estar planificada i seqüenciada al currículum, i presentada per persones facilitadores que promoguin el coneixement sobre salut, les habilitats i les actituds positives envers la salut i el benestar (OMS, 2003).
Els vectors del currículum d’Educació Bàsica corresponents a perspectiva de gènere, ciutadania democràtica, consciència global i benestar emocional constitueixen un punt de partida per incorporar els continguts d’aquesta guia. De la mateixa manera, pot constituir una oportunitat per introduir la mirada antiracista que proposa el Govern de Catalunya a través de les 70 mesures per la transformació institucional i social, algunes de les quals s’han de dur a terme directament des dels centres educatius.
L’ideal seria que un ampli ventall de docents de molts àmbits i assignatures diferents estigui involucrat en l’educació basada en habilitats per tal de reforçar l’aprenentatge en tot l’entorn escolar a través de la competència transversal personal, social i d’aprendre a aprendre. Així doncs, les habilitats per a la vida i els continguts de salut es podrien proposar com a situacions d’aprenentatge a les matèries de Biologia i Geologia i Ciències Socials, per exemple a través dels ODS, les migracions o la sostenibilitat i les desigualtats socials, i a l’Educació Física a través dels hàbits saludables.
La proposta que teniu a les mans està pensada per implementar-se a la matèria d’Educació en Valors Ètics i Cívics, a Tutoria o, com alguns centres ja han fet, dur a terme una assignatura específica per treballar de forma extensa i continuada totes les propostes pedagògiques que oferim.
Segons el Departament d’Educació, l’acció tutorial és el conjunt d’accions educatives que contribueixen a l’assoliment de les competències personals, socials i emocionals de l’alumnat. Això inclou seguiment individual i també desenvolupar propostes pedagògiques que contribueixin a la cohesió social del grup i al seu desenvolupament personal i social. En aquest sentit, les propostes que ofereix el «Sigues tu» poden ser un bon marc per assolir aquests objectius.